فاطمه ذوالقدر*

نگاه جنسیتی در موسیقی وجود ندارد

در شرایطی که اخیرا زنان ما تاکید داشته‌اند که بتوانند در حوزه موسیقی حضور فعال داشته باشند، پست بگیرند و حمایت شوند، انتخاب «نزهت امیری» به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران انتخاب خیلی خوب و قابل تقدیری است. انتخاب این شخص برای این سمت به نوعی به زنانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، ارزش می‌دهد.

کد مطلب: ۸۴۴۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد

برداشتن نگاه جنسیتی از این حرفه یکی دیگر از اثرات این انتخاب است. هنر موسیقی هم در توانایی زنان است و هم مردان. زنان موفق زیادی در این عرصه زحمت می‌کشند و فعالیت می‌کنند. انتخاب یک زن به عنوان رهبر ارکستر ملی طبعا موجب دلگرمی زنانی می‌شود که در این عرصه تلاش می‌کنند و به آنها انگیزه می‌دهد که بیشتر در این راه فعالیت کنند و دست از تلاش نکشند و این راه را ادامه دهند.مسوولان هم این تلاش‌ها و فعالیت‌ها را می‌بینند.

هیچ گونه نگاه جنسیتی در این حوزه وجود ندارد و وقتی کسی در حوزه‌ای یا برای سمتی توانایی لازم را داشته باشد، جنسیتش فرقی نمی‌کند؛ چه زن باشد و چه مرد قطعا باید برای آن سمت انتخاب شود. بنابراین زنان ما نباید ناامید شوند و باید از تمام توان خود استفاده کنند تا بتوانند سمتی که لیاقتش را دارند، ‌احراز کنند و به آنچه شایسته‌اش هستند، برسند.

فرصتی که اینک در اختیار «نزهت امیری» به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران قرار گرفته است، می‌تواند سبب ایجاد بستری شود که سایر زنان فعال در موسیقی بتوانند خود را برای احراز پست‌های مشابه و همکاری در سطوح بالاتر آماده کنند. موفقیت‌های زنان شاید اینک انگشت‌شمار باشد اما آنچه مسلم است اینکه در میان‌مدت و طولانی‌مدت موجب افزایش تعداد زنان در عرصه‌های مختلف می‌شود. شاید حرکت‌هایی از این دست به کندی صورت گرفته باشد اما نکته آنجاست که زنان بتوانند به دقت و استوار گام بردارند و برای آینده بهتر تلاش کنند.

این تلاش به ویژه در زمان کنونی که جامعه به سبب ناملایمات مختلف نیازمند آرامش برخاسته از هنر است بیش از هر زمان دیگری می‌تواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد. آنچه در روزهایی که موضوعات سخت جامعه را متاثر می‌کند چنین اتفاقاتی روزنه امیدی خواهد بود که از آن می‌توان فرصت‌های جدید خلق کرد. این اتفاق منحصربه‌فرد در حوزه موسیقی را باید به سایر حوزه‌ها تعمیم داد و کمک کرد تا گسترده‌تر شود.

منبع: اعتماد

*نماینده مجلس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار