در گفت‌وگو با پانا

توضیحات سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره دارو: قیمت‌ها 9 درصد افزایش داشته است

طرح تولید واکسن اچ پی وی تا شهریور ماه ارائه می‌شود

تهران (پانا) – کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید که قیمت داروها 9 درصد افزایش داشته که عددی کمتر از نرخ تورم است.

کد مطلب: ۸۴۳۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره دارو:  قیمت‌ها 9 درصد افزایش داشته است

با شروع موج جدید تحریم‌ها نگرانی‌های زیادی در بیماران درباره تامین داروهای مورد نیازشان ایجاد شده است. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این که نباید در این زمینه نگران بود و نیازهای دارویی بیماران تامین می‌شود، گفت:‌ با مشوش کردن فضا، نباید شرایط جسمی و روحی بیماران را تضعیف کرد.

او در پاسخ به این که داروهایی مانند وارفارین با کمبود مواجه است، گفت: این دارو مشابه داخلی ندارد و از دو کشور فنلاند و کانادا وارد می‌شد که نمونه فنلاندی آن در بازار ایران مخاطب بیشتری داشته است که مقداری با مشکل واردات در این زمینه مواجه بودیم اما قراردادهای جدید ثبت سفارش شده است و محموله این دارو به زودی وارد بازار می‌شود بنابراین بیماران نیازمند وارفارین نگران نباشند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره افزایش قیمت دارو هم توضیح داد: در بعضی داروها حتی با قرادادهای جدید کاهش قیمت هم داشته‌ایم، در بعضی موارد قیمت‌ها ثابت مانده و داروهای کمی هستند که افزایش قیمت داشته‌اند، آن هم به طور میانگین 9 درصد افزایش قیمت محسوب می‌شود که عددی کمتر از نرخ تورم است. این رویه مربوط به شرایط جدید اقتصادی کشورمان نیست و روالی است که هرساله انجام می‌شده است.

جهانپور در پاسخ به این که چرا داروهایی هستند که در کشور توان تولید آنها وجود ندارد، گفت:‌ تولید دارو فرایند پیچیده‌ای است و بعضی از داروها بیوسیمیلار هستند و تکنولوژی بالا و فناوری‌هایی دارند که لازم است به آن فناوری دست پیدا کنیم با این که ممکن است تولید آنها سودآوری نداشته باشد. با این حال بسیاری از داروها هم هستند که در مرحله تولید قرار دارند اما نمی‌شود ظرف یکی دو ماه درباره آنها به نتیجه رسید و روانه بازار کرد بلکه باید مراحله مختلفی را طی کنند.

او درباره تولید واکسن اچ پی وی در شرکت‌های داروسازی داخلی گفت:‌ فناوری تولید این واکسن در چند شرکت داخلی دانش‌بنیان آغاز شده، مراحل مطالعات غیربالینی آن طی شده و باید وارد فاز مطالعات بالینی شود. طرح تولید این واکسن قرار است تا شهریور ماه ارائه شود و اگر مورد پذیرش قرار بگیرد و در مطالعات بالینی اثربخش، ایمن و سالم تشخیص داده شود آنوقت است که مجوز تولید و توزیع آن صادر می‌شود.

جهانپور توضیح داد:‌ واکسن‌های اچ پی وی که در داروخانه‌ها وجود دارند، دارای تاییدیه بین‌المللی هستند و مردم نگران سلامت آنها نباشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار