مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران:

تهران از کم‌برخوردارترین استان‌ها از نظر فضای آموزشی است

طراحی و ساخت یک مدرسه سبز در تهران آغاز شده است

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران آمار مدارس نیازمند تخریب و بازسازی این استان را بالا توصیف کرد و خبر داد استان تهران نیازمند 16 هزار کلاس درس است.

کد مطلب: ۸۴۳۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
تهران از کم‌برخوردارترین استان‌ها از نظر فضای آموزشی است

علی شهری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین اقدامات این سازمان در زمینه ساخت و نوسازی مدارس استان تهران گفت: «450 کلاس درس آماده تحویل به وزارت اموزش و پرورش است که از این بین دو‌سوم آن توسط خیران ساخته شده است و امیدواریم بتوانیم تا مهر امسال این کلاس‌ها را به آموزش و پرورش تحویل دهیم.»
شهری درباره میزان مشارکت خیران گفت:« تعهد خیرین مدرسه‌ساز امسال به 60میلیارد رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد بیست درصدی داشته است. البته ظرفیت خیران در استان تهران بیش از این است و در تلاش هستیم با همت مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران و آقای حافظی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز، نمایندگی‌های خیرین را در ادارات و مناطق آموزش و پرورش فعال کنیم تا زمینه جذب دیگر خیران فراهم شود.»

او تهران را یکی از استان‌های کم‌برخوردار در زمینه امکانات آموزشی اعلام کرد و گفت:«خیران عمدتا برای ساخت مدرسه به مناطق دیگر می‌روند درحالی که تهران در حوزه امکانات آموزشی یکی از مناطق کم‌برخوردار کشور است و تراکمی که در مدارس تهران وجود دارد، در هیچ جای کشور مشاهده نمی‌شود. آمار میانگین تراکم دانش‌آموز در کشور 24 نفر در هر کلاس است در حالی که این آمار در استان تهران بالای 30نفر است و حتی مدارسی در استان تهران وجود دارد که در هرکلاس بیش 40 دانش‌آموز درس می‌خوانند.»

برای ساخت مدرسه در تهران با گرانی زمین مواجهیم

شهری ادامه داد:« ما در تهران با مشکل گرانی زمین مواجه هستیم. بسیاری از مدارس زمین‌های کوچکی دارند که قابل توسعه نیستند و در تهران به ندرت مدرسه‌ای پیدا می شود که زمین بالای هزار متر داشته باشد. به طور مثال مدرسه‌ای در تهران با 300 دانش‌آموز باید از نظر استاندارد 2400 متر مربع فضا داشته باشد اما در بعضی از مناطق استان، مدارسی با مساحت کمتر از 500 متر مربع وجود دارد. بعضی از شهرستان‌ها مثل پردیس، بهارستان و شهریار نیز دارای تراکم بالای دانش‌آموزی هستند.»

مدیر کل نوسازی استان تهران خبر داد این استان به 16 هزار کلاس درس نیاز دارد. او گفت:« مجموع اعتبار ملی-استانی تهران با کمک خیران حدود 200میلیارد تومان است که اگر اعتبارات بخش دولتی محقق شود، پیش‌بینی می شود هزار کلاس درس تا مهر 98 ساخته شود. ساخت هر کلاس 200میلیون هزینه دارد. مقاوم‌سازی بین یک سوم تا نصف این مبلغ هزینه دارد.»

شهری گفت:« آیین‌نامه طراحی مدارس قبل از سال 68 وجود نداشت و آیین نامه جدید در این سال تدوین شده است. بنابراین مدارس بالای 50 سال بر اساس تجربیات و دانسته‌ها ساخته می‌شدند و در مقابل زلزله تاب نمی‌آورند.»

او ادامه داد:«در حال حاضر بیش از 8500 کلاس نیازمند تخریب و 14هزار و 500 کلاس نیازمند مقاوم‌سازی در تهران وجود دارد که این آمار نشان می‌دهد تهران از نظر بیشترین کلاس و مدرسه فرسوده رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.»

او درباره روند بازسازی کلاس‌های فرسوده گفت:«مدارسی که حداقل فاکتورهای لازم را داشته باشند تخریب نمی‌شوند و به روش‌های علمی مقاوم‌سازی می‌شوند که بتوانند در مقابل زلزله تاب بیاورند. مدارسی که در حال حاضر ساخته می‌شوند در مقابل زلزله مقاوم هستند.»

نوسان ارز روی کار مدرسه‌سازی تاثیر می‌گذارد

مدیر کل نوسازی مدارس تهران در ادامه به نوسانات قیمت ارز و گرانی اشاره کرد و گفت:«نوسانات بازار، عملکرد پیمانکاران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این مشکلات بر روی آهنگ کار و کیفیت تاثیرگذار است اما نظارت‌ سازمان نوسازی اجازه نمی‌دهد در کیفیت کار تاثیری به وجود آید. البته اغلب پیمان‌کاران به قرارداد خود متعهد هستند و کار خود را به درستی انجام می‌دهند.»

او ادامه داد:« فشار بر روی پیمانکاران زیاد است و از بابت تحمل این فشارها باید از آن‌ها تشکر کرد. در سال‌های گذشته نیز همچین نوساناتی را تجربه کردیم که در آن دوره‌ها اختلاف قیمت‌ها به پیمان‌کاران پرداخت شده است. البته دولت نیز در این مواقع کمک می‌کند و بخشی از این نوسان قیمت را پوشش می‌دهد.»

شهری چشم‌انداز سازمان نوسازی برای جلب مشارکت‌های مردمی را مثبت ارزیابی کرد و گفت:« ظرفیت زیادی در تهران وجود دارد و استفاده از این ظرفیت به عملکرد سازمان نوسازی بستگی دارد. عمده فعالیت‌های مالی کشور در تهران انجام می‌شود به طوری که از 100هزار میلیارد وصولی مالیات کشور، بخش عمده‌ای از آن در تهران جمع‌آوری می‌شود. بنابراین کسانی که در تهران فعالیت اقتصادی دارند باید هزینه‌های اجتماعی آن را نیز بپذیرند. ما نیز باید زمینه مشارکت برای آن‌ها را فراهم کنیم.»

طرح مدارس سبز در سه استان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود

مدیرکل نوسازی استان تهران در ادامه به ساخت مدارس سبز در کشور اشاره کرد و گفت: «مدارس سبز در راستای مدیرت سبز است که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور مطرح شده است. سرانه مصرف انرژی در کشور ما از میانگین‌های جهانی بالاتر است و باید در این زمینه تحول ایجاد شود. برای حفظ محیط زیست پایدار برای آیندگان باید صرفه‌جویی جدی انجام گیرد که یک بخش این صرفه‌جویی به حوزه آموزش و پرورش مربوط می‌شود.»

او ادامه داد: «خوشبختانه این موضوع را وزیر محترم به سازمان نوسازی مدارس کشور ابلاغ کردند و برای آن اختیار تفویض کردند و در حال حاضر در تهران و دو استان دیگر به صورت آزمایشی در دستور کار قرار گرفته است. ما در منطقه پنج زمینی را برای ساخت مدرسه سبز مشخص کردیم که طراحی اولیه ساخت آن بر اساس بهینه‌سازی مصرف انرژی است. بعد از اتمام این پروژه مرحله آموزش به دانش اموزان و معلمان و اولیا در خصوص استفاده از این مدارس آغاز می‌شود.»

شهری درباره هزینه ساخت مدارس سبز گفت: «ما در مرحله اول شاخص‌های مدرسه سبز را مشخص می‌کنیم و بر اساس این شاخص‌ها هزینه ساخت و تفاوت آن با مدارس معمولی مشخص می‌شود. شاید ساخت مدارس سبز در ابتدا هزینه‌‌هایی بیشتر از مدارس عادی داشته باشد، اما این سرمایه درمدت زمان کوتاهی بازمی‌گردد.»

او در پایان به ساخت مدارس اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: «در این زمینه هم بسیار فعال هستیم. البته در این حوزه کمک کمیساریای عالی پناهندگان را داریم و از آنها تشکر می‌کنیم. در ساخت این مدارس قاعدتا باید کل هزینه در اختیار ما گذاشته شود تا مدارس ساخته شوند اما ما با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص توجه به این امر مهم، هیچگاه منتظر پول کامل نمی‌مانیم و حتی اگر نصف پول پرداخت شود، آن را تکمیل می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار