اخطار مدیرکل انجمن اولیا و مربیان به مراکز مشاوره: مراکز غیر استاندارد بعد از رتبه‌بندی تعطیل می‌شوند

عباسپور: گذراندن دوره‌های آموزشی برای خانواده‌های دانش‌آموزان کلاس اول و ارائه گواهی برای ثبت‌نام الزامی است

تهران (پانا)‌- مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش از همکاری آموزش و پرورش و قوه قضاییه در طراحی ۲۳ مهارت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خبر داد. به گفته او این طرح‌ها امسال در مدارس اجرا می شوند.

کد مطلب: ۸۴۴۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد
اخطار مدیرکل انجمن اولیا و مربیان به مراکز مشاوره: مراکز غیر استاندارد بعد از رتبه‌بندی تعطیل می‌شوند

نشست خبری نورعلی عباسپور، مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در نشست خبری خود درباره الزام‌ها و قوانین جدید سرویس‌های حمل و نقل دانش‌آموزان گفت: «در حوزه انجمن با ایرادها و آسیب‌هایی مواجه هستیم، اکنون همه برنامه‌های ما در چارچوب سند تحول بنیادین برنامه‌ریزی و انجام می‌شود. در بخش راهبری و مدیریت که یکی از خرده‌نظام‌های سند است بیشتر وظایف بر عهده انجمن است. براین اساس ما باید مشارکت والدین را در مدارس واقعی کنیم.»

او ادامه داد: «امسال بنا داریم بخشی از انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کنیم؛ یعنی در حدود ۵هزار مدرسه و به تدریج به همه مدارس توسعه دهیم. امیدواریم مطالبات والدین از مدارس را جهت دهیم و عملیاتی کنیم.»

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان افزود: «تضمین منشور حقوق والدین از دیگر کارهای انجمن است. ما باید فضای فعالیت والدین در مدارس را مهیا کنیم و آن‌ها حقوق خودشان را داشته باشند. تاکید وزیر و سیاست‌های وزارت بر این است که مدرسه یک‌سویه نمی‌تواند برنامه‌ها را پیش ببرد و باید تلاش کنیم برنامه‌ها را طوری انجام دهیم که همراهی خانواده‌ها را داشته باشد.»

عباسپور ادامه داد: «خانواده‌ها صاحبان اصلی دانش‌آموزان هستند. مسائلی در مدرسه وجود دارد که مربوط به خود خانواده‌هاست: طرح لباس، سرویس مدارس و .... سه وزات‌خانه مسولیت ساماندهی و راهبری سرویس مدارس را برعهده دارند. در سال گذشته براساس آیین‌نامه تاکید شد که این سه نهاد باید با هم مداوم جلسه داشته باشند و دستورالعمل اصلاح شد. رویکرد این بود که متناسب با وظیفه هر نهاد، تقسیم وظایف صورت بگیرد. شهرداری‌ها موظف شده‌اند که سامانه‌ای طراحی کنند که در دست تایید وزارت آموزش و پرورش است. سال گذشته در قزوین آزمایشی این سامانه اجرا شد، ایرادهایش اندک بود و اکنون این سامانه در دست تایید وزارت آموزش و پرورش است.»

او گفت: «اصلاح دستورالعمل باعث شد خود سازمان شهرداری‌ها حضور فعالی درباره سرویس مدارس داشته باشد. تمام کارهای این سامانه با خود شهرداری است و آموزش و پرورش نظارت می‌کند. آموزش و پرورش به عنوان کارفرما و شهرداری و وزارت راه به عنوان پیمانکار در این دستورالعمل تعریف شده‌اند.»

الگوی لباس فرم دانش‌آموزان امسال طراحی می‌شود

عباسپور به لباس فرم مدارس هم اشاره کرد و گفت: «طراحی الگوی لباس متناسب با کشورمان یکی از وظایف ما برای امسال است. آموزش خانواده‌ها هم یکی از مباحث مهمی است که بر عهده ما گذاشته شده است. یکی از مشکلات این است که خانواده‌ها آگاهی لازم برای آموزش فرزندان را ندارند که به کمک آموزش وپرورش بیایند. بنابراین دوره‌های آموزشی را توسط سه کارگروه برای خانواده‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برنامه ما این است که بزای ۱۲ سال تحصیل دانش‌آموزان خانواده‌ها هم دوره‌های آموزشی را بگذرانند. برای خانواده‌های ورودی‌های کلاس اول ابتدایی، گذراندن این دوره‌ها الزامی است و برنامه آن هفته آینده ابلاغ می‌شود. این دوره‌ها از شهریور تا پایان اسفند برگزار می‌شوند. برخی از دوره‌ها حضوری و برخی هم غیرحضوری از طریق تلویزیون تعاملی برگزار می‌شوند. حتی ارائه گواهی گذراندن دوره‌ها از این به بعد برای ثبت‌نام الزامی می‌شود.»

امسال 1000 مدرس آموزش خانواده‌ها جذب می‌شوند

عباسپور اما درباره مدرسان آموزش خانواده‌ها هم گفت: «سال گذشته ۱۳۰۰ نفر مدرس جذب شده‌اند و امسال هم پیش‌بینی می‌کنیم هزار مدرس جدید جذب شوند. براساس بخشنامه‌ای که قبلا از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است مدرسان باید گواهی انجمن اولیا را داشته باشند. ما اکنون سه سامانه درباره مشاوره و آموزش خانواده داریم که یکی از آنها در آستانه بهره‌برداری است. مجله پیوند را هم قصد داریم به صورت جدی هم از لحاظ طراحی و هم محتوا تقویت کنیم.»

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش از برگزاری نشست آموزش خانواده‌ها با حضور مدرسان سراسر کشور در روز ۱۹ شهریور در اردوگاه شهیدباهنر خبر داد و افزود: «امسال با همکاری قوه قضاییه ۲۳ مهارت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طراحی کردیم که امسال در مدارس اجرا می‌شوند.»

راه‌اندازی 30 مرکز مشاوره جدید در سال 97

مراکز مشاوره یکی دیگر از موضوعاتی بود که این مسوول به آن اشاره کرد و گفت: «سال گذشته ۲۰ مرکز مشاوره خانواده راه‌اندازی شد و امسال هم ۳۰ مرکز جدید راه‌اندازی می‌شود. ما در حال پالایش و رتبه‌بندی مراکز مشاوره هستیم. سیاست ما حمایت و تقویت این مراکز است. مکان را آموزش و پرورش در اختیار این مراکز قرار می‌دهد و اگر مرکزی شرایط و استانداردهای لازم را نداشته باشد، آن را تعطیل می‌کنیم.»

اعلام شرایط الزامی رانندگان سرویس‌های مدارس

و ادامه داد: «دستورالعمل سرویس مدارس از سوی وزیر کشور ابلاغ شده و لازم الاجرا است. بر این اساس شرکت‌کهای پیمانکار در همه مراحل شامل سوءپیشینه، راننده، بیمه، حمل و نقل و ... باید تایید شوند. در استان تهران 400 شرکت معرفی شدند که باید آموزش و پرورش آنها را تایید کند. آنچه که بیش از هر چیزی مورد تاکید ما است رضایت خانواده هاست و مطمئنا نظرات آنها در تایید شرکت‌ها تاثیرگذار است. اجرای سامانه شهرداری با عنوان سپند مشروط به تایید وزارت آموزش و پرورش است و چون اطلاعات سامانه بسیار مهم است سرور آن باید در آموزش و پرورش مستقر شود.»به گفته مدیرکل انجمن اولیا و مربیان متاهل بودن غیر از زنان سرپرست خانوار، نداشتن بیماری، مصرف نکردن مواد مخدر، سوءپیشینه و ارائه گواهی هرساله برای سلامت جسمانی بخشی از شرایط الزامی برای رانندگان سرویس‌هاست و حتما مراقبان دختران باید از خانم‌ها و مراقبان پسرها از اقایان انتخاب شوند.

عباسپور گفت: «ما 305 مرکز مشاوره داریم که رتبه‌بندی آنها از خراسان رضوی آغاز شده است و بعد از پالایش، سه مرکز این استان که استانداردهای لازم را نداشتند تعطیل می‌شوند.»

همه سرویس‌های مدارس از امسال باید اپلیکیشن رصد رفت‌وآمد داشته باشند

او درباره نصب GPS در سرویس مدارس هم گفت: «GPS گران است اما سال گذشته برخی استان ها توانستند آن را نصب کنند. امسال در سامانه جدید اپیلکیشنی پیش‌بینی شده است که برای خانواده ها بسیار به‌صرفه است. تاکید وزیر است که همه سرویس‌ها باید از امسال این اپ را داشته باشند تا خانواده‌ها بتوانند رفت و آمد دانش‌آموزان را رصد کنند. خانواده‌ها سال گذشته معادل 400میلیارد ریال مشارکت در مهارت‌ها و تخصص را داشته‌اند که این غیر از کمک‌های مستقیم آن‌هاست. همچنین جزو وظایف راه و شهرسازی است که خودروی مناسب در مناطق روستایی تامین شود. هر ساله نیز دولت مبلغی را برای این کار اختصاص می‌دهد که سال گذشته این مبلغ 500 میلیارد ریال بوده است.»

او افزود: «سال گذشته فقط 5 حادثه مربوط به پیمانکاران رسمی آموزش و پرورش روی داده است که دانش آموزان هم آسیب جدی ندیدند و اتفاقاتی که روی می‌داد مربوط به آزادبرها بوده است. درسال گذشته یک‌میلیون و 300هزار نفر در حوزه شهری و 400هزار نفر در مناطق روستایی از این سرویس‌ها استفاده کردند.»

عباسپور درباره سرویس دانش‌آموزان افغان هم گفت: «هیچگونه تسهیلات جداگانه‌ای برای دانش‌آموزان افغان پیش‌بینی نشده است و یارانه‌ای که پرداخت می‌شود مربوط به دانش‌آموزان روستایی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار