معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود

حکیم‌‌زاده: سرانه هر دانش‌آموز عشایر سه برابر دانش‌آموز عادی است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تلاش برای فراهم شدن سهمیه خاص معلمان عشایر و سهمیه داوطلبان عشایر با همکاری مراجع مربوط خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۴۳۴۰
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود

رضوان حکیم‌زاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش‌ گفت: «187 هزار و 495 دانش‌آموز عشایری داریم که از این تعداد 88هزار و 649 نفر دختر و 98هزار و 646 پسر هستند.»

او افزود: «139 هزار و 433 دانش‌آموز در دوره ابتدایی، 34 هزار و 913 دانش‌آموز در دوره متوسطه اول و 13 هزار و 149 دانش‌آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره علت ریزش دانش‌آموزان عشایر از دوره ابتدایی به دبیرستان و تفاوت‌های آماری قابل توجه گفت: «با توجه به شرایطی که وجود دارد ماندگاری معلمان در عشایر بسیار مهم است. در دوره ابتدایی امکان جذب بیشتری وجود دارد و چندین دانش‌آموز در یک کلاس چندپایه قرار می‌گیرند و یک معلم کفایت می‌کند اما در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم که به اندازه کافی وجود ندارند.»

حکیم‌زاده ادامه داد: «یکی دیگر از موانع این است که وقتی دانش‌آموزان به دوره نوجوانی می‌رسند کمک کار معیشت خانواده می‌شوند و اگر جایگزینی وجود نداشته باشد آن‌ها دیگر ادامه تحصیل نمی‌دهند. این موضوع درباره دختران بیشتر صدق می‌کند.»

او افزود: «برخی مسائل فرهنگی و آداب و رسوم خاص عشایر را هم باید به عنوان عاملی در بازماندگی از تحصیل در نظر گرفت البته در این چندسال با راه‌اندازی آموزش و پرورش عشایر، دید عشایر نسبت به تحصیل فرزندشان مثبت شده و بهبود یافته است و اگر زمینه تحقق اساسنامه مدارس عشایری فراهم شود شاهد چنین ریش دانش‌آموزی نخواهیم بود.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «5 هزار و 429 مدرسه ابتدایی، 592 مدرسه متوسطه اول و 273 مدرسه متوسطه دوم در دوره عشایر داریم. 17 هزار و 381 نفر آمار کل نیروی انسانی در دوره عشایر است که شامل معلم، کادر اداری و نیروی خدماتی می‌شود و عمده آن‌ها معلم دوره ابتدایی هستند. بسیاری از این همکاران ما در کلاس‌های چندپایه تدریس می‌کنند و معلم- مدیر هستند.»

حکیم‌زاده تاکید کرد اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات حل می‌شوند. او گفت: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش‌آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کنند و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود و کیفیت مدارس عشایر ارتقا می‌یابد.»

او ادامه داد: «علاوه بر معلم، ما پزشک، روانشناس، ماما، پرستارهایی از جنس عشایر نیاز داریم. یکی از مواردی که قصد داریم به کمک سازمان عشایر و مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی است. اکنون عشایر سهمیه‌ای در کنکور ندارند. پیگیر تعلق سختی کار به معلمان عشایری نیز هستیم. سرانه هر دانش‌آموز عشایر سه برابر دانش‌آموز عادی است. تلاش می‌کنیم با همکاری مراجع مربوط سهمیه خاص معلمان عشایر و سهمیه داوطلبان عشایر کنکور فراهم شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار