همه آنچه موافقان استیضاح ربیعی گفتند؛ پای دختر نایب رئیس مجلس هم وسط آمد!

تهران (پانا) - موافقان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهارات خود بارها و بارها نسبت به برخی مباحث مبنی بر معامله گر بودن مجلس انتقاد کردند ولی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اظهارات خود به دختر نایب رئیس مجلس اشاره کرد.

کد مطلب: ۸۴۳۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
همه آنچه موافقان استیضاح ربیعی گفتند؛ پای دختر نایب رئیس مجلس هم وسط آمد!

محمود نگهبان سلامی طی جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: امروز در اذهان عمومی این سوال مطرح است که آیا مجلس در سه استیضاح قبلی به رسالت خود عمل کرده است یا خیر؟

او افزود: در ارتباط با حوزه اشتغال باید بگویم که آقای ربیعی به جای ایجاد اشتغال و فراهم سازی زمینه کار برای جوانان و پرداخت مطالبات کارگران از آنها به عنوان ابزاری برای ابقای خود استفاده کرده‌اید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز فساد در زیرمجموعه اقتصادی وزارت‌خانه‌ی شما بیداد می‌کند. عده‌ای افراد بازنشسته و فرصت طلب اطراف شما را گرفته‌اند و این مجموعه زمینه‌ای را برای ثروت اندونزی فراهم کرده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با اشاره به تبدیل بنگاه‌های تامین اجتماعی به بخش خصوصی گفت: خصوصی سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگرانی که در اختیار شما است حساس باشند. توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن سودهای کلان به دهک‌های پایین جامعه باشد.

نگهبان سلامی ادامه داد: امروز با عملکرد نادرست جنابعالی آسیب‌های اجتماعی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است؛ ضمن اینکه آمار طلاق و بزهکاری نیز گویای این واقعیت است.

او همچنین بیان کرد:‌در مورد تعاونی‌ها هم متاسفانه مدیریت شما باعث شده سقف تعاونی‌ها در اقتصاد کاهش یابد و در دوره‌ی وزارت جنابعالی 30 درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. در واقع استمرار وزارت شما باعث شده تا تعاونی‌ها حذف شوند و امروز در چنین وضعی قرار گیریم.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد:‌ وزیری که نتواند آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کند چگونه به لحاظ اجتماعی جامعه را توانا خواهد کرد؟ در حالی که شما کشور را از لحاظ نرخ بیکاری به یکی از بیکارترین‌ها تبدیل کرده‌اید. آیا فکر کرده‌اید که به جای استیضاح خود کناره گیری کنید و جوانان جای شما را بگیرند؟

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با بیان اینکه وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است گفت: دو دوره در مجلس حضور دارم اما هیچ گاه ندیدم که شرایط به این حد دچار عدم قطعیت شده باشد. عملکرد ضعیف امثال شما باعث شده که هر روز شاهد اعتراض جامعه هدف این وزارت‌خانه در مجلس باشیم.

او در پایان گفت:‌ آیا لازم نبود به جای لابی‌گری و امورات غیر حرفه‌ای وظایف وزارت خانه خود را انجام می‌دادید، آبرو خریدن با شنیدن صدای من و ما نیست. ما اگر نقدی نداشتیم هرگز استیضاح نمی‌کردیم.

عوامل پشت پرده در مجلس برای اخلال در استیضاح وزیر تعاون معرفی شود

حسن سلیمانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده از امضاء کنندگان استیضاح آقای ربیعی هستم ولی قرار نبود صحبت کنم. اکنون می‌خواهم برای صحن مجلس و دولت توضیح دهم که چه اتفاقی افتاد تا در نهایت صحبت درباره استیضاح با تاخیر مطرح شد.

او افزود: در فضای مجازی گفته شده که نمایندگان به دلیل نرسیدن به مطالباتشان درخواست استیضاح کردند که چنین چیزی درست نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسی که مسئولیت استیضاح را داشته امروز در مجلس شورای اسلامی مانع صحبت نمایندگان شد. این افراد سعی کردند وقت را بگیرند تا در مجلس شورای اسلامی صحبت نشود. باید مشخص شود چه عواملی باعث این افتضاح در مجلس شورای اسلامی شدند. باید روشن شود چه کسی وقت را گرفت تا ما صحبت نکنیم.

سلیمانی اضافه کرد: بنده به عنوان یک استیضاح‌کننده اعلام می‌کنم که از طرف وزیر و معاونانش برای صحبت نکردن مورد مراجعه قرار نگرفتم این برخی از نمایندگان بودند که آمدند و به ما گفتند که درباره استیضاح صحبت نکنید. باید روشن شود که آنها چه کسانی بودند که می‌خواستند قانون در مجلس شورای اسلامی اجرا نشود آن هم وقتی که رئیس مجلس شورای اسلامی اصرار بر عمل به قانون را داشت. استیضاح‌کنندگان براساس تشخیص‌شان طرح را امضاء کرده و هر چیز دیگری غیر از این واقعیت ندارد.

سلیمانی با اشاره به محورهای ۱۰گانه استیضاح گفت: آقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جای پرداختن به حواشی درباره این محورها توضیح دهند. از جمله این‌که چرا مدیریت آقای ربیعی اینگونه شده است؟ چقدر برای اطمینان در ساختار ستادی این وزارتخانه تلاش شده است؟ چرا از جوانان استفاده نمی‌شود؟

امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند

سید قاسم جاسمی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: زمانی که صبح بنده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شدم و آقای قاضی‌زاده هاشمی دستور جلسه را بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند شاهد بودم که همه فریاد می‌زدند دو دو که به منزله استیضاح وزیر و سپس به آقای ربیعی نزدیک شدم و دیدم تعدادی از نمایندگان سینه‌چاک در مجلس به ایشان می‌گویند که ما شرایط را فراهم کرده‌ایم تا شما نیفتید.

او در ادامه بیان کرد: بنده در جلسات گذشته دیدم در رای اعتماد به وزرا بعد از این‌که صحبت‌های وزرا تمام می‌شد وزرا را در آغوش می‌گرفتند. این رفتار در شأن نمایندگان نیست بلکه ما نمایندگان مردم هستیم. دلیل این‌که صبح بنده صحبت نکردم این بود چرا که جو حاکم بر مجلس جو استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نبود.

نماینده مردم کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: با این تفکر و اعتقاد و روشی که بعضی از نمایندگان دنبال می‌کنند ما نمی‌توانیم یک وزیر را استیضاح کنیم بلکه یک کارمند اداری را در یک بخش نمی‌توانیم جابه‌جا کنیم. آقای ربیعی عنوان عریضی که شما در خصوص تعاون یدک می‌کشید یکی از بخش‌های اقتصادی است که امکان حضور در آن به عنوان بخش مردمی امری مهم و لازم است. چرا شما طی این مدت کمترین توجه به این بخش را نداشتید و در تصمیمات کلان آن را در نظر نگرفتید؟

او تصریح کرد: آقای ربیعی شما وزیر بیکارها هستید باید پاسخگوی هشت میلیون جوان بیکار باشید. متاسفانه یکی از مشکلات کشور آمارهای دروغی است که پشت تریبون‌ها اعلام می‌شود. افرادی که امروز در خیابان حضور می‌یابند از خوشی به خیابان می‌آیند و خوشبخت هستند و اصلا هیچ مشکلی ندارند.

جاسمی خاطر نشان کرد: بخش رفاه اجتماعی با تلاش شما آنقدر وضعیت خوبی دارد که مشکلی اصلا دیده نمی‌شود و رفاه اجتماعی تا زیر گلاو مردم آمده است. مشکلاتی که در کشور ما است را وارونه جلوه می‌دهند اصلا اینها مشکلات آمریکا و اروپاست و کشور ما مدینه فاضله است و ما هیچ مشکلی نداریم.

او در پایان گفت: امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند و به گفته آقای مقصودی شام و نهار و رفت و آمدهای دیپلماتیک در چند روز گذشته باعث خنثی‌ شدن این استیضاح شده است. من خواهش می‌کنم شأن و منزلت و جایگاه مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید. بدانید که مردم نمایندگان شجاع، صادق و پاکدست می‌خواهند.

آقای ربیعی شما آخر لابی‌گری و بازی‌کردن با احساسات مردم هستید

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار خطاب به رئیس جمهور بیان کرد:‌ آقای رئیس جمهور امروز وزیر مقصر نیست امروز شما مقصر هستید. شما که ادعای اتحاد ملی دارید اما وزیری که به صورت ناپلئونی رای آورد را نگه داشتید. آقای رئیس جمهوری امروز مقصر این قصه پر غصه مجلس شما هستید. شاهد بودید که این وزیر سه بار استیضاح شد. اما او را نگه داشتید. من با امیری معاون رئیس‌جمهور صحبت کردم که بین آقای کرباسیان و آقای ربیعی چه کنیم. ایشان گفتند از کرباسیان دفاع کنید و ربیعی را خود می‌دانید! ایشان تلویحا گفتند که هزینه این موضوع بر عهده مجلس باشد.

نماینده مردم سبزوار ادامه داد: آقای ربیعی شما آخر لابی گری و بازی کردن با احساسات مردم هستید. شما موجب فتنه‌هایی هستید که امروز مردم را به نظام بی اعتماد کرد. شما از اول انقلاب مسئولیت داشتید بگویید چه گلی بر سر این کشور زدید به جز این که بین کارگران اختلاف ایجاد کردید.

مقصودی گفت: امروز نمایندگان می‌گویند وزیر اقتصاد در اولویت است اما سوال من این است مگر وزارت کار، وزارت اقتصاد نیست؟ این چارت سازمانی وزارت کار است. در بانک توسعه و تعاون یک و نیم میلیارد دلار از ذخیره این مملکت پول برداشت شد. آقای ربیعی جواب مردم و جواب مقام معظم رهبری را چه می‌خواهید بدهید. بانک توسعه و تعاون اقتصادی نیست؟ موسسه کار و تامین اجتماعی، شستا، سازمان بیمه روستاییان، صندوق سرمایه گذاری و تعاون اقتصادی نیست؟

نماینده مردم سبزوار بیان کرد:‌ برای همکارانی متاسفم که امروز می‌گویند فلان نماینده به دلیل تعویض فلان رئیس طرح استیضاح را مطرح کرده. آقای ربیعی لابی گری با احساسات مردم، بازی کردن و گریه کردن شما زبانزد خاص و عام است. آقای وزیر پیام من درد مشترک کارگران، زنان بد سرپرست، کودکان کار، تعاونی‌های ورشکسته و درماندگانی هستند که نوای بی نوایشان گوش جامعه را کر کرده و آن را برخی نمایندگان نمی‌شنوند. قرار نیست به هر قیمتی بمانیم. آقای وزیر با کارگرانی که برای دفاع از حقوق خود شلاق خورده‌اند چه کردید؟ آقای ربیعی وزیر بیکاری، وزیر فقر، وزیر تعاونی‌های ورشکسته، برنامه‌های شما برای کارگران به کجا رفت؟

تامین اجتماعی در حال فروپاشی است

مسعود گودرزی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس و به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی،‌ گفت:‌ درباره اتفاقی که در مجلس در ابتدای جلسه استیضاح آقای ربیعی رخ داد لازم است از مردم عذرخواهی کنم. یک اشتباه شکلی و نه محتوایی رخ داد، بنده روز گذشته از نمایندگان استیضاح‌کنندگان درخواست کرده بودم که جلسه هماهنگی برای ترتیب سخنرانان و جمع‌بندی و بیان صحبت‌ها گذاشته شود که این کار رخ نداد.

او با اشاره به محورهای استیضاح خطاب به ربیعی گفت: شما متولی اشتغال هستید که باید به صورت جدی این کار را پیگیری کنید اما شاهدیم که علیرغم احکام مربوطه برای ایجاد اشتغال آن هم به اندازه یک میلیون برای سال ۹۶ شاهدیم که کمتر از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. توضیح دهید که چرا اشتغال در کشور به این وضعیت رخ داده است.

گودرزی با طرح این پرسش که طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ گفت: امروز وضعیت معیشت مردم به گونه‌ای است که یک کارگر با یک میلیون تومان درآمد دغدغه درمان و معیشت دارد البته که مردم بیشتر از فقر از تبعیض رنج می‌برند. توضیح دهید که برای رفع فقر و بهبود وضعیت بازنشستگان چه کرده‌اید؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه تامین اجتماعی در حال فروپاشی است، گفت: تامین اجتماعی یکی از سهل‌الوصول‌ترین صندوق‌ها برای دولت‌هاست. سرمایه‌ای برای آیندگان محسوب می‌شود ولی اکنون بازنشسته‌ها نمی‌توانند از این صندوق حقوق دریافت کنند و دولت آن را پرداخت می‌کند. نگرانی آن است که اگر ما نفت نداشته باشیم چطور می‌خواهیم حقوق بازنشستگان آینده را تامین کنیم.

او با طرح این پرسش که طرح اشتغال ضربتی چه شد؟، گفت: چرا این موضوع را پیگیری نمی‌کنید، شما در برابر جوانان بیکار مسئول هستید، مجلس طرح ممنوعیت استفاده از بازنشستگان را تصویب کرد و همه دیدند که چقدر مردم از آن استقبال کردند. امروز جوانان دنبال کار هستند و این وظیفه وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی است.

گودرزی در پایان با تاکید بر اینکه ما وکیل مردم برای پیگیری مطالبات و حقوق‌شان هستیم، گفت: نمی‌توان کشور را به صورت هیجانی اداره کرد، هر حوزه به تشخیص خودش نیاز دارد، باید مشکلات مردم را رفع کنیم.

اگر به استیضاح ربیعی رای ندهیم در افسردگی و بیکاری جوانان شریکیم

هدایت‌الله خادمی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی استیضاح وزیر کار به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: جالب است که هیچ کدام از نمایندگان کلان شهرها استیضاح را امضا نکردند، این یعنی مشکلی ندارند. این گرفتاری مجلس است که مردم کلان شهرها به لیست رای دادند و مجلس تعطیل شد.

او با بیان اینکه ایران هشت درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت دنیا را دارد، گفت: امروز دهه شصتی‌ها بیکار هستند و دهه هفتادی‌ها به آنها اضافه شدند. باید با عدد و ارقام بگوییم که سطح رفاه مردم چقدر ارتقا پیدا کرده است و برای کار و اشتغال چه اتفاقی افتاده است. جز ریزش نیرو و تعطیلی کارخانه‌ها در پنج سال گذشته چه شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: آنهایی که می‌گویند در این برهه سوالی نکنید و کاری به تیم اقتصادی دولت نداشته باشید مخالف نظام هستند. ما ۴۰ سال است می‌گوییم شرایط بحرانی است. امروز وضعیت فساد، بیکاری و افسردگی جوانان به گردن همین هیات دولت است، آیا وضعیت مردم از پنج شش سال گذشته بهتر شده است؟

خادمی خطاب به وزیر کار گفت: اینقدر وزارتخانه شما بزرگ است و چرا راو همه چیز دست گذاشته‌اید، شما با پتروشیمی، فولاد و سیمان چکار دارید؟ اینها تخصص شما نیست و همه‌ اینها در حال ورشکستگی است و باعث نابودی کشور می‌شود.

او با اشاره به تجمع نمایندگان اطراف وزیر، گفت: اجازه نمی‌دهند وزیر این حرف‌ها را گوش کند زیرا از پیش معلوم است که چه خواهد شد، وزیر هم جوابی ندارد و نمی‌خواهد جواب بدهد.

خادمی با بیان اینکه تعاونی‌ها در شهرهای کوچک تعطیل شده‌اند، گفت: حتما وضعیت کلان شهرها خوب است! من کاری ندارم که آقای ربیعی کارگر است یا نه. ما وزیر و مدیر می‌خواهیم، کاری نداریم ایشان آذری است، بلوچ است یا لر است. نباید قوم‌گرایی را توسعه دهیم پس آقای ربیعی از این ادبیات استفاده نکنید.

او با بیان اینکه اوضاع معیشتی مردم خراب است و صندوق‌ بازنشستگی ورشکسته است، گفت: اگر به استیضاح رای ندهیم یعنی در میان مردم نیستیم، یعنی وضع اقتصادی کشور عالی است، یعنی دولت‌ها هیچ نقشی در ارتقا و سازندگی کشور ندارند، یعنی در افسردگی و بیکاری همه جوانان شریک هستیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: متاسفانه دولتی‌ها بد عمل کردند و بعضی از مجلسی‌ها هم نمی‌گذارند هیچ کس را استیضاح کنیم.

امروز باید پرسید آیا آقای ربیعی توانسته به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند؟

علیم یارمحمدی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: نوه من مرتبا از من می‌پرسد علامت دو دو و چهار چهار که در مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهید چیست؟ من جوابی برای نوه‌ام ندارم. قبل از سخنرانی من امروز دوستان در اینجا حاضر شدند و توضیحاتی را حول استیضاح بیان کردند که بنده همه این موارد را قبول دارم و نتیجه‌گیری با شماست و ما به آن احترام می‌گذاریم.

او در ادامه اظهار کرد: این افراد اوضاع و احوال وزارتخانه‌ها را برشمردند. امیدوارم شما این موارد را با فرمایشات دکتر ربیعی که در آغاز کار خود بیان کرده بودند در نظر بگیرید و سپس نتیجه‌گیری کنید. شخصیت حقیقی دکتر ربیعی برای من مورد احترام است، اما شخصیت حقوقی ایشان که به عنوان مدیر یک وزارتخانه‌های کشور است باید امروز مورد بررسی قرار گیرد. وزارتخانه ایشان بیشترین ارتباط را با جامعه دارد و باید دید که ایشان توانسته به برنامه‌های خود جامه عمل بپوشاند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان قریب به ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که اگر امروز اعلام کنند که آیا نیازمندی وجود دارد که تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرد قطعا همه مردم در صف خواهند ایستاد.

او در ادامه تصریح کرد: در ارتباط با برنامه‌های این وزارتخانه باید بگویم همواره در آغاز دولت‌ها وزرا اهداف خود را در صفحات پر زرق و برق با اهداف آرمانی بیان می‌کنند و تنها در روزهای آغازین نقل مجالس است و پس از گذشت مدتی به فراموشی سپرده می‌شود در خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اینگونه بوده است.

یارمحمدی در پایان گفت: در خصوص استان سیستان و بلوچستان ۲۰ درصد تحت پوشش بیمه قراردارند و نسخه‌هایی که معاونین وزیر برای استان می‌پیچند براساس این آمار است جای تعجب دارد. از تعدادی شاغلینی که برای کشور، دولت اعلام می‌کنند باید بگویم استان سیستان و بلوچستان در حد صفر است.

وزیر کار در مورد عدم بازگشت دلارهای پتروشیمی‌ها توضیح دهد

حجت الاسلام حسن نوروزی در جریان بررسی استیضاح وزیر کار در جلسه صبح امروز (چهارشنبه) مجلس، در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: می‌گویند در این وضعیت دلار چرا وزیر تعاون را استیضاح می‌کنید، اتفاقا ایشان مقصر است. پتروشیمی‌ها دلارهای خود را به بازار برنگردانده‌اند، دلیل این امر چیست؟ لازم است وزیر در این باره توضیح دهد.

او خطاب به وزیر رفاه، گفت: پسر حضرتعالی با پسر آقای تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند، آیا این درست است و رابط‌شان هم آقای عبدالناصر موساو الجزایری است، اگر این موضوع درست نیست حرف شما را قبول می‌کنیم ولی درباره آن توضیح بدهید.

نوروزی خاطرنشان کرد: وزیر کار باید به ده‌ها مورد بحث تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، خدمات درمانی، شستا، تعاونی‌ها و بیمارستان‌های تامین اجتماعی رسیدگی کند، خودتان انصاف داشته باشید آیا درست مدیریت کرده‌اید؟

این نماینده مجلس اضافه کرد: در برخی موارد مثل تامین اجتماعی موفقیت‌هایی بوده اما در حوزه کار و تعاون چندان موفق نبوده‌اید. در رباط‌کریم ۴۵ تعاونی داریم که همه آنها وضع نابسامانی دارند و در استان تهران هم شرایط مشابهی وجود دارد.

نوروزی اضافه کرد: می‌گویند این بحث در حالی مطرح می‌شود که منافقین دعوت به تظاهرات می‌کنند،‌ من خودم از اولین فرماندهان کمیته‌ام، زندانی طاغوت بودم و ۱۰ سال اسیر بودم، ما خودمان تا آخرین قطره خون در مقابل آنها می‌ایستیم اما این بنا نمی‌شود مشکلات را نبینیم. ملت به ما اختیار داده که از حقوق‌شان دفاع کنیم.

نباید بگذاریم وزیران ضعیف در دولت باقی بمانند

اکبر رنجبرزاده در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی استیضاح وزیر رفاه به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، اظهار کرد: من تصمیمی برای استیضاح آقای ربیعی نداشتم و جزو امضاکنندگان اولیه هم نبودم اما در روزهای اخیر اتفاقاتی افتاد و اخباری به هیات رییسه مجلس واصل شد که بر خود تکلیف دانستم که استیضاح را امضا کنم.

او با طرح این سوال که ماندگاری در وزارت به چه قیمتی است؟ افزود: مجلس، خانه ملت و امید ملت است و قداست و پاکی دارد، چرا روزنه‌های فساد را به سمت مجلس هدایت می‌کنید؟ زیرمجموعه آقای ربیعی مباحث و مسائلی را مطرح کردند که نمایندگان را به چالش فساد ببرند، این ظلم به خانه ملت است. مگر مسئولیت چیست که اینقدر باید تلاش کنیم به هر قیمتی در آن بمانیم.

رنجبرزاده ادامه داد: وزیر نفت کمک‌هایی به حوزه‌های انتخابیه می‌کند و زمانی که استیضاح ایشان مطرح می‌شود همه این کمکها را می‌بندد به خاطر اینکه شرف و حیثیت دولت بالاتر از زد و بندی است که شما مرتکب آن می شوید.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس خطاب به وزیر رفاه، گفت: اگر ما امروز می‌گوییم شما نباشید، بر اساس مستندات است. طی کمتر از ۹ ماه دولت ۲۲۰ هزار شغل واقعی ایجاد کرده این در حالی است که برای یک سال یک میلیون شغل تحقق شده، ما درد و رنج مردم را احساس می‌کنیم،‌ مردم ما مظلوم و محروم هستند.

او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: من دوست دارم رییس‌جمهور بتواند با یاران قدرتمند و قاو به دولت خدمت کند، نباید بگذاریم وزیران ضعیف در دولت باقی بمانند، این موجب می‌شود دولت و نظام ضعیف شوند. باید به دولت کمک کنیم.

رنجبرزاده اضافه کرد: منابع وزارت رفاه ۸۸ هزار میلیارد تومان است و درآمد آن هم کمی بیشتر از این رقم است، با این وضع کارگران و بازنشستگان به چه چیزی امید داشته باشند.

وزارت تعاون به جامعه کارگری ظلم کرده است

هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) و در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: قبل از ورود به مجلس با خود می‌گفتم که امروز اصولگرایی و یا اصلاح‌طلبی برای کشور خوب است اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که آنچه رهبری گفتند یعنی اصولگرایان اصلاح‌طلب برای کشور مفید هستند.

او افزود: اینجا خانه ملت و نه خانه دولت است. ما در مجلسی هستیم که ماحصل خون شهداست. سوال این است که ما با انقلاب چه کردیم، بعد از چهل سال که از جمهوری اسلامی می‌گذرد ما چه کردیم.

او با بیان اینکه ما در اینجا درد مردم را می‌گوییم، گفت: من نزد قالیبافی رفتم که چون یک روز سر کار نبوده بیمه‌اش قطع شده است. در این وضعیت شاهد ظلم به کارگران، روستاییان و عشایری هستیم که کار می‌کنند اما درآمد آنچنانی ندارند. امروز ما نمایندگان نقطه امید ملت هستیم چون دولت از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارد.

این نماینده اصولگرای مجلس با طرح این پرسش که تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد، گفت: قرار بود مدیریت اقتصادی در شستا برقرار شود و ۶۰ درصد آن به تامین اجتماعی واگذار شود اما تنها ۱۰ درصد واگذار شد آن هم در شرایطی که فردی در حوزه مدیریت شستا که ۲۷ سمت دیگر دارد.

چنارانی با بیان اینکه کارگران با عدم امنیت شغلی مواجه هستند، گفت: امروز ما می‌بینیم که از کارگر چک سفید امضا می‌گیرند، این چه وضعی است؟ به جامعه کارگری ظلم می‌شود. ما در این وضعیت شاهدیم که خانه کارگری تبدیل به تشکلی کاملا سیاسی شده است. خانه کارگر باید نماینده تام‌الاختیار کارگران باشد اما سیاسی کاری می‌کند.

او در پایان گفت: آقای ربیعی به کجا می‌روید؟ شما سکان وزارتخانه‌ مهمی را دارید، آیا می‌دانید که شستا واردات موبایل کرده که اگر نمی‌دانید خیانت کرده‌اید.

مجلس معامله‌گر نیست

امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار، گفت: بنای ما بر این بود که تیم اقتصادی دولت با توجه به شرایط فعلی و تحریم اقتصادی و عدم پاسخگویی تعیین تکلیف شود. انتظار بر این بود که رییس‌جمهور تیم اقتصادی را تعیین تکلیف کند. قول هم در این خصوص داده شد ولی متاسفانه عملی در این خصوص شاهد نبودیم.

او افزود: وقتی دولت ضعف را در وزرا شاهد است باید تعیین تکلیف کند،‌ ما نباید استیضاح کنیم. ما منتظر بودیم ولی این امر عملی نشد و حال می‌بینیم که امروز استیضاح وزیر کار است. عده‌ای دفاع ناحق و ایجاد جوسازی نکنند.

نماینده مردم همدان خطاب به وزیر کار عنوان کرد: شما این میزان توان که برای خنثی کردن استیضاح گذاشتید و وعده و وعید دادید اگر در حوزه کار توان گذاشته بودید ما به نتیجه مطلوب رسیده بودیم.

خجسته افزود: این چه وضعی است که امروز در مجلس ایجاد شد. قطعا این موضوع دارای یک برنامه‌ریزی بود و از قبل طراحی شده بود. چرا به مجلس بی‌حرمتی می‌کنید؟ چرا شرایطی ایجاد می‌کنید که این جو روانی در مجلس ایجاد شود و مردم امیدشان را نسبت به مجلس از دست بدهند.

او ادامه داد: آقای لاریجانی اجازه ندهید این فضای مسموم متوجه مجلس شود، استیضاح حق مجلس است، وزرا باید پاسخگو باشند. ما از بخش نظارتی خود استفاده می‌کنیم. یکی از دوستان گفتند که وعده و وعید دادند، این وعده و وعید غلط و حرام است. اتفاق امروز در خصوص استیضاح برای ما حجت شد که همه آگاه باشیم که استیضاح حق مجلس است.

خجسته گفت: آقای ربیعی ما از شما سوال می‌کردیم و شما باید پاسخ می‌دادید ولی دیگر جایی برای پاسخگویی نیست. با این اتفاقی که امروز رخ داد حجت شد که استیضاح باید قطعی شود. چه برنامه‌ای برای بازنشستگان دارید؟ آیا برنامه‌ها اجرا شد؟ آقای ربیعی کارگران ما در شرایط سخت به سر می‌برند، آیا کارگران متناسب با تورم تعیین تکلیف شدند؟ چه فکری برای اقشار آسیب‌پذیر کردید؟ آسیب‌های اجتماعی مرتفع نشده است.

نماینده مردم همدان عنوان کرد: آقای ربیعی واردات بی‌رویه گوشی موبایل آن هم توسط متولی اصلی اشتغال کشور، ۱۰ هزار گوشی موبایل با رقم حدود ۲۳ میلیون یورو توسط شرکت بین‌المللی بازرگانی تجاری وارد بازار شد، به چه حقی این کار انجام شد؟ آیا وزارتخانه شما تجاری است؟ آقای ربیعی دادن ۸۰ درصد جایگاه هیات مدیره‌ها به افراد خاص و عدم تخصص موجب ورشکستگی این شرکت‌های اقتصادی می‌شود.

خجسته در پایان تاکید کرد: حال اشتغال کشور خوب نیست، دستور وام بانک‌ها عملی نشده است. آقای ربیعی این نامه شما در خصوص وام نخبگان است، شما نوشتید این موضوع در عرض دو هفته انجام شود، بانک‌های وزارت تعاون هشت ماه است که این را دریافت کردند و بچه‌ها را سرگردان کردند. آقای ربیعی پاسخگو باشید. همکاران امروز در معرض یک آزمایش بزرگ هستید، امروز بحث جناحی نیست، امروز بحث حیثیت مجلس است. نگویند مجلس معامله‌گر است، مجلس معامله‌گر نیست.

آقای پزشکیان شما تقوا را رعایت کردید؟

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در جلساتی که با برخی دوستان داشتم آقای ربیعی را «خدای لابی» معرفی کردند. طیف‌های عظیم کارگری و برخی در مجلس با فشار به نمایندگان اجازه طرح مباحث استیضاح را سلب کردند. ای کاش وزیر تعاون جایگزین وزیر خارجه می شد تا برجام را حل می‌کرد و من مطمئنم که ایشان با قدرت لابی‌گری خود می‌توانست این پرونده را حل کند.

او با بیان اینکه شاکله تصمیمات بزرگ اقتصادی در وزارت تعاون انجام می شود، ادامه داد: به اسم بیمه، تعاون و کار کارهای کلان و بنگاه‌داری انجام می‌شود. هفته قبل در جلسه کمیسیون برای عرضه نشدن ارز پتروشیمی‌ها که متعلق به وزارت کار است را مطرح کردیم و این شرکتها عامل اخلال در نظام اقتصادی در قضیه نابسامانی‌های نرخ ارز هستند. یقه چه کسی را بگیریم؟ ۳۲۷ شرکت زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است و ۱۸۷ شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشور هستند دهها شرکت زیر مجموعه صندوق بیمه عشایر و روستاییان هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بزرگترین شرکتهای تولیدکننده دارو و حمل و نقل کالا را متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و افزود: ۶۶ درصد پتروشیمی جم،۷۸ درصد پتروشیمی امیرکبیر، ۴۹ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۹۵ درصد نفت پاسارگاد و بیش از ۳۰ شرکت مهم در این حوزه متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. اشتغال ماموریت کدام دستگاه است که مردم به کف خیابان‌ها می‌آیند؟

نماینده مردم کرمان در مجلس مدعی سوء مدیریت علی ربیعی شد و افزود: بدهکارترین سازمان، سازمان تامین اجتماعی است. کامران به همین دلیل درخواست تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی را به جریان انداخته‌اند که در کمیسیون اقتصادی در حال رسیدگی به آن هستیم. لایحه دولت برای تفکیک این وزارتخانه توسط دولت ارائه شد و مجلس با توجه به شرایط کشور با آن مخالفت کرد. از وزیر می‌پرسم به چه دلیل برای رای نیاوردن این لایحه لابی سنگین کردید؟

پورابراهیمی با اشاره به تخلفات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: آقای پزشکیان شما تقوا را رعایت کردید؟ آیا شما مطمئن به راو ندادن تخلف در این وزارتخانه نیست؟ وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پرونده عریض و طویل اطرافیان ربیعی و مشکلات اقتصادی زیادی ناشی از این مسئله را بررسی کنند و به مردم گزارش دهند.

او خطاب به نایب رئیس مجلس که مدافع عملکرد ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، پرسید: آقای پزشکیان، زهرا پزشکیان مسئول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به همکارانش در مجلس با بیان قسم جلاله، بینی و بین‌الله گفت: ماندن حتی یک روز ربیعی به عنوان وزیر به صلاح کشور نیست. به فضل الهی به هر حجتی رسیدید تصمیم بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار