با وجود جنجال‌ها در مجلس؛ ربیعی بالاخره زیر تیغ استیضاح رفت

تهران (پانا) - با بالا گرفتن اختلاف های نمایندگان بر سر وزیر کار، احتمال دارد اسیتیضاح او منتفی شود.

کد مطلب: ۸۴۳۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
با وجود جنجال‌ها در مجلس؛ ربیعی بالاخره زیر تیغ استیضاح رفت

در پی اعتراض جمعی از نمایندگان به رعایت نکردن تشریفات قانونی در مورد استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بررسی نشدن استیضاح او در جلسه کمیسیون اجتماعی، در صحن علنی احتمال منتفی شدن این استیضاح مطرح شد.

برهمین اساس علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که شاهد بالا گرفتن استیضاح‌ها بود، دقایقی را برای تعیین تکلیف موضوع اعلام تنفس کرد تا در این باره تصمیم‌گیری شود.

در جلسه علنی امروز مجلس استیضاح وزیر کار در دستور کار قرار داشت بعد از اعلام دستور کار برخی نمایندگان فریاد «دو دو» در صحن علنی سر دادند.

عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر در تذکری پیش از مطرح شدن استیضاح اظهار کرد: «یک بدعت جدید در مجلس پایه گذاری می‌شود که بسیار خطرناک است. دقایقی را به رئیس کمیسیون اجتماعی فرصت بدهید تا بگوید آیا وزیر کار به کمیسیون دعوت شده یا خیر.»

او با استناد به ماده 233 آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید کرد: «برای حفظ حرمت مجلس اجازه ندهید این استیضاح انجام شود یک مورد بگویید که در مجلس بدون رفتن وزیر به کمیسیون استیضاحی مطرح شده باشد.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر بیان کرد: «طبق اصل 89 قانون اساسی اگر 10 نفر از نمایندگان استیضاح را امضا کرده باشند این استیضاح باید در مجلس مطرح شود. کمیسیون جلسه نگذاشت و اگر کمیسیون گزارش نداد و استیضاح‌کنندگان پیگیری کردند استیضاح در صحن مطرح می‌شود.»

در این هنگام یکی از نمایندگان قصد داشت تذکری بدهد ولی نمایندگانی از جمله محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان سعی در آرام کردن او داشتند.

حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان نیز در جایگاه هیات رئیسه حاضر شدند و دقایقی با علی لاریجانی صحبت کردند.

لاریجانی در ادامه ی پاسخ خود به خدری گفت: «در گذشته هم چنین اتفاقی افتاده است اگر استیضاح ظرف یک هفته بررسی نشود ما به نماینده حق می‌دهیم و استیضاح را مطرح می‌کنیم.»

تعداد نمایندگانی که در اطراف و یا جلوی تریبون علی لاریجانی بودند، هر لحظه افزایش می‌یافت. رئیس مجلس در این بین اعلام کرد که موافق اول استیضاح صحبت کند اما کسی صحبت نکرد. لاریجانی مجددا تاکید کرد که یک نفر از استیضاح‌کنندگان صحبت کند اما هیچ کسی حاضر به صحبت نبود.

از سوی دیگر برخی از نمایندگان از جمله نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه و علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در‌خواست اعلام تذکر داشتند که با موافقت هیات رئیسه مجلس مواجه نشد.

تجمع در جایگاه هیات رئیسه مجلس به حدی افزایش یافت که لاریجانی را بر آن داشت که از استیضاح‌کنندگان بپرسد که آیا تصمیم خود را عوض کرده‌اند یا خیر.

برخی نمایندگان اعلام می‌کردند که بله پس گرفتند و همچنان هیچ موافق استیضاحی صحبت نمی‌کرد همین اقدامات باعث شد تا علی لاریجانی اعلام کند که تنفس خبرنگاران از صحن خارج شوند.

نماینده اصولگرا: احتمال منتفی شدن استیضاح وجود دارد

محسن کوهکن، نماینده عضو فراکسیون ولائی (اصولگرایان) مجلس شورای اسلامی در همین باره با حضور در جمع خبرنگاران پارلمانی اظهار کرد: «اتفاقی که الان در مجلس افتاد در این 10 دوره مجلس سابقه نداشته است، گاهی اوقات حرف‌هایی در لفافه زده می‌شود و تحریکاتی صورت می‌گیرد که اجازه نمی‌دهد یک مسیر قانونی طی شود.»

او ادامه داد: «متاسفانه امروز در حضور آقای وزیر و معاونان او چندتن از نمایندگان کاری کردند که باعث تحریک شد. آن‌ها در جلوی جلسه و همانجایی که وزیر تشریف داشتند شروع کرد به 2 و 2 گفتند.»

این نماینده افزود: «بعد آمدند اسم آقای گودرزی را اعلام کردند که چون ما 2 تا آقای گودرزی داریم همه ذهنشان به پیش نماینده بروجرد رفت در حالی که او جزء استیضاح کنندگان نبود.»

کوهکن متذکر شد: «این که صحنه‌گردان جلسه در جلوی تریبون مجلس چند تن از افراد از وزارت رفاه و تامین اجتماعی بشوند و چندتن از همکاران ما هم شروع کنند به 2 گفتند و بعدهم بگویند که صحبت نمی‌کنند باعث شد که فضاسازی و جوسازی سنگینی علیه استیضاح کنندگان ایجاد شود.»

این نماینده مجلس در خاتمه متذکر شد که احتمال منتفی شدن استیضاح ربیعی در مجلس وجود دارد.

آغاز با التهاب جلسه علنی؛ ربیعی استیضاح می شود

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بالاخره و پس از تنفس چندین دقیقه‌ای آغاز شد. علی رستمیان، نماینده مردم لرستان در غیاب علی ربیعی، وزیر کار پشت تریبون رفت تا نطق خود را به جریان بیاندازد که همین مسئله با توجه به غیاب ربیعی باعث فریاد اعتراض‌آمیز تنی چند از نمایندگان شد.

لاریجانی در پاسخ به فریادها بیان کرد: «آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که در غیاب وزیر هم ما می‌توانیم استیضاح را برگذار کنیم ولی ایشان برای دقایقی با توجه به برگزاری جلسه تنفس به بیرون از صحن رفته‌اند که باز می‌گردند.»

اما محجوب دست‌بردار نبود و با فریاد می‌گفت: «شما وزیر را از صحن بیرون کردید، او باید برگردد اگر نمی‌آید این بحث دیگری است.»

این بگو مگوهای بهارستانی‌ها ادامه یافت تا در نهایت جلسه استیضاح به طور رسمی آغاز شد و علی ربیعی شاهد برگزاری جلسه استیضاح خود خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار