آغاز مرحله دوم سنجش شایستگی حرفه ای مدیران مدارس

تهران (پانا) - فرآیند سنجش و ارزیابی شایستگی های حرفه ای مدیران مدارس در کلیه کانون های ارزیابی تعیین شده از روز شنبه مورخ 6 مرداد 97 در بازه زمانی 8 صبح لغایت 18 به صورت همزمان آغاز شده است.

کد مطلب: ۸۴۳۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
آغاز مرحله دوم سنجش شایستگی حرفه ای مدیران مدارس

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمیدی ضمن تقدیر و تشکر از مساعی ارزشمند کارگروه اجرایی طرح نظام سنجش شایستگی های حرفه ای مدیران مدارس در استانهای مجری، در برگزاری بخش اول از فرآیند سنجش و ارزیابی شایستگی های عمومی مدیران، گفت: بخش دوم سنجش شایستگی های عمومی و دانشی و فرآیند سنجش و ارزیابی شایستگی های حرفه ای مدیران مدارس در کلیه کانون های ارزیابی تعیین شده از روز شنبه مورخ 6 مرداد 97 در بازه زمانی 8 صبح لغایت 18 به صورت همزمان آغاز شد.

وی ادامه داد: پیرو نشستی که با حضور مدیران کانون های ارزیابی و رابطین استانها برگزارشد ، مقررگردید سنجش شایستگی های عمومی و دانشی بطور مجزا انجام گیرد به عبارتی مدیران مدارس مجری، در یک روز مشخص در فرآیند سنجش شایستگی های عمومی و دانشی از طریق سامانه شرکت می نمایند و روز دیگر بطور مشخص در سنجش شایستگی های حرفه ای حضور می یابند.

معاون برنامه ریزی آموزش منابع انسانی اظهار کرد: در مرحله سنجش شایستگی های حرفه ای ؛ هر یک از مدیران مدارس ضمن حضور در کانون ارزیابی به وسیله ابزارهای متنوعی از قبیل نامه‌های اداری؛ مطالعه موردی؛ سوال تشریحی؛کارگروهی؛ مذاکره گروهی؛ ایفای نقش؛ جست وجوی اطلاعات و تصمیم گیری؛ مشاهده رفتار؛ مصاحبه توسط ارزیابان مجرب و متخصص مورد ارزیابی حرفه ای و تخصصی، قرار خواهند گرفت.

حمیدی گفت: در پایان فرآیند ارزیابی از مجموع نتایج شایستگی های عمومی و حرفه ای مدیران مدارس، ضمن ارائه نیمرخ شایستگی و اعلام امتیاز مکتسبه، به هر یک از مدیرانی که حد نصاب نمره ارزیابی را کسب کرده باشند؛ «گواهی صلاحیت حرفه ای مدیران» اهدا می گردد.

معاون برنامه ریزی آموزش منابع انسانی در ادامه اظهار کرد: کانون ارزیابی شامل مشارکت در تمرین وشبیه سازی چندگانه می باشد و با مشاهده و ارزیابی عملکرد افر اد در مقابل کارهای از پیش تعیین شده به وسیله یک تیم ارزیابی آموزش دیده، در راه توسعه منابع انسانی گام بر می داردکانون ارزیابی از یک فرایند ارزشیابی بر مبنای ترکیب تمرین ها و شیوه ها، که از تجزیه و تحلیل کارها صورت گرفته است، استفاده می کند تا رفتار افراد را ارزشیابی کند و یک پروفایل از قوت های افراد و نیازهای توسعه آنها بر مبنای عملکردشان بر روی، تمرین های ویژه به دست دهد.
وی موفقیت‌های مدیران را منوط به توسعه مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفه‌ای مدیران برشمرد و بر ضرورت دقت در انتخاب مدیران کارآمد و فرآیند محور تاکید کرد.

حمیدی بر نقش کلیدی مدیران در پیشرفت و دست‌یابی به اهداف سند تحول بنیادین تاکید کرد و گفت: در سند تحول، مدرسه کانون تعلیم و تربیت رسمی، عمومی و محل کسب تجربه‌های تربیتی به شمار می‌رود و توسعه کشور در بستر مدارس شکل می‌گیرد. در زمان حاضر ، مدیران باید دانش خود را در مورد تغییرات مداوم در فرایند یاددهی یادگیری دوباره خلق کنند تغییرات عمیق در ساختار، برنامه درسی و جمعیت دانش آموزی،نقش و اهمیت هویت حرفه ای مدیران را دو چندان نموده است.

معاون برنامه ریزی آموزش منابع انسانی تصریح کرد: مهمترین عامل کیفیت ؛کنش و واکنش هایی است که میان مدیران و معلمان و دانش آموزان اتفاق می افتد . عناصر این تعامل، دانش، مهارت و حساسیت مدیر و معلم از یک سو و انتظارات یادگیری، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و ویژگی فرهنگی یادگیرندگان از سوی دیگر هستند که موفقیت آموزش و پرورش را تعیین می کنند . بنابراین به کار گماردن تواناترین و شایسته ترین افراد برای حرفه مدیریت مدرسه حیاتی ترین مسأله است.

حمیدی گفت: حرفه ای شدن مدیران بر جنبه های تکنیکی و حرفه ای مدیریت و ارتقاء موقعیت اجتماعی حرفه مدیر متمرکز است. حرفه ای شدن فرآیندی است که به وسیله آن انجام یک حرفه یا شغل مستلزم داشتن مهارت های ویژه ای می شود.

وی افزود: : برنامه سنجش شایستگی های حرفه ای مدیران که با حمایت های وزیر محترم آغاز شده است به منظور توانمند سازی مدیران مدارس برای مداخله و بهسازی سازمان یافته فرآیندهای اداره مدرسه در چارچوب الگوی مدرسه محوری است که امید است زمینه و بستر مناسبی را برای دست یابی به استانداردهای آموزشی و پرورشی و تضمین کیفیت در مدارس فراهم نماید.

شایان ذکراست در برنامه سنجش شایستگی های حرفه ای مدیران مدارس 9کانون ارزیابی در استانهای شهرستانهای تهران ؛ شهر تهران و البرز کار سنجش شایستگی ها را بعهده دارند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار