عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: ۳۰ درصد از نقدینگی کشور کاغذی است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید حجم نقدینگی رابطه مستقیمی با تورم و رشد اقتصادی دارد و شد نقدینگی ایران بسیار بالاست و می‌توان گفت که ۲۰ الی ۳۰ درصد آن تعهدی یا کاغذی است.

کد مطلب: ۸۴۴۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: ۳۰ درصد از نقدینگی کشور کاغذی است

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، محمد حسن‌نژاد درباره افزایش حجم سالانه چاپ پول در سال ۹۶ گفت:حجم نقدینگی رابطه مستقیمی با تورم و رشد اقتصادی دارد، از لحاظ تئوری اقتصادی رشد نقدینگی برابر است با رشد اقتصادی به علاوه نرخ تورم بنابراین باید به این موضوع توجه کرد که رشد نقدینگی هم می‌تواند به رشد تورم منجر شود هم به رشد اقتصادی، هنر در مدیریت صحیح نقدینگی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر انحراف نقدینگی وجود نداشته باشد و نقدینگی به بخش تولید سوق داده شود اقدام خوبی بوده است که می‌توان ترکیه و چین را نام برد که نقدینگی را به سمت تولید سوق دادند؛ اما اگر نقدینگی به مانند کشور ونزوئلا انحراف داشته باشد این موضوع به رشد تورم منجر می‌شود.

۲۰ الی ۳۰ درصد نقدینگی موجود تعهدی یا کاغذی است

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: در ایران نقدینگی رشد بالایی داشته است اما این نقدینگی مساوی تورم به علاوه رشد اقتصادی نبوده است که دلیل آن این است که بخشی از نقدینگی در اقتصاد ایران واقعی نیست حتی می‌توان گفت ۲۰ الی ۳۰ درصد نقدینگی موجود تعهدی یا کاغذی است.

حسن‌نژاد تاکید کرد: رشد نقدینگی از حجم پول چاپ شده ضربدر ضریب تکاثر حاصل می‌شود که این حجم نقدینگی از محل رشد پول یا شبهه پول است، بانک مرکزی با چاپ اسکناس یا مسکوک پول پرقدرت تولید می‌کند به دلیل اینکه این پول پرقدرت ضربدر ضریب گردش می‌شود می‌تواند حجم نقدینگی را خیلی بالا ببرد بنابراین باید به این موضوع‌ها دقت کرد.

وی در این رابطه ادامه داد: پول معمولاً یا در زمان امحاء اسکانس‌های فرسوده چاپ می‌شود یا در زمانی که هدف این است که پول جدید خلق شود که البته زمانی که پول می‌خواهد خلق شود باید این پول جدید به پشتوانه دلار و طلا یا به پشتوانه دولت منتشر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که احساس می‌شود پول در گردش جامعه برای تأمین نیازها کفایت نمی‌کند اصطلاحاً اقتصاد با کمبود پول روبرو می‌شود چنانچه در آخر سال ۹۶ عملاً ۵۰ هزار تومانی‌های چاپ شده با پشتوانه بود شاید به دلیل اینکه در شب عید تقاضا برای پول فیزیکی بالا رفت اما امکان دارد افزایش حجم پول به خاطر تورم نیز باشد که این موضوع برای اقتصاد خطرناک است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زمانی که پول‌های چاپ شده به تسهیلات بانکی برای رونق تولید اختصاص داده شود می‌توان گفت اقدام خوبی صورت گرفته اما اگر این حجم پول برای پاسخ به افزایش تقاضا باشد چون تورم را در پی دارد اقدام خوبی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار