رئیس سازمان امور عشایر: آموزش و پرورش عشایری باید با جدیت تقویت شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان امور عشایر وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم کمک مجلس، آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برگشت سهمیه عشایر تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۴۴۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان امور عشایر: آموزش و پرورش عشایری باید با جدیت تقویت شود

کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایر وزارت جهاد کشاورزی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش گفت: «عشایر شامل سه شاخص دارا بودن ساختار ایلی و عشیره‌ای، زندگی مبتنی بر عشایر و اتکای معاش بر دامداری هستند. بر اساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده در سال 1387 حدود 213هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر یک‌میلیون و 200هزار نفر است که دارای 23میلیون دام در مساحت 38میلیون هکتار از اراضی سطح کشور هستند.»

او افزود: «سرشماری عشایر هر 10سال یک بار انجام می‌شود. قرار است سال 98 آماربرداری جدید انجام شود.»

رئیس سازمان امور عشایر درپاسخ به درخواست رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مبنی بر قرارگرفتن اطلاعات اسمی بیسوادان عشایر گفت: «سامانه جامع عشایر طراحی شده و در حال بارگزاری است و اگر تکمیل شود بخش مربوط به سواد آن را حتما در اختیار سازمان نهضت سواد آموزی قرار می‌دهیم. این سامانه امسال تکمیل می‌شود.»

رئیس سازمان امور عشایر درباره ارتقای سطح دانشی عشایر گفت: «ما به مقوله آموزش به صورت عام نگاه می‌کنیم. در سال 93 در شورای عشایر سه طرح مصوب شد که یکی از آن‌ها ارتقای دانش عشایر بود. این مصوبه در سال 95 در هیئت دولت مصوب و به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شد که هم شامل سواد رسمی است و هم مباحث مهارتی که بر عهده وزارت رفاه و وزارت کشاورزی است.»

او ادامه داد: «اجرای این طرح از ابتدای سال 96 شروع شده است. 59درصد مساحت کشور شامل قلمرو عشایر می‌شود و پراکندگی بسیار زیاد است و باید آموزش و پرورش عشایری به جد تقویت شود.»

قندالی درباره ضرورت اعمال سهمیه کنکور برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور گفت: «این سهمیه قبلا وجود داشته‌ که حدود 10 سال پیش حذف و به جامعه عشایری ظلم شد. با این وجود همین‌ها که قبول می‌شوند نشان دادند استعداد بالایی دارند ضمن آنکه به عشیره خود عرق دارند. باید مجلس، آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند تا این امکان برای برگشت سهمیه عشایر فراهم شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار