دبیر کل فدراسیون ورزش روستایی و عشایری کشورخبرداد:

شناسایی بازی های بومی و محلی اردبیل

اردبیل (پانا) - دبیر کل فدراسیون ورزش روستایی و عشایری کشور از شناسایی یک هزار و ۸۰۰ رشته ورزشی بومی – محلی در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۳۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی بازی های بومی و محلی اردبیل

علیرضا احدی از شناسایی یک هزار و ۸۰۰ رشته ورزشی بومی - محلی در کشور خبر داد و تصریح کرد: ۱۴۷ رشته و بازی بومی - محلی متعلق به استان اردبیل است و ما به زودی دایره‌المعارفی را در چند جلد در این زمینه تدوین می‌کنیم تا نسل امروز و آینده آشنایی بیشتری را با رشته‌های ورزشی بومی - محلی داشته باشند .

وی به ثبت ملی کشتی گولشمک هیر اشاره کرد و افزود: این مسابقات که پیش از این در قالب کشتی پهلوانی در هیر برگزار می‌شد، با تغییر نام به "گولشمک" در شهریورماه و به صورت کشوری به میزبانی هیر برگزار خواهد شد .

دبیر کل فدراسیون ورزش روستایی و عشایری کشور از برگزاری بزرگترین جشنواره ورزش بومی - محلی و روستایی با نام جام ریاست جمهوری در ۲۶ مرداد تا ۵ شهریور خبر داد و خاطرنشان کرد: ما اعزام تیم‌ فوتبال روستایی و عشایری را به مسابقات آسیایی شاهد بودیم و در شهریورماه در قرقیزستان مسابقات عشایری با حضور ۱۶۰ نفر از ورزشکاران کشور برگزار خواهد شد .

احدی به رونق مسابقات کشتی "گولشمک" و "آشیرما" به عنوان رشته ورزشی بومی - محلی با همکاری فدراسیون کشتی اشاره کرد و گفت: ما در حالی مسابقات کشتی آشیرما را به میزبانی اردبیل با حضور تیم‌های مختلف کشور برگزار می‌کنیم که در سه سال اخیر تیم استان اردبیل در مسابقات ترکیه مقام چهارم و در رویداد کشوری نیز هم در کشتی آشیرما و هم گولشمک مقام برتر را به دست آوردند .

وی با بیان اینکه منتخبین این مسابقات به رقابت‌های قرقیزستان اعزام می‌شوند، افزود: این مسابقات در ۳ وزن برگزار شد تا در کنار برگزاری مسابقات کمان سنتی و کمانگیری روی اسب بتوانیم توان ورزشکاران این استان را برای حضور در رقابت‌های جهانی به ویژه جام جهانی عشایر در قرقیزستان به رخ بکشیم .

احدی از تجهیز خانه‌های ورزش روستایی در سطح کشور خبر داد و بیان کرد : قرار است با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و ادارات ورزش و جوانان یک هزار و ۶۰۰ خانه ورزش روستایی و در نوبت راه‌اندازی قرار گیرند که ۶۰ روستا سهمیه استان اردبیل است که ۴۰ مورد از آنها تجهیز شده و کار تجهیز ۲۰ روستای دیگر نیز در اولویت قرار گرفته است .

وی گفت: در کنار برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات متعدد ما در برگزاری کنگره‌های جهانی و آموزشی با هدف ارتقای سطح کیفی کار داوران و مربیان ارتباط تنگاتنگی را با یونسکو و دانشگاه‌ها ایجاد کردیم تا در سال ۹۷ ورزش روستایی و عشایری توسعه کیفی پیدا کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار