هفدهم مرداد ، روز خبرنگار

اسلامشهر (پانا) - کار خبرنگار ، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را داردو لازمه خبرنگار خوب بودن ، داشتن علم و دانش ، تجربه و جسارت است .

کد مطلب: ۸۴۳۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
هفدهم مرداد ، روز خبرنگار

در هفدهم مرداد ماه سال 1377 محمود صارمی ، خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران ، در جریان کشتار دیپلمات های ایرانی به دست گروه طالبان در مزار شریف افغانستان به شهادت رسیدو شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد این رخداد ، 17 مرداد ماه را به عنوان روز خبرنگار نامگذاری کرد.

خبرنگار کسى است که با اتکاء به ذوق و استعداد شخصی ، پس از گذراندن دوره آموزش تخصصى و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعى که این حرفه بر عهده او مى‌گذارد ، وظیف کسب ، تهیه ، جمع‌آورى و تنظیم اخبار و انتقال آن ها را از طریق وسایل ارتباط جمعى یعنی مطبوعات ، رادیو ، تلویزیون و خبرگزاری به مخاطبان بر عهده دارد.

حرفه خبرنگاری، باخبر سر و کار دارد و آن را به شیوه های گوناگون به مخاطبان خود می رساند. این خبر، باید ویژگی هایی داشته باشد تا مورد توجه بینندگان، شنوندگان و خوانندگان قرار گیرد.

خبر خوب، خبری است که درست، روشن و جامع باشد. اگر خبر درست نباشد، مردم اندک اندک به خبررسان شک می کنند و منبع خبری خود را تغییر می دهند.

به طور کلی خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و مردم است. او باید با استفاده از ویژگی های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره های آموزشی دیده ، به کشف حقیقت ها بپردازد و آن را در کم ترین زمان به مخاطبان خود برساند.

خبرنگار و روزنامه نگار با خلق بهترین آثار و واژه ها در تلاش است درد و مشکلات همه مردم را بازگو کند. جایگاه خبرنگارها بسیار رفیع است شاید از لحاظ مالی ، حقوق و مزایای این قشر خوب نباشد ولی عشق به این‎کار دلیلی شده که در راستای پیشرفت ، توسعه و اطلاع‎رسانی گام بردارند و به رسالت‎ خود فکر کنند و قلم بزنند.

از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار می توان به داشتن علاقع و قریحه ، سرعت در تصمیم گیری و انتقال سریع اخبار ، جسارت ، دقت ، حق گویی ، علم و دانش و تجربه اشاره کرد.

خبرنگاران با رشادت و فداکاری های خود در دفاع مقدس از بین گلوله ها ، خمپاره ها و میدان های مین ، گزارش و خبر تهیه می کردند.

در آمار بنیاد شهید 244 شهید، 50 جانباز و 12 آزاده خبرنگار به ثبت رسیده و این نشان دهنده حضور فعال این قشر در عرصه های خبری نقاط جنگی و بحرانی است.

خبرنگاران زیادی از رسانه های ایرانی در دفاع مقدس و سایر تحولات به شهادت رسیدند که برای مثال میتوان از شهیدان والا مقام عرصه خبر،صارمی ، ساجدی ، میرافضلی و... نام برد.

/ خبرنگار ریحانه فتحی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار