حسین علیزاده: موسیقی در تئاتر امروز تنها موسیقی متن نیست

تهران (پانا) - حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده با سابقه ایران نمایش «چهارمین شنبه» را اثری دانست که موسیقی در بطن قصه آن جای دارد و به این موضوع می پردازد که موسیقی در هر شرایطی از جمله جنگ می تواند عشق و صلح را به همراه داشته باشد.

کد مطلب: ۸۴۴۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
حسین علیزاده: موسیقی در تئاتر امروز تنها موسیقی متن نیست

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده با سابقه موسیقی ایران از جمله هنرمندانی بود که به تماشای نمایش «چهارمین شنبه» به کارگردانی مهرداد کوروش نیا که این روزها در تماشاخانه پالیز اجرا می شود، نشست.
وی پس از تماشای این اثر درباره اینکه موسیقی چگونه می تواند موضوعی همچون جنگ را تحت تأثیر خود قرار دهد، بیان کرد: شاید جنگ از نظر مردم تمام دنیا نفرت انگیزترین اتفاقی است که بین انسان ها رخ می دهد و در مقابل وقتی صحبت از موسیقی می کنیم، موسیقی در همه شرایط می تواند انسان را از بلایی که سرش آمده نجات دهد.
علیزاده یادآور شد: وقتی دانشجو بودم با یک پرفسور ویتنامی آشنا شدم که خاطرات خود را از جنگ ویتنام تعریف می کرد و می گفت که برای سربازان حاضر در جنگ موسیقی اجرا می کردند تا سربازان لحظاتی احساس کنند که عشق و زندگی هم وجود دارد و برای مدتی از نفرت و خشونت فارغ شوند.
این آهنگساز شناخته شده اظهار کرد: سال های بعد که جنگ تحمیلی شروع شد، ما خواستیم همین الگو را تکرار کنیم و از این رو با زنده یاد لطفی به اهواز رفتیم و پیشنهاد اجرای موسیقی برای سربازان را مطرح کردیم. در اهواز از این پیشنهاد استقبال کردند ولی وقتی به تهران بازگشتیم این مسأله هیچوقت عملی نشد و اتفاق نیفتاد.
وی افزود: وقتی الان جنگ را مرور می کنید متوجه می شوید که همه جا موسیقی جریان دارد. اگر در جنگ فرماندهانی با موسیقی میانه خوبی نداشتند ولی سربازانی بودند که برای تحریک و تهییج حس عاطفی سربازان دیگر موسیقی اجرا می کردند زیرا موسیقی ایمانی را در آدم به وجود می آورد تا زندگی را با انگیزه بیشتری ادامه دهد.
علیزاده درباره کاربرد موسیقی در نمایش «چهارمین شنبه» با اشاره به اینکه موسیقی پیش از این در تئاتر بیشتر به عنوان موسیقی متن استفاده می شد ولی حالا در برخی تئاترها موسیقی به صورت زنده اجرا می شود، اظهار کرد: اینکه بازیگران خود نوازنده و موزیسین باشند و اثر تئاتری را شکل دهند بسیار جالب است که این اتفاق در نمایش «چهارمین شنبه» رخ داده است. در بطن قصه نمایش «چهارمین شنبه» موسیقی هست و تصنعی شکل نگرفته است زیرا بازیگران خود نیز ساز می نوازند.
این نوازنده مطرح موسیقی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: این امر نشان می دهد در زمان نگارش نمایشنامه «چهارمین شنبه» ایده و ذهنیت موسیقایی وجود داشته است. نمایش «چهارمین شنبه» بیانگر این موضوع است که موسیقی در هر شرایطی وجود دارد و می تواند انسان ها را به هم نزدیک کند و پیامبر عشق و صلح باشد.
نمایش «چهارمین شنبه» با حضور مهدی صباغی، محمد اشکان فر، سروش قهرمانلو، فرهنگ سرخوش، هومن شاهی و سحر شاطری اثری است که از نگاه موسیقی به موضوع جنگ می پردازد.
دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: حسن جودکی مجری طرح، رضا رزم طراح صحنه، رضا مرتضوی مشاور موسیقی، محمدصادق زرجویان عکاس و طراح پوستر، ایلیا شمس مدیر تبلیغات، الهام خداوردی دستیار کارگردان و برنامه ریز، بهاره سلیمانی منشی صحنه، آرمان اسماعیلی مدیر صحنه، سیروس تیموری نیات و مرتضی سلیمانی دستیار طراح صحنه.
«چهارمین شنبه» ساعت 20:45 در سالن شماره یک تماشاخانه پالیز اجرا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار