آمار «فاجعه‌بار»مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران: 45درصد خودروهای صفر کیلومتر در معاینه فنی رد شدند

مرحله دوم طرح کاهش‌ ال. ای. زد. از ابتدای آبان اجرایی می‌شود

تهران(پانا)-مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران از اجرای مرحله دوم طرح کاهش ال. ای. زد. از ابتدای آبان ماه سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۴۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
آمار «فاجعه‌بار»مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران: 45درصد خودروهای صفر کیلومتر در معاینه فنی رد شدند

نواب حسینی منش در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: مرحله اول طرح کاهش طبق شورای عالی ترافیک قرار بود از مهرماه سال ۹۵ اجرا شود اما بنا به دلایلی با دو ماه تاخیر از ابتدای آبان ماه همان سال اجرا شد و تاکنون ادامه دارد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران افزود: مرحله دوم قرار بود دو ماه بعد از اجرای مرحله اول باشد که بنا به مشکلاتی که وجود داشت عملیاتی نشد به این دلیل که تعداد استعلامات از سامانه سیمفا بسیار محدود بود ‌و نتوانست همه خودروها را پوشش دهد که اجرای مرحله دوم به تعویق افتاد و قرار است از ابتدای آبان ماه مرحله دوم طرح ال ای زد در کل شهر تهران اجرا شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران افزود: طرح کاهش اولین پروژه بین دستگاهی بود که با همکاری وزارت کشور، پلیس راهور و شهرداری تهران اجرا شد و تأثیر آن شفاف است. کل مراجعات خودروها به مراکز معاینه فنی در سال 94 به 380 هزار خودروی یونیک رسیده بود که این تعداد در سال 96 به یک میلیون و 70 هزار خودرو رسید و موجب شد تا تعداد خودروهایی که به معاینه فنی می‌گیرند 3 برابر افزایش یابد.

وی ادامه داد: کل خودروهای آلاینده‌ای که در سال گذشته شناسایی شد 300 هزار خودرو بود که با عملی شدن معاینه فنی برتر که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد 150 هزار خودرو موفق شدند معاینه فنی برتر دریافت کنند.

حسینی‌منش تصریح کرد: نگرانی که وجود دارد، موضوع کیفیت خودروها است. وقتی قرار شد معاینه فنی برتر اجرا شود تعداد زیادی از افراد به سبب تشویقی که معاونت حمل و نقل ترافیک برای تخفیف طرح ترافیک در نظر گرفته بود، خودروهای صفر و به اصطلاح نوشماره نیز برای دریافت معاینه فنی اقدام کردند اما از تعداد خودروهای نوشماره‌ای که به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند 55 درصد توانستند معاینه فنی را پاس کنند و 45 درصد موفق به اخذ معاینه فنی نشدند که این آمار فاجعه‌بار است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه برنامه‌های زیادی برای توسعه مراکز معاینه فنی داریم، گفت: برای این موضوع در نظر داریم تا بخش خصوصی را وارد موضوع توسعه مراکز معاینه فنی کنیم که به علت گرانی زمین در تهران امکان افزایش مراکز بسیار سخت است و امکان اینکه سرمایه‌گذار بخواهد ورود کند دور از ذهن است. در واقع همه تقاضاهایی که برای احداث مراکز جدید معاینه فنی می‌شود در خارج از شهر تهران و حاشیه شهر است.

وی ادامه داد: در زمینه توسعه مراکز معاینه فنی قصد داشتیم تا مراکز سیار راه ایجاد کنیم که یکی از معضلات این موضوع دریافت کد سیمفا است. توانستیم چهار مرکز سیار را عملیاتی کنیم اما در نهایت برای دو مرکز به ما کد سیمفا(سیستم یکپارچه معاینه فنی) داده شد.

حسینی‌منش با اشاره به اجرای مرحله دوم کاهش گفت: امیدواریم در اجرای این مرحله از طرح، محدودیت زمانی برای مراکز معاینه فنی برداشته شود و هفت روز هفته به صورت شبانه روزی خدمات ارائه شود.

وی تصریح کرد: بالغ بر دو میلیون خودرو در شهر تردد می‌کند که فقط 500 هزار خودرو از سوی دوربین‌ها چک می‌شود و اجرای طرح کاهش، نیازمند افزایش سامانه استعلام ناجا و سیمفا هستیم. این در حالی است که در دو سال گذشته 4 میلیون تخلف معاینه فنی از سوی دوربین‌ها ثبت شده است.

سهم 70 درصدی اتوبوس‌ها و کامیون‌های دیزلی در آلودگی هوا

محمدحسین مقیمی در ادامه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: اینکه در هر جلسه بیاییم همان مشکلاتی را که همیشه بازگو کنیم از اصل موضوع می‌مانیم. طبق گزارشی که در اولین جلسه بررسی آلودگی هوای تهران مطرح شد، مشخص شد که ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به اتوبوس‌ها و کامیون‌های گازوئیلی است.

استاندار تهران افزود: هرچندکه تاکسی‌ها و خودروهای سواری نیز آلودگی دارند اما آلودگی فصل زمستان مربوط به اتوبوس و کامیون‌هاست. به طوری که سه هزار دستگاه اتوبوس آلودگی دارد که متعلق به شرکت واحد است که باید از رده خارج شوند. علاوه بر این درباره اتوبوس هایی که سرویس کارخانجات هستند نیز این مشکل وجود دارد که باید از الان تا آبان‌ماه معاینه فنی دریافت کنند. درباره کامیون‌ها هم همین‌طور است و باید برای تردد در شهر تهران معاینه فنی داشته باشند.

وی تاکید کرد: ما مشکلی از نظر فضا برای اجرای طرح کاهش نداریم اما مشکلمان در اجراست. از الان تا پانزدهم مهرماه اعلام کنیم که اتوبوس ها و کامیون ها معاینه فنی بگیرند و هر کدام که انجام نمی‌دهند با آنها طبق قانون برخورد شود. اما باید تلاش کنیم تا مشکلی برای جابجایی مسافران ایجاد نشود.

مقیمی همچنین از تشکیل کارگروهی با مسئولیت شهردار تهران برای ارائه راهکارهای عملیاتی اجرای مرحله دوم طرح کاهش خبر داد و گفت: در جلسه امروز مقرر شد تا کارگروهی تشکیل شود که شهرداری تهران، محیط زیست و پلیس راهور بتوانند راهکارهای عملیاتی شدن این طرح را بررسی کنند.

چرایی افزایش آلاینده اُزن در هوای تهران

محمد رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در ادامه جلسه امروز چرایی افزایش آلاینده اُزن در هوای تهران گفت: برای بررسی این موضوع کمیته‌ای کارشناسی در محیط زیست استان تهران تشکیل شد. اطلاعات مربوط به دمای ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گردآوری شد و پارامترها بررسی شد. آنچه در کمیته کارشناسی جمع‌بندی شد این بود که دمای هوا میزان 1.1 درجه نسبت به 30 سال گذشته افزایش یافته است.

نظارت و پایش محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و کاهش ابرناکی در طول سال جاری و از آنجا که امسال ذرات معلق کمتری در هوای تهران نسبت به سال گذشته داشته‌ایم، این مساله موجب شده تابش خورشید بیشتر باشد، بنابراین شاخص آلاینده اُزن افزایش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار