مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی خبر داد

شرکت حدود دو هزار دانش‌آموز در مرحله کشوری سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی از شرکت حدود دو هزار دانش‌آموز در مرحله کشوری در سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان سراسر کشور خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۳۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
شرکت حدود دو هزار دانش‌آموز در مرحله کشوری سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری

علی رمضانی در نشست خبری امروز که به مناسبت برگزاری سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان سراسر کشور برگزار شد از شرکت نزدیک به 6میلیون و ۱۷۴هزار نفر رشته دانش‌آموز در مسابقات فرهنگی و هنری خبر داد و گفت: «به دلیل اینکه بزرگترین جشنواره این جسنواره است آن را در پایتخت برگزار می‌کنیم تا اطلاع‌رسانی گسترده‌تر باشد.»

او ادامه داد: «مسابقات فرهنگی هنری را از ۱۸ تا ۲۲ مرداد برای پسران و از ۲۵ تا ۲۹ مرداد برای دختران در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می‌کنیم.»

رمضانی گفت: «بیشترین ظرفیتی که می‌توانیم در بخش مهارت‌آموزی و کارآفرینی داشته باشیم در همین مسابقات وجود دارد به نحوی که هر کدام از دانش‌آموزان با یک مهارت آشنا شده و می‌توانند در طول زندگی از آن بهره‌مند شوند.»

هدف برگزاری آشنایی دانش‌آموزان با توانمندی‌های یکدیگر است

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی هدف از برگزاری این دوره از مسابقات را آشنایی دانش‌آموزان با توانمندی‌های یکدیگر و اشاعه رسالت تامین و گسترش مهارت‌آموزی دانش‌آموزی را در سراسر کشور دانست و گفت: «دانش‌آموزان باید یاد بگیرند با یکدیگر مشارکت کنند، مسولیت‌پذیر باشند و با هم تعامل کنند. برخی از این دانش‌آموزان از سن‌شان بهتر عمل می‌کنند اما دیده نمی‌شوند که اغلب دانش‌آموزان مناطق محروم هستند.»

او افزود: «حدود دو هزار دانش‌آموز در مرحله کشوری این مسابقه شرکت می‌کنند. انتظار داریم در مسابقات فرهنگی هنری وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به آموزش و پرورش کمک کنند. به علت محدودیت منابع مالی کمتر می‌توانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. نزدیک ۷۰۰ رشته هنری وجود دارد که ما فقط ۵۰ رشته را در این مسابقات وارد کردیم.»

رمضانی گفت: «منابع مالی این مسابقات به سختی تامین می‌شود. اگر باور داریم آینده در دستان این نوجوانان است باید سرمایه‌گذاری کنیم. برای این جشنواره چند هزار جلسه برگزار شده که ۱۴۴۰ جلسه در مناطق، ۱۲۸ جلسه در استان‌ها و ۵۲ جلسه در ستاد بوده است.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی با اعلام رشته‌های جشنواره گفت: «شعر، داستان‌نویسی مقاله، کتابخوانی، نقد ادبی، وبلاگ‌نویسی، بازی‌های یارانه‌ای و نشریه الکترونیکی، تئاتر صحنه‌ای و عروسکی، نمایشنامه‌خوانی، نقالی، فیلم کوتاه، نساجی، سفال و سرامیک، حجم‌سازی، طراحی، آبگینه، خوشنویسی، نقد هنری، طراحی، عکاسی گرافیک، پوستر، کاریکاتور، سرود گروهی و همگانی، کرال فرهنگیان، تک‌نوازی، همنوازی و تک‌خوانی از حمله رشته‌های مسابقات هستند.»

شرکت ۶ میلیون و ۱۷۴ هزار نفر رشته در مسابقات

او مجموعه شرکت‌کنندگان را ۶میلیون و ۱۷۴هزار نفر رشته اعلام کرد. به گفته او از این تعداد در گروه هنرهای نمایشی ۱۳۳ هزار و ۲۴۷ نفر رشته، در هنرهای آوایی ۳ میلیون نفر رشته، در گروه ادبی و پژوهشی ۵۵۹ هزار نفر رشته، در گروه هنرهای دستی حدود ۲ میلیون نفر رشته و در گروه رسانه و فضای مجازی ۳۰ هزار نفر رشته قرار دارند.

رمضانی تعداد مجموع آثار را ۴۶۷۰ مورد اعلام کرد که ۵۰۲ مورد در حوزه نمایش، ۹۶۰ مورد در حوزه آوایی، ۶۷۶ مورد در حوزه ادبی، 2185 مورد در حوزه نمایشی و ۳۲۴ مورد در حوزه رسانه بوده است و از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه ۱۹۱۶ نفر به مسابقات کشوری راه یافته‌اند که آمار نهایی راه یافتگان به مرحله پایانی مسابقات ۱۹۱۶ نفر است.

رونمایی از ۲۴ کتاب حوزه فرهنگی هنری

او از رونمایی ۲۴ کتاب حوزه فرهنگی هنری در روز افتتاحیه جشنواره خبر داد و گفت: «در تولید محتوا برای دانش‌آموزان دچار ضعف هستیم. امسال ۲۴ اثر تولید شد که رونمایی می‌شود. از این تعداد هفت کتاب شامل معرفی آثار برگزیدگان است. ۳۰ کارگاه آموزشی در جشنواره برگزار می‌شود. همچنین افتتاح نگارخانه با بیش از ۳۰۰ اثر در نگارخانه فرهنگستان هنر در روز ۱۹ مرداد صورت می‌گیرد.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی ادامه داد: «انتظار داریم دستگاه‌های مربوط به این موضوع ورود کنند و نهادهایی دیگر ظرفیت‌های خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند. خراسان رضوی، فارس و اصفهان بالاترین آثار ارسالی را داشته‌اند.»

رمضانی از مدرسه‌محور بودن همه فعالیت‌ها خبر داد و گفت: «برگزاری جشنواره تاکیدی بر حمایت از توانمندی‌های دانش‌آموزان است. برخی دانش‌آموزان تصمیم دارند زندگی حرفه‌ای خود را در مسیرهای هنری دنبال کنند.»

او در ادامه افزود: «کل بودجه مصوب ما برای فعالیت‌های فرهنگی در یکسال بیش از ۱۰میلیارد تومان نمی‌شود. باید حداقل برای یکسال ۱۰۰هزار تومان برای هر دانش‌آموز هزینه کنیم که این‌گونه نیست و دولت به علت مسائل اقتصادی نمی‌تواند کمک قابل توجهی کند. لازم است مشارکت اولیا و خیران را در این حوزه داشته باشیم.»

استفاده از آثار دانش‌آموزان در راستای حمایت از کالای ایرانی

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی در پاسخ به سوال پانا درباره کارآفرینی گفت: «سیاست ما این است که در بحث مهارت‌آموزی و در حمایت از کالای ایرانی استفاده از آثار دانش‌آموزان را در کانون‌ها به عنوان مرکز ثقل در نطر بگیریم و تمام آثار و تولیدات در نمایشگاه‌ها و کانون‌ها به نمایش گذاشته شوند.»

رمضانی گفت: «در کانون‌ها تمام دانش‌آموزان حصور دارند امسال نیز دانش‌آموزان عضو کانون هستند و تولیدات برگزیده و صنایع دستی تجسمی آنان در شهریور در اردوگاه شهید باهنر در قالب یک هقته برای فروش به نمایش گذاشته می‌شود.»

او ادامه داد: «هر استان در حمایت از کالای ایرانی یک نمایشگاه در راستای تولیدات دانش‌آموزان دارد ما نیز انتظار داریم دانش‌آموزان را برای ورود به کانون‌ها تشویق کنید.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی گفت: «این ظرفیت در کانون‌ها وجود دارد تا اثرات دانش‌آموزان به فروش برسد همچنین ما می‌توانیم آثار را در اختیار مدیران مدارس نیز بگذاریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار