سالروز شهادت نهمین بحر کرامت حضرت جوادالائمه (ع) تسلیت باد

اسلامشهر (پانا) - حضرت امام جواد (ع) در سن هشت سالگی به مدت شانزده سال امامت مسلمین را بر عهده داشت و مکتب علمی ، اجتماعی شیعه را جلوه خاص بخشید.

کد مطلب: ۸۴۴۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
سالروز شهادت نهمین  بحر کرامت حضرت جوادالائمه (ع) تسلیت باد

امام نهم شیعیان ، امام محمد تقی (ع) معروف به جوادالائمه در دهم رجب سال 195 هجری قمری متولد شد. پدرش امام علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان و مادرش خیزران از بانوان پارسای عصر خود می‏باشد.

پیشگویی ولادت آن امام از زبان پدر بزرگوارش چندین بار مطرح شده بود. ولادت امام جواد (ع) همچون ولادت سایر ائمه معصومین با ویژگی‌های مخصوصی همراه بوده است. امام جواد (ع) در کودکی به امامت رسید و دانش سرشار و فضایل بسیارش موجب حیرت بود.

امام جواد (ع) در سایه مراقبت‌های پدری معصوم و دامن تربیت مادری چنین پرفظیلت و باتقوا پرورش یافت تا آماده پذیرش و ادای مسؤلیت بزرگ الهی گردید.

ایشان هنگام وفات پدر، 8 ساله بود و پس از شهادت جانگداز حضرت رضا (ع) مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع) انتقال یافت ومأمون خلیفه عباسی که مانند سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت سعی کرد پسر امام رضا را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد.

مأمون نخستین کاری که کرد ، دختر خویش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد (ع) درآورد تا مراقبی دائمی و از درون خانه، بر امام گمارده باشد.

امام نهم را با نام جواد می‌شناسند. این لقب از واژه جود گرفته شده است و به معنای بخشنده و ایثارکننده در راه خدا و خلق آمده است. امام جواد علیه السلام دست بخشنده و بصیرت کامل در راه شناسایی نیازمندان داشت و مردم از عطایا و عنایات و مهر و محبت‌های او بهره‌ها می‌جستند.

سرانجام امام جواد (ع) در تاریخ در 29 ذی القعده سال 220 هجری قمری در ۲۵ سالگی ، جوانی و غربت به زهر معتصم به شهادت رسیدند و در قبرستان قریش کنار قبر جدش امام موسی کاظم (ع) به خاک سپرده شد..حرم مطهر ایشان در کاظمین عراق قرار دارد که پناهگاه عاشقان ایشان است .

شایان ذکر است ، امام جواد علیه السلام در آخرین شب زندگی فرمود : من امشب می‌میرم. ما امامان، کسانی هستیم که هرگاه خداوند برایمان دنیا را نخواهد، به سوی خدا منتقل می‌شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار