کارشناس تغذیه: نمک سنگ و نمک دریا تهدید جدی برای سلامتی است

نیشابور (پانا) - کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اعلام این خبر گفت: در راستای تداوم برنامه های آموزشی بهبود تغذیه جلسه کمیته پیشگیری وکنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، دوشنبه 15 مرداد برگزار شد.

کد مطلب: ۸۴۴۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
کارشناس تغذیه: نمک سنگ و نمک دریا تهدید جدی برای سلامتی است

لیلا شورورزی گفت: ید یکی از ریز مغذی های اساسی است که نقش مهمی در تولید هورمون تیروئید دارد و بر سلامت و اعمال حیاتی انسان درکلیه مراحل زندگی اعم از دوران جنینی،کودکی و بلوغ تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به قابل پیشگیری بودن اثرات ناشی از کمبود ید، افزود:کمبود ید سبب بروز اختلال های وسیعی می شودکه مهم ترین آنها اثر مخرب برتوانایی های ذهنی وجسمی افراد جامعه و به خصوص کودکان و نوجوانان است که مهم ترین عامل عقب افتادگی رشد ذهنی بشر به حساب می آید.

شورورزی با انتقاد از تبلیغات ناآگاهانه و وسیع انواع نمک های سنگ و نمک دریا با عناوین «طبیعی بودن، داشتن خواص درمانی، عدم تاثیر این نمک ها در فشار خون بالا، بیماران قلبی، دیابت و زنان باردار و دیگر خواص غیر منطقی وغیر علمی دیگر » تصریح کرد: نمک ها به عنوان تهدید جدی برای شهروندان محسوب می شوند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشکده بیان کرد: عوارض جبران ناپذیر عدم وجود ید در این نمک ها و وجود فلزات سنگین همچون سرب،کادمیوم، جیوه و.... باعث بروز انواع سرطان وبیماری های کلیوی و...می شود. به علاوه وجود گچ، شن وماسه به عنوان ناخالصی غیر محلول در نمک های معرفی شده به عنوان نمک های طبیعی (سنگ نمک ونمک دریا ) باعث گمراهی مردم شده و مصرف آن تهدیدی جدی برای سلامت مردم است.

وی نظارت بیشتر و مستمر بر فعالیت واحدهای تولیدی، سطح عرضه، مراکز تهیه و توزیع غذا و عطاری ها با هدف جمع آوری نمک های غیر مجاز و انجام برنامه های آموزشی در خصوص نحوه نگهداری و مصرف نمک تصفیه شده ید دار، در دیگر مصوبات این جلسه بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار