سفیدخوانی یک توئیت: آیا چاوشی آماده مهاجرت از ایران می‌شود؟

تهران (پانا) - پس از حاشیه‌های آلبوم جدید محسن چاووشی( ابراهیم ) صبح امروز این خواننده در توئیتی خبر از احتمال مهاجرت از ایران داد.

کد مطلب: ۸۴۴۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
سفیدخوانی یک توئیت: آیا چاوشی آماده مهاجرت از ایران می‌شود؟

سال گذشته بود که اخباری مبنی بر انتشار آلبوم (ابراهیم) محسن چاووشی به گوش رسید اما هر بار که مخاطبان موسیقی سؤال از تاریخ دقیق انتشار این آلبوم را می‌خواستند، عنوان می‌شد که این آلبوم با ممیزی‌هایی همراه است.
در ادامه محسن چاووشی ترانه‌ای با نام خرمشهر را همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر منتشر کرد که مضمونی اجتماعی داشت.
مضمون انتقادی این ترانه به حدی بود که بسیاری از منتقدان موسیقی معتقد بودند ،محسن چاووشی ممنوع الکار خواهد شد. اما این خواننده در صفحه اینستاگرامش خبر از ممنوع الکاری‌اش را رد و عنوان کرد با قدرت بیشتری به کارش در فضای موسیقی ادامه می‌دهد.
پس از این اتفاق شاهد سخنان تهیه کننده این آلبوم بودیم که عنوان کرده بود حاضر به تغییر در اشعار این آلبوم نخواهند بود و اگر تا تاریخ 20 مرداد ماه این آلبوم مجوز انتشار پیدا نکند، آلبوم ابراهیم در فضای مجازی منتشر می‌شود.

پس از این جنجال‌هایی که درباره تأخیر در صدور مجوز تازه‌ترین آلبوم محسن چاوشی، بوجود آمده بود علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در نخستین اظهار نظر رسمی خود با سایت موسیقی ما ایرادات محتوایی را دلیل تأخیر در انتشار این آلبوم دانست.
علی ترابی درباره سخنان تهیه‌کننده آلبوم ابراهیم که عنوان کرده بود نه ماه است آلبوم «ابراهیم» مجوز نگرفته گفته است: «در خصوص این ماجرا بگذارید ابتدا یک نکته کلی را بگویم و آن نظر شخصی‌ام در مورد مجوز برای موسیقی است. من قبلاً چند بار به اشاره و اینجا به تصریح، باید عرض کنم که مجوزهای دفتر موسیقی از ابتدای تأسیس تا امروز، هیچ‌گاه جنبه زیبایی‌شناسی و هنریِ صرف نداشته است. اصولاً هیچ شورایی با هر ترکیبی صلاحیت تعیین جایگاه دائمی و مرتبط هنری یک اثر موسیقایی را ندارد و یک اثر هنری، تنها با گذشت زمان و جایگاهی که در طول زمان به دست می‌آورد، ارزیابی می‌شود و تازه، همان هم لزوماً ابدی و قطعی نیست و چه بسا آثاری که در دوره خود به چشم انکار و تحقیر نگریسته شده و در دوره‌های بعد، ارزش‌های زیبایی‌شناختی آنها و پیشگامی‌شان تازه کشف شده و به تأیید رسیده است. لذا اصولاً بنده با رتبه‌بندی آثار هنری -آن هم در بدو زایش- مخالفم.»
او افزوده است: «از این رو، نه هر اثری که از دفتر موسیقی مجوز می‌گیرد، لزوماً به معنای برخورداری از ارزش هنری است و نه هر آنچه مجوز نمی‌گیرد، لزوماً به دلیل ضعف در جوانب هنری. با این مقدمه، باید بیاییم سراغ مورد مشخص آلبوم هنرمند محبوب و محجوب موسیقی پاپ ما آقای محسن چاوشی. ببینید، ما در بررسی آثار تولیدی موسیقی، ابتدا شعر و بعد موسیقی ارائه شده را بررسی می‌کنیم. یعنی قدم اول در صدور مجوز یک اثر موسیقاییِ باکلام، بررسی شعر است و اگر این قدم اول برداشته نشده و یا به مشکل بخورد، قدم دوم خودبه‌خود به مشکل می‌خورد و از این رو، همواره توصیه ما به همه دوستان هنرمند و یا ناشران محترم این بوده که تا از تصویب شعر یا ترانه اثر خود مطمئن نشده‌اید، اقدام به سرمایه‌گذاری برای تولید اثر نکنید تا متضرر نشده و در ارائه اثر خود به مشکل نخورید. متأسفانه این اتفاقی است که در مورد آلبوم آقای «چاوشی» افتاده است.»
حال که تلویحا محسن چاووشی خبر از رفتنش از ایران داده است، باید منتظر ماند و دید که آیا صحبت از رفتن یک تهدید برای گرفتن مجوز آلبوم است یا این خواننده که تا کنون یک اجرای زنده نداشته است و پس از چند سال ممنوع الکاری در پروژه‌های مهمی چون شهرزاد فعالیت داشته است، از ایران کوچ می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار