یادداشتی برای خبرنگاران در آستانه ۱۷ مرداد:   

خبرنگاران ، چشم و گوش های مردم هستند

بیرجند (پانا) - خبرنگاری ،تنها یک شغل نیست ؛ بلکه یک عشق است . 17 مرداد روزی است برای گرامی داشتن زحمات و سختی های اصحاب رسانه در حرفه ی خبرنگاری است که مردم را از اتفاقات پیرامونشان ، مطلع میکنند.

کد مطلب: ۸۴۳۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد
خبرنگاران ، چشم و گوش های مردم هستند

حرفه خبرنگاری حرفه‌ای سخت در کنار زیبایی‌های خاص خودش است.گاهی در جامعه ما از سختی کار خبرنگاران سخن به میان می‌آید و هرکس در حد شناخت خود از این شغل پردردسر، پراسترس و پرتنش و نیز شغلی که گاهی با وجود سختی‌های کشنده‌اش، شور و شیرینی را نیز به همراه دارد، سخن می‌گوید. ولی تا زمانی که افراد در این جایگاه قرار نگیرند و با سختی‌های آن دست و پنجه نرم نکنند، این شغل پرمشغله، سخت و کم درآمد و نیز شاغلین این حرفه را درک نخواهند کرد.

شاید کسی از سختی کار خبرنگاران آگاهی نداشته باشد و به حرفه آنها توجهی نکند، اما 17 مرداد که روز شهادت شهید خبرنگار محمود صارمی است ، بهانه ای برای توجه به این قشر کم توقع است که گاهی مانند صارمی، از جانشان نیز میگذرند تا مردم را از اتفاقات پیرامون آنها مطلع کنند.

به طور کلی خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او باید با استفاده از ویژگی های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره های آموزشی دیده، به کشف حقیقت ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند. گاه خبرنگاران تیزهوشی پیدا می شوند که با توجه به حوادث پیش آمده و نیز تجربه های گذشته، به پیش بینی حوادث آینده می پردازند و به مردم، در مورد منافع ملی، اعتقادات و نیز فرهنگ حاکم هشدارهایی می دهند. خبرنگار خوب، خبرنگاری است که از خطر کردن نهراسد و همواره به دنبال کشف حقیقت باشد.

در دنیای کنونی که همگان سرگرم کار خویش اند و چندان به عملکرد حاکمان و نقد و بررسی آن ها توجه ندارند، این خبرنگاران رسانه ها هستند که با تیزهوشی ودقت، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می کنند. آن ها، از یک طرف درد دل مردم را می شنوند و به مقامات بالا انتقال می دهند، و از سوی دیگر، پاسخ های مسئولان را به آگاهی مردم می رسانند. نقد عملکرد خوب یا بد حاکمان در رسانه ها، از دیگر وظایف خبرنگاران است که به بالندگی نظام و نیز پاسخگو بودن مسئولان یاری می رساند.

ویژگی های یک خبرنگار؟!

یک خبرنگار خوب باید در کارش ذوق و استعداد داشته باشد و دغدغه او رفع مشکلات مردم باشد و در انعکاس اخبار خود ، سریع عمل کند تا در اصطلاح خبرنگاری، خبرش نسوزد و ارزش خبرش از بین نرود ؛ زیرا یکی از ارزش های خبری، تازگی آن است و سرمنشا تمام اینها ، استفاده از آموزش هایی است که وی فرا گرفته است.

هر خبرنگار هنگامی که میخواهد به نگارش یک خبر و انعکاس آن بپردازد ، باید در خصوص آن اطلاعات وسیعی داشته باشد تا بتواند مطلب را به درستی مطرح کند و نیز به واقعیت های آن ، توجه کند و خبر خودش را به ساده ترین شیوه ای که خواننده میتواند آن را بفهمد، نگارش کند و به گیرنده آن منتقل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار