ابتکار: عدالت جنسیتی مبانی قرآنی و قانونی بسیاری دارد

تبریز (پانا)- معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده بر ضرورت تلاش برای حصول به عدالت جنسیتی تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۴۳۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ابتکار: عدالت جنسیتی مبانی قرآنی و قانونی بسیاری دارد

معصومه ابتکار در نشست تخصصی «گفت‌وگوی ملی خانواده و بین نسلی» با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های مردم‌نهاد و احزاب استان در تبریز، اظهار داشت: خانواده نهادی است که از ابتدای خلقت و از روزی که بشر زندگی را آغاز کرد، وجود داشته و از جمله نهادهای مهم معنوی، فرهنگی و حتی اقتصادی جوامع است.

وی با بیان اینکه امور زنان و خانواده یک موضوع بین بخشی است، افزود: تمام دستگاه ها در این زمینه مسئولیت دارند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور از خدمات این دستگاه ها استفاده می‌کنند بنابراین باید برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه انجام شود.

ابتکار با اشاره به اینکه نهاد ارزشمند خانواده آسیب های زیادی را بخصوص در عصر صنعتی تجربه کرده است، اظهار داشت: حتی در شرایط امروز که ما در جنگ اقتصادی هستیم، با اتکا به اعضای خانواده می توانیم در برابر تهدیدات مقاوم باشیم.

وی افزود: با وجود تجربیات موفق در دنیا و با تکیه بر فرهنگ و تعالیم متعالی اسلامی موجود، باید بتوانیم در حوزه‌های مختلف زنان و امور خانواده برنامه‌ریزی‌های خوبی داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مباحث در دولت کارآمدی و توجه به موضوع عدالت است، گفت: موضوع عدالت اجتماعی به ویژه در این شرایط دشوار که تحریم‌های ظالمانه بر کشور تحمیل می‌شود، جزو مطالبات مردم از دولت است.

ابتکار با اشاره به اهمیت عدالت در قانون برنامه توسعه ششم و سیاست‌های ابلاغ شده از سوی ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌های ابلاغ شده ماده ۱۰۱ قانون که بطور روشن و شفاف به عدالت جنسیتی اشاره دارد، خوشبختانه قانون اساسی مدیریت صحیح را لحاظ کرده است.

وی افزود: عدالت جنسیتی، مبانی قرآنی و قانونی بسیاری دارد که در این زمینه ضروری است در تمام حوزه‌ها با یک نگاه متعادل به فراخور تکلیف و مسئولیت‌های قانونی نسبت به وضعیت زنان برنامه‌ریزی شود.

ابتکار با بیان اینکه اگر کمبود و شکاف جنسیتی وجود دارد باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب فاصله‌ها را کاهش دهیم، گفت: بازماندگی از تحصیل و یا ترک تحصیل دختران ممکن است در برخی نواحی اتفاق بیافتد که این موضوع نیز نیازمند برنامه خاص است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه شاخص‌هایی را برای عدالت جنسیتی معرفی کردیم که در برخی از دستگاه‌ها این موارد انجام می‌شود، افزود: برای مثال دسترسی به ورزش و توجه و آموزش به مربیان شروع شده و خوشبختانه توجه به ورزش دختران در دستور کار قرار گرفته است.

وی، توجه به مسائل مختلف زنان و امور خانواده را ضروری دانست و گفت: بیماری‌های زنان و بهداشت باروری و جنسیتی نیازمند توجه خاص است.

ابتکار با اشاره به پیگیری موضوع زنان و امور خانواده در دولت، اظهار داشت: ما نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی داریم به طوری که اگر آموزش از سنین کم شروع می‌شد شاید تا حدودی معضلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کرد.

وی با بیان اینکه در کنار مشکلات مختلف اجتماعی و اقتصادی یکی از مشکلات در امور خانواده اختلالات رابطه در خانواده‌هاست، افزود: شبکه‌های اجتماعی جای بسیاری از این روابط در خانواده‌ها را می‌گیرد و نمی‌تواند جایگزین شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در سطح ملی موضوع سرپرست خانوار بسیار مهم است، افزود: اخیرا یک تقسیم کار از سوی دولت برای اشتغال و معیشت مردم انجام شده که امیدواریم در این زمینه مسایل موجود حل شود.

وی ادامه داد: طرح توان افزایی زنان نیز موضوع بسیار مهمی است که خوشبختانه این طرح ملی در 15 استان شروع شده و امیدواریم به منظور ارتقای سطح بانوان در جامعه اقدام‌های خوبی انجام شود.

ابتکار با اشاره به افزایش خشونت و تنش در جامعه، ریشه آن را خانواده و گفت‌وگو نکردن اعضا با یکدیگر دانست و گفت: ما هنوز مهارت های ارتباطی لازم را کسب نکرده ایم و باید مهارت های ارتباطی در خانواده ها را تقویت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار