در گفت و گو با پانا

کوروش زارعی : تئاتر مسجد چیزی جز مکارم اخلاق نیست

تهران (پانا) - –مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فعالیت تئاتری در مساجد کشور را شیوه‌ای برای تشویق مردم به مکارم اخلاق می‌داند که راه درست زندگی را به مردم نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۸۴۴۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
کوروش زارعی : تئاتر مسجد چیزی جز مکارم اخلاق نیست

کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در گفت‌وگو با پانا با اشاره به وقفه 20 ساله‌ای که در برگزاری جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد به وجود آمده بود اظهار کرد: این جشنواره در دوره قبلی حدودا 10 دوره برگزار شد. در آن دوره این جشنواره حرفه‌ای کم کم تبدیل به سومین جشنواره تئاتر کشور می‌شد و جشنواره فعلی «بچه‌های مسجد» به نوعی ادامه همان فعالیت است.

بچه‌های مسجد در طول سال در مساجد نمایش اجرا می‌کنند

وی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد و آثار آن در جلب توجه عموم مردم به هنرهای نمایشی گفت: گروه‌های بچه‌های مسجد نه فقط در ایام جشنواره که در طول سال در مساجد کار می‌کنند و به اجرای نمایش می‌پردازند. امروز ما برنامه سه‌شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها با تئاتر را در مساجد داریم و در حال حاضر بعد از گذشت 2 سال از آغاز دوره جدید جشنواره، نزدیک به 150 مسجد از 30 استان کشور در این برنامه مشارکت می‌کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با پرداختن به آثار مثبت جشنواره در دوره جدید گفت: طی این دو سال اتفاقات بسیاری در این حوزه افتاده است. امروز متولیان مساجد خود از بچه‌های مسجد دعوت می‌کنند تا تئاتر را به مساجدشان بیاورند.

زارعی با نام بردن از برخی چهره‌های برجسته تئاتر امروز ایران ازجمله میلاد اکبرنژاد، سعید تشکری، صادق آشورپور، حسن باستانی، اصغر خلیلی، ابوالفضل همراه و احمد سلیمانی گفت: همه آنها روزی در جشنواره تئاتر مسجد فعالیت کردند و بعدها نمایش‌نامه‌هایی برای اجرا در مساجد نوشته‌اند و امروز این نمایش‌نامه‌ها برای اجرا به مساجد می‌روند.

نمایش‌ها بیان هنری و رسانه‌ای و جذاب مکارم اخلاق است

وی با ذکر این مطلب که همه اقشار جامعه در مساجد حضور دارند گفت: همه این افراد در مسجد در یک صف کنار هم نماز می‌خوانند. ما می‌خواهیم این اقشار را به تئاتر علاقه‌مند کنیم و تئاتر چیزی جز اخلاق نیست. تئاتر می‌خواهد به مردم بگوید دروغ نگویید، تهمت نزنید، به مال دیگران دست‌درازی نکنید... به این ترتیب وقتی بتوانید این افراد را به تئاتر علاقه‌مند کنید از پتانسیل عظیمی برای اثرگذاری در جامعه برخوردار می‌شوید.

این کارگردان تئاتر درباره موضوع نمایش‌هایی که در مساجد اجرا می‌شوند گفت: امروز قصه‌های صرفا مذهبی در کارهای مسجدی کمتر اجرا می‌‍شوند؛ بیشتر این نمایش‌ها درباره راه و رسم درست زیستن است که خود بخشی از مذهب را تشکیل می‌دهد. بیشتر نمایش‌های ما موضوعات اخلاقی دارند. در واقع تئاتر مسجد چیزی جز مکارم اخلاق نیست و این نمایش‌ها بیان هنری و رسانه‌ای و جذاب مکارم اخلاق است.

وی افزود: ما نمایش‌هایی داریم که پدیده‌های اجتماعی روز دنیا را به تصویر می‌کشند، مثلا در جشنواره امسال یک گروه تئاتر خواهران نمایشی اجرا کردند که به موضوع فرار مغزها می‌پردازد. در واقع تلاش ما این است که با انتخاب موضوعات روز جامعه پیوندی میان اقشار حاضر در مساجد و هنر تئاتر برقرار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار