نظری، عضو شورای شهر تهران پاسخ داد: آیا وعده شهردار درباره جمع‌آوری متکدیان طی یک سال محقق می‌شود

جمع‌آوری کودکان کار و زباله‌گرد جزو وظایف شهرداری تهران نیست؛ در دوره قبلی، مدیریت شهری به همه امور مملکتی ورود می‌کرد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید جمع‌آوری کودکان کار و زباله‌گرد جزو وظایف شهرداری تهران نیست، وظیفه شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ساماندهی کودکان کار و زباله‌گردو معتادان متجاهرمربوط می‌شود که شهرداری در این دو بخش مثل سابق وظایف خود را انجام می‌دهد.

کد مطلب: ۸۴۴۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
نظری، عضو شورای شهر تهران پاسخ داد: آیا وعده شهردار درباره  جمع‌آوری متکدیان طی یک سال محقق می‌شود

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در حاشیه حضور سرزده در خبرگزاری پانا به مناسبت روز خبرنگار به موضوعات مختلفی که از سوی این کمیسیون در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی پیگیری می‌شود ، پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

یک سال از فعالیت شورای پنجم شهر تهران می‌گذرد، به نظر شما عملکرد شورای شهر در حوزه آسیب‌های اجتماعی نسبت به گذشته چگونه بوده است؟

سنجش این موضوع که دوره فعلی عملکرد بهتری داشته یا دوره گذشته، دشوار است. در دوره قبلی، مدیریت شهری به همه امور مملکتی ورود می‌کرد و به بسیاری از اموری که در حیطه وظایف و اختیارات مدیریت شهری نبود، توجه می‌شد. بسیاری از کارهایی که در دوره قبلی شهرداری انجام می‌شد و چون به رویه 14 ساله تبدیل شده بود، خیلی‌ها تصور می‌کنند، این کارها جزو وظایف شهرداری تهران است و اگر انجام نشود فکر می‌کنند، شهرداری کوتاهی کرده است. یکی از کارهایی که شهرداری تهران در دوره قبل انجام می‌داد، جمع‌آوری کودکان کار است که این موضوع اصلا در حیطه وظایف شهرداری تهران نیست. وظیفه شهرداری درباره حوزه آسیب‌های اجتماعی به ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر مربوط است که شهرداری در این دو بخش مثل سابق وظایف خود را انجام می‌دهد. اکنون سازمان‌های مردم‌نهاد با شهرداری تهران در حوزه آسیب‌ها و پیشگیری از وقوع جرایم همکاری می‌کنند. سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز شبانه‌روز در این بخش کار می‌کند و معتقدم اکنون شهرداری بر روی ریل قانونی که برای اختیارات او تصویب شده است، حرکت می‌کند.

به ساماندهی متکدیان از سوی شهرداری تهران اشاره کردید، اخیرا شهردار تهران برای جمع‌آوری متکدیان پایتخت ظرف مدت یک سال وعده داده است که این وعده بزرگی است. فکر می‌کنید این وعده ظرف مدت یکسال محقق می‌شود؟

در این‌باره قضاوت زودهنگام نمی‌کنم و امیدوارم این اتفاق بیفتد، هر چند معتقدم ساماندهی متکدیان به زمان بیشتری نیاز دارد اما امیدوارم این وعده محقق شود.

در هفته‌های پیش پناهگاه مهاجران پاکستانی در منطقه قوچ حصار شهرری تخریب شده است. در این منطقه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد وجود دارد و تخریب این پناهگاه موجب می‌شود آسیب‌های ناشی از آنجا به سایر محله‌ها تسری یابد. آیا بهتر نبود که شهرداری یا فرمانداری به جای تخریب این پناهگاه اقدام دیگری می‌کردند؟

ابتدا خبری منتشر شد که در آن منطقه یکسری کودک گم شدند. این موضوع را از بخشدار مرکزی شهرری جویا شدم که با قاطعیت گفتند هیچ بچه‌ای در آنجا گم نشده است و موضوع را تکذیب کردند. اگر خانه‌ای به این شکل تخریب شود، ممکن است افراد آن در سایر محله‌ها پخش شوند و مشکلات عدیده‌ای به وجود آورند اما نمی‌شود هر کسی بیاید و در شهر سازه‌ای را احداث کند و آنجا سکونت داشته باشد. من تأکید می کنم از ابتدا تا انتهای این فرایند شهرداری حضور نداشته است. ساماندهی موضوعاتی این‌چنینی در حیطه وظایف مدیریت شهری نیست. باید نیروی انتظامی در این‌باره اهتمام لازم را داشته باشد و با کسانی که مرتکب جرم می‌شوند و به موادفروشی روی می‌آورند با جدیت بیشتری برخورد کند. این موضوع در حیطه وظایف ما قرار ندارد اما واقعیت این است که هر آنچه در این موضوع وجود داشته باشد، نیروی انتظامی و نهادهای مربوطه اگر کمک بخواهند حتما از سوی شهرداری نیز همکاری‌های لازم انجام می‌شود اما مدیریت شهری تصمیم‌گیرنده نیست.

یکی از آسیب‌های اجتماعی که شاهد افزایش روز افزون آن هستیم، کودکان زباله‌گرد هستند به‌طوری که طبق گفته طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، «وضع کودکان زباله‌گرد بسیار حاد گزارش می‌شود، مثلا در گود محمودآباد که تفکیک زباله انجام میشود برخی این کودکان مریض شده، ایدز می‌گیرند و همان جا (محل‌های تفکیک زباله) دفنشان می‌کنند.» شما در شورای شهر برای ساماندهی این موضوع چه اقدامی کرده‌اید؟

وقتی خبر را خواندم، موضوع را پیگیری کردم ولی نتوانستم به هیچ سند موثقی دست یابم. اما در برابر کودکان بی تفاوت نیستیم و موضوع را رها نکرده‌ایم و در تلاش هستیم که به نتیجه مشخص برسیم.

در این زمینه با اعضای کمیسیون اجتماعی نیز در ارتباط هستید؟

تا حدی با اعضای کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجلس در ارتباط هستیم اما در مجموع برای پیگیری موضوعات، با نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ارتباط بیشتری داریم.

گاهی شاهدیم با اجرای برخی پروژه‌های غیرکارشناسی در پایتخت، آسیب‌های اجتماعی در منطقه‌ای افزایش می‌یابد. یکی از این پروژه‌ها، پیاده‌راه 17 شهریور بود که آسیب‌های اجتماعی از جمله حضور معتادان، کارتن‌خواب‌ها و خرده مواد فروشان را در این محدوده شاهدیم. قرار بود این پیاده‌راه به طور کامل بازگشایی شود، این موضوع به کجا رسید؟

تصمیم بر این است که پیاده‌راه 17 شهریور به وضع سابق خود بازگردانده شود و تمام مسیرهایی که مسدود است باز شود. این موضوع در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در حال بررسی است و طبق آخرین اطلاعی که دارم قرار است در اولین فرصت این اتفاق بیفتد اما نمی‌توان برای آن زمان دقیقی اعلام کرد و فکر می‌کنم پیاده‌راه 17 شهریور در همین سال 97 بازگشایی خواهد شد.

یعنی قرار است پیاده‌راه 17 شهریور و میدان امام حسین به همان شکل سابق بازگردند؟

نکته‌ای که در این پروژه وجود دارد این است که چندین میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده است. اگر بخواهند میدان امام حسین را به شکل سابق بازگردانند، باید مجددا این هزینه را بپردازند. مردم نباید هزینه تصمیمات اشتباه مدیریت شهری را دو بار پرداخت کنند، بنابراین تمام تلاش ما این است که با کمترین هزینه ممکن بتوانند تردد مردم را در این منطقه تسهیل کنیم و قرار است با کمترین هزینه وضع سابق را به خیابان 17 شهریور و میدان امام حسین بازگردانیم اما فکر می‌کنیم بازگشایی کامل میدان امام حسین هزینه بالایی دارد که شاید این هزینه تأمین نشود.

شما به عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پیگیر به سرانجام رسیدن برخی موضوعات فرهنگی از جمله اعلام آمادگی همایون شجریان برای برگزاری کنسرت خیابانی هستید، پیگیری‌های شما در این‌باره به کجا رسید؟

موضوع برگزاری کنسرت در فضای باز، فعلا به جایی نرسیده است. وقتی همایون شجریان برای برگزاری کنسرت پیشنهاد داد، فکر کردم در شرایط فعلی اتفاق خوبی است و بلافاصله واکنش نشان دادم و از سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اعلام آمادگی کردم. بلافاصله نامه‌ای به معاون امور هنری وزیر ارشاد ارسال کردم و درخواست کردم تا برای صدور مجوزهای لازم، اقدام کنند. البته معاون وزیر ارشاد به صورت شفاهی نظر مثبت خود را برای این موضوع اعلام کرد ولی تاکنون به صورت کتبی چیزی به ما اعلام نکرده‌اند و امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.

برای برگزاری این کنسرت فضاهایی هم پیش‌بینی شده است؟

در همان پیشنهاد اولیه‌ای که مطرح کردم، سه مکان را برای برگزاری این کنسرت پیشنهاد دادم اما پس از اینکه شهرداری منطقه 13 نیز اعلام آمادگی کرد، در مجموع چهار نقطه برای برگزاری کنسرت در فضای باز پیشنهاد شد. با توجه به اینکه مناطق جنوبی شهر تهران معمولا از امکانات مختلف کمتر برخوردار هستند، معتقدم اگر بتوانیم این فضا را در یکی از مناطق جنوبی تهران فراهم کنیم، بسیار تأثیرگذار است. بنابراین پیشنهاد اولم، برگزاری کنسرت در بوستان ولایت بود. با توجه به اینکه این بوستان فضای بزرگی دارد، برآورد اولیه ما این است که بین 13 تا 15 هزار نفر می‌توانند از این امکان استفاده کنند. بعد از بوستان ولایت، پارک آزادگان را پیشنهاد دادم چرا که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک تهران است و با توجه به فضایی که دارد، می‌تواند تجربه دلنشینی برای مردم باشد. پس از اینکه شهردار منطقه 13 هم اعلام آمادگی کرد که پارک سرخه‌حصار فضای مناسبی برای این موضوع است. پارک سرخه‌حصار را پیشنهاد دادم و دو هزار نفر می‌توانند از این فضا بهره‌مند شوند. در نهایت میدان مشق را به عنوان مکان مناسبی برای برگزاری کنسرت پیشنهاد دادم چرا که قبلا هم کنسرتی این‌چنینی برگزار شده بود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که میدان مشق محدوده مرکزی شهر است و بار ترافیکی را به شهر اضافه می‌کند و موجب آزار و اذیت بخش دیگری از شهروندان می‌شود که دوست نداریم این اتفاق بیفتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار