تأکید بر تقویت روابط ایران و ترکیه در دیدار واعظی و چاووش‌اوغلو

تهران (پانا) - فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری کشورمان به ترکیه با وزیر امور خارجه این کشور ملاقات و مسائل مورد علاقه دو کشور در عرصه‌های مختلف دوجانبه به ویژه اقتصادی و منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

کد مطلب: ۸۴۴۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
تأکید بر تقویت روابط ایران و ترکیه در دیدار واعظی و چاووش‌اوغلو

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این دیدار مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ضمن مثبت ارزیابی کردن فرصت انجام این سفر برای گفت‌وگو پیرامون توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها، تأکید کرد: «تحریم‌ها و فشارهای متوجه ایران را درست و قابل قبول نمی‌دانیم و آن را در هر فرصتی در ملاقات‌های دوجانبه و عمومی بیان می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که این اقدامات چقدر صلح را در منطقه مورد تهدید قرار می‌دهد.»

او افزود: «مواضع معتدل و مدبرانه ایران در مسائل مختلف از جمله خروج آمریکا از برجام را تقدیر می‌کنیم و معتقدیم همکاری این کشور با اتحادیه اروپا شایان تقدیر است.»

چاووش‌اوغلو گفت: «ما صراحتا اعلام داشته‌ایم که تحریم‌های یک‌جانبه اخیر علیه ایران را اجرا نخواهیم کرد. تحریم‌های آمریکا علیه دو وزیر کشور ترکیه را نیز بی‌نتیجه می‌دانیم و بر این باوریم که مسائل از طریق دیپلماسی قابل حل است.»

چاووش‌اوغلو ادامه داد: «دولت ما جدیدا تشکیل شده است و به زودی وزیر کمیسیون مشترک، تعیین و مذاکرات در چارچوب کمیسیون‌های مشترک دو کشور آغاز می‌شود. تجار ترکیه علاقه‌مند به کار و سرمایه‌گذاری در ایران هستند و باید تشویقات اضافه‌ای برای جذب بیشتر آنها ارائه شود.»

او با اشاره به شرایط پیچیده منطقه‌ای بر لزوم تقویت همکاری‌های دو کشور در این عرصه تأکید کرد و گفت: «تقویت روابط ایران و ترکیه، تحکیم ثبات و امنیت منطقه است.»

محمود واعظی نیز در این دیدار با بیان این که خوشبختانه روابط دو کشور از هر لحاظ در حال گسترش است، گفت: «روسای دو کشور نقشه‌راه خوبی برای رسیدن به هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ترسیم کرده‌اند.»

او همچنین با تقدیر از مواضع شجاعانه اردوغان و چاووش‌اوغلو در مورد تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، افزود: «کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا مصمم به حفظ برجام هستند و پیشنهادهایی در مورد امور بانکی و نفت به ما ارائه داده‌اند. وضعیت منطقه‌ای مهم است و خوشحالیم که روند آستانه و سوچی گام به گام پیش می‌رود. معتقدیم باید تلاش‌هایمان را برای حل و فصل مشکلات سوریه افزایش دهیم.»

رئیس دفتر رییس‌جمهوری کشورمان ادامه داد: «ما با همکاری یکدیگر می‌توانیم گام‌های خیلی مهمی برای تأمین و تحکیم صلح و ثبات منطقه برداریم.»

او افزود: «از تمایل تجار ترکیه برای تجارت و سرمایه گذاری در ایران استقبال می‌کنیم. باید تلاش کنیم در هر دو طرف موانع و مشکلات برطرف شود. روانسازی همکاری‌های بانکی کمک بزرگی به تقویت این همکاری‌های تجاری و اقتصادی می کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار