محمد کاظمی*

افق روشن پیش‌روی FATF

در حالی که سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز گذشته خود از تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم خبر داده است، به نظر می‌رسد این اقدام شورای نگهبان گامی است مثبت در مسیر تحقق اصلاحات ضروری که در جریان پیشنهادهای ارایه شده از جانب FATF مورد تاکید قرار گرفته است.

کد مطلب: ۸۴۴۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد

باید توجه داشته باشیم که این لایحه نیز به هر حال یکی از لوایح چهارگانه‌ای است که دولت به‌منظور اعمال اصلاحات مدنظر این گروه ویژه اقدام مالی تهیه و تقدیم مجلس کرده بود. لوایحی که بخشی از آن به تصویب مجلس نیز رسید و راهی شورای نگهبان شد و حالا این شورای نگهبان با تایید این لایحه، عملا دومین لایحه از این لوایح چهارگانه را نیز به تایید رسانده است و امیدواریم این اقدام شورای نگهبان، زمینه‌ای باشد برای آنکه بتوانیم دیگر مشکلات در مسیر اعمال اصلاحات FATF و در نتیجه خروج از لیست سیاه این گروه ویژه اقدام مالی را به انجام برسانیم.

در حال حاضر از مجموع این لوایح چهارگانه، ٣ لایحه مربوط به کمیسیون قضایی و حقوقی یعنی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و همچنین لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی یا همان «پالرمو» در مجلس تعیین‌تکلیف شده که از این میان، لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی همین لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به تایید شورای نگهبان نیز رسیده و لایحه پالرمو نیز عملا مشکل خاصی ندارد. چراکه لایحه پالرمو با ایرادهای شکلی و جزیی روبه‌رو بود که این ایرادها در مجلس مورد بررسی مجدد قرار گرفت و ما در مجلس این ایرادها را نیز مرتفع کردیم. هرچند که هنوز شورای نگهبان مجددا در این رابطه اعلام‌نظر نکرده است.

در مجموع به نظر می‌رسد اقدام اخیر شورای نگهبان در تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، زمینه‌ای است مساعد، برای آنکه باقی لوایح نیز تصویب شود و ان‌شاءالله بتوانیم از گره کور FATF خارج شویم. نکته حایز اهمیت این است که گویا در جلسه سران قوا مباحثی در این رابطه مطرح شده و پیشنهادهایی خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده و باید ببینیم در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد. آنچه مشخص است، افقی روشن پیش‌روی این لوایح چهارگانه و به‌طور کلی خروج از فهرست سیاه FATF قرار دارد.

منبع: اعتماد

* نماینده مجلس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار