سید محمد حقایقی

خبرنگار آینه حقیقت است/ حرف های تکراری ، وعده های تو خالی

لامرد(پانا) - گاهی کنجکاوی ها و سماجت های ما خبرنگاران کفر خیلی ها را در می آورد اما رسالت حرفه ما در این است که تاکید کنیم ما بیداریم و همچون مردانی سترگ بمانند شهید صارمی در تلاشیم تا جامعه ای را گلستان آرامش و امنیت کنیم.

کد مطلب: ۸۴۳۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد

خدمتگزاران بی ادعا، واژه ای بس کوتاه اما مفهومی والا دارد، هفدهم مردادماه که می رسد خبرنگاران دست به قلم شده و گوشه ای از یادداشت ها، اخبارها و گزارشها را به خود اختصاص می دهند و این روز برای اصحاب قلم و رسانه فرصت مغتنمی است تا کلامی در وصف احوال خود بگویند، هرچند این وصف حال هیچگاه فارغ و جدا از حال مردم نبوده و نیست.

فعالان عرصه رسانه و راویان حقایق و وقایع، خدمتگزاران بی ادعایی همچون شهید وظیفه شناس محمود صارمی هستند که پای در این عرصه پرخطر آگاهی بخشی گذاشته و در راه اعتلای بشریت با تکیه بر حدیث شریفه پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: «حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامتگری نهراس»؛ از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند و از هیچ خطری نمی هراسند.

خبرنگاران چون معلمان برای رشد جامعه، زندگی‌شان را وقف کاری با انبوهی از فشارها و استرس‌های متعدد کرده‌اند و تنها مردم ؛ حرف اول و آخر آنان است، خبرنگاران پرنفوذترین اهرم آگاهی‌رسانی در جامعه محسوب می‌شوند که بطور‌ مستقیم بر روح و روان مردم تاثیر می‌گذارند و از این سو این شغل از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و ماموریتی ارزشمند را در این مسیر برعهده دارد.

اینان تنها بخشی از جملات و تعابیری است که در وصف این شغل پرهیاهو در روزهای منتهی به سالروز و یادبودش از تریبون های مختلف عنوان می شود، تعابیری که تنها به همین چند روز منتهی شده و همه ساله شاهد ارسال سیل پیام های تبریک به خبرنگاران و برگزاری مراسم های کوچک و بزرگ هستیم اما مشکلات فعالان این عرصه همچنان هیچ تغییری نداشته و تنها کوله باری از وعده های توخالی برزمین مانده…

شهرستان لامرد نیز در جنوب استان فارس به فراخور رشد و توسعه ای که طی سالیان اخیر در محورها و شاخه های مختلف شاهد آن بوده، در حوزه اطلاع رسانی و رسانه نیز پیشرفت ها و حرکات روبه جلوی فراوانی را به خود دیده است و شاید روزگاری تنها یک نشریه با مشقات فراوان در آن به چاپ می رسیده، اما اکنون در جایگاهی ایستاده که بزرگترین خبرگزاری ها و بنگاه های رسانه ای کشور نیز مامنی برای درج اخبار و تولیدات فعالان رسانه ای این شهرستان شده است.

اما با همه پیشرفت هایی که صورت پذیرفته هر ساله در روزها و ساعات های منتهی به 17 مردادماه، مشکلات و موانع پیشروی این فعالان بار دیگر پررنگ شده و به چشم می آید، به چشم آمدنی که هرساله نیز با یک دورهمی و در ظاهر شنیده شدن سخنان خبرنگاران از سوی مسئولین و چند به به و چه چه و اضافه شدن چند وعده و وعید جدید از سوی مسئولی که جدیدا بر سر کار آمده، به پایان رسیده است.

اما مشکلات همچنان به قوت خود باقی هستند، به مصداق ضرب المثل این حکایت همچنان باقی است. در این گزاره سعی برآن شده تا بخشی از این مشکلات بار دیگر مورد توجه قرار گیرد شاید گره ای از کلاف پر پیچ و خم و سردرگم فعالان رسانه ای شهرستان لامرد برداشته شود و همانگونه که سهراب سپهری عزیز فرمودند: شاید این آب روان برود پای سپیداری...

شهرستان لامرد با دارا بودن بیشترین دفاتر سرپرستی خبرگزاری و فعالیت چندین هفته نامه هم اکنون خبرنگاران فعال این شهرستان با کمبود امکانات اولیه برای پوشش اخبار مواجه هستند و دست و پنجه نرم می کنند که این در شأن شهرستان صنعتی لامرد نیست و این جفا در حق خبرنگاران مظلوم است که از یکصدم اعتبارات شهرستان سهمی نداشته باشند، متواضعانه و عاجلانه درخواست داریم تا درصدی از اعتبارات ۳ درصد نفت و گاز به منظور تجهیز دفاتر رسانه شهرستان اختصاص یابد.

خبرنگار یک آینه است. شاید بسیار شنده اید که می گویند خبرنگاران چشمان آگاهی بخش انسان ها هستند، آینه هم چشمی بسیار صادق و راستگو است، او هم به انسان ها آگاهی میدهد ، او همیشه حقیقت را به انسان ها نشان داد.

پیگیری بیمه خبرنگاران خواسته ای است که امید واریم ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد هرچه سریعتر در راستای وعده های وزارت متبوعه آنرا در دستور کار خود قرار دهد چرا که خبرنگاران نه امنیت دارند و نه بیمه و غیره، خبرنگاران می کوشند تا با قلم و زبان روشنگرشان راهی میان تاریکی و ازدحام کلمات بگشایند و تصویری از آن را در جان و اندیشه ما ترسیم می‌کنند.

خبرنگاران برای پیگیری مشکلات صنفی خود نیازمند تشکیلات صنفی جامع در چارچوب قانون دارند که تاکنون علیرغم وعده های بسیار همچنان خانه مطبوعات در این شهرستان مستقر نشده است و باتوجه به پتانسیل ها و توانمندی ها خبرنگاران این شهرستان ضروری است که تا مقام عالی شهرستان و ریاست محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور راه اندازی خانه مطبوعات شهرستان لامرد پیگیری های لازم را داشته باشند.

در اکثر شهرهای استان فارس به منظور ارج نهادن به فعالیت های شبانه روزی خبرنگاران و قدردانی از خدماتی که با این تلاش ها صورت گرفته با واگذاری زمین و یا اعطای تسهیلات کم بهره سبب ایجاد انگیزه در فعالین این عرصه پراسترس شده است و اقدامات متعددی صورت گرفته که در شهرستان لامرد، خبرنگاران با چندین سال فعالیت از یک قطعه زمین و دریافت تسهیلات با بهره کم محروم بوده و درحالیکه تمامی اقشار از این امتیازها برخوردار بوده اند ، امیدواریم مسئولان ذیربط با توجه به اهمیت این قشر ، به این اندک خواسته پاسخ مثبت دهند.

در اخر باز می گوییم ما خبرنگاران مهندسان ، پزشکان و باغبانانی هستیم که هیچ زمان و هیچ مکان به چشم نمی آیم، ما نیز به رسم ادب ضمن گرامی داشت روز خبرنگار تبریکمان را نثار همه قلم به دستان ، خبرنگاران و عکاسان خبری می کنیم.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار