سنگ تمام اروپا؛ موگرینی از تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران خبر داد

تهران (پانا) - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد همانطور که ایران به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بوده است، اروپا شرکت‌ها را تشویق به افزایش تجارت با ایران می‌کند.

کد مطلب: ۸۴۳۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
سنگ تمام اروپا؛ موگرینی از تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران خبر داد

سمیرا امیرچخماقی_ به گزارش آسوشیتدپرس، فدریکا موگرینی در جریان سفر به زلاندنو در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت که این بستگی به اروپایی‌ها دارد که برای تجارت تصمیم بگیرند.

موگرینی گفت: «ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم که ایران را در توافق نگه داریم، منافع ایران را از مزایای اقتصادی که توافق برای مردم ایران ایجاد می‌کند حفظ کنیم چراکه ما بر این باور هستیم که مزایای امنیتی این امر نه تنها برای منطقه ما بلکه برای همه جهان است. اگرتنها یک بخش از توافق‌های بین‌المللی در زمینه عدم اشاعه باشد که در حال نتیجه‌دادن است، باید آن را حفظ کرد.»

آمریکا تحریم‌های سخت اقتصادی ایران را روز دوشنبه بازگرداند. آمریکا علارغم بی میلی شدید متحدان اروپایی فشارها بر جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهد.

دونالد ترامپ توافق هسته‌ای سال 2015 را وحشتناک می‌داند و دولت ایران را متهم به دخالت در درگیری‌های منطقه می‌کند.

ایران آمریکا را متهم به «دبه کردن» توافق هسته‌ای که از سوی دولت اوباما امضا شده است می‌کند که نتیجه آن ناآرامی‌های اخیر اقتصادی ایران است.

متحدان اروپایی می‌گویند که آنها عمیقا از اقدام آمریکا متأسف هستند.

ترامپ در بیانیه شب گذشته خود مدعی شد «‌ما از تمام کشورها درخواست کرده‌ایم که قدم‌هایی بردارند که ایران با یک انتخاب روبه‌رو شود: یا تهدیدها و اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود را تغییر دهد و یا انزوا در اقتصاد جهانی را ادامه دهد.»

ترامپ هشدار داده است که آنهایی که با ایران تجارت اقتصادی می‌کنند باید عواقب آن را بپذیرند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که توافق ایران برای امنیت جهان و اروپا حیاتی است و اتحادیه اروپا رو دوشنبه قوانین انسدادساز را برای محافظت از تجارت اروپا از تأثیر تحریم‌های آمریکا اجرایی کرد.

موگرینی که در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه زلاندنو سخن می‌گفت، افزود که اروپا و زلاندونو ضرورت حفظ توافق هسته‌ای ایران را مد نظر دارند و با وجود خروج ایالات متحده، او و پترس (وزیر امور خارجه زلاندونو) جزئیات دقیق این موضوع را درباره نحوه حفظ تجارت و کانال‌های مالی با ایران مورد بحث قرار دادند.

موگرینی در حالی که تجارت را بخشی از توافق هسته‌ای و تکمیل‌کننده آن دانست، بیان کرد: «ماشرکت‌های کوچک و متوسط را به عنوان بخشی از اولویت امنیتی اتحادیه اروپا تشویق به توسعه تجارت با ایران می‌کنیم.»

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا «جنبه‌ای بنیادین از حق ایران برای داشتن مزیت اقتصادی در قبال آن چیزی است که تاکنون انجام داده‌اند، که مطابق با تمامی تعهدات هسته‌ای آن‌ها است.»

به گزارش پانا، در پی بازگشت بخش اول تحریم‌های آمریکا ضد ایران که شب گذشته با بیانیه دونالد ترامپ آغاز شد، تنها متحد آمریکا که از این اقدام حمایت کرد اسرائیل بود.

به گزارش یورو نیوز، نخست وزیر اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای‌ مدعی شد : «من به رئیس‌جمهوری ترامپ و دولت ایالات متحده برای تصمیم مهم اعمال تحریم‌ها ضد ایران تبریک می‌گویم. این رویدادی مهم برای اسرائیل، ایالات متحده، منطقه و کل دنیا است. این اقدام از عزمی جدی برای جلوگیری از تجاوزهای منطقه‌ای ایران و برنامه‌های جاری این کشور برای مسلح شدن به سلاح هسته‌ای حکایت دارد.»

نتانیاهو خواستار پیوستن کشورهای اروپایی به ایالات متحده آمریکا و اسرائیل برای متوقف کردن «فعالیت‌های تروریستی» ایران شد و گفت که اکنون وقت آن است که گفت‌وگوها را قطع کنیم و دست به عمل بزنیم.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل نیز روز دوشنبه در توئیتی تصمیم دونالد ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ها ضد ایران را تصمیمی شجاعانه توصیف کرد که در خاطره نسل‌ها باقی خواهد ماند. او همچنین اروپا را متهم کرده است که در حال کمک به نجات «رژیم» ایران است.

از سوی دیگر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که از نزدیکان گروهک منافقین روز دوشنبه در ارتباط با آغاز بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «اگر ایران خواهان ممانعت از بازگشت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا است باید پیشنهاد مذاکره دونالد ترامپ را بپذیرد.»

بولتون که با فاکس نیوز گفت‌وگو می‌کرد همچنین افزود: «ایران باید برنامه موشکی بالستیک‌ و برنامه هسته‌ای‌اش را کاملا کنار بگذارد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا درباره احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران گفت: «بستن تنگه هرمز بدترین اشتباه ایران خواهد بود.» او همچین افزود که معتقد است بستن تنگه هرمز تنها یک بلوف از سوی ایران است.

بولتون همچنین مدعی شد اگر ایرانیان واقعا جدی بودند باید با ترامپ مذاکره می‌کردند و ما خواهیم دید که آیا آنها واقعا جدی هستند یا نه.

حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان شب گذشته در گفت‌و‌گوی تلویزیونی به تحریم های آمریکا و رفتارهای اخیر رئیس جمهوری این کشور واکنش نشان داد و این رفتارها را بازی با افکار عمومی ایران خواند.

او در پاسخ به پرسشی درباره ارائه پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط از سوی رییس‌جمهوری آمریکا، اظهار کرد: «کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید من تمایل به مذاکره دارم باید بداند مذاکره مبنایی دارد و اولین آن صداقت است که دو طرف باید به صداقت باور داشته باشند، دومین مبنای مذاکره به نتیجه رسیدن مذاکره است. کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند کسی است که بدون مذاکره از تعهدات بین‌المللی از معاهده پاریس گرفته تا دیگر معاهدات تجاری خارج شده است.»

او ادامه داد: «مخاطب این حرف‌ها دولت ایران نیست که بخواهد به این پیشنهاد جواب دهد. آنها نیز به ما در این مذاکره خطاب نمی‌کنند به دلیل اینکه آنها از نتیجه مذاکره خارج شدند و کسی که ادعای مذاکره می‌کند باید نشان دهد که واقعا می‌خواهد با مذاکره مساله حل شود؛ همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد»، گفت: «اگر کسی در برابر فردی که رقیب یا دشمن‌اش است، از چاقو استفاده می‌کند و چاقو را به بازوی طرف فرو می‌برد و می‌گوید ما می‌خواهیم با هم مذاکره کنیم و حرف بزنیم پاسخ آن این است که ابتدا چاقویش را در بیاورد و کنار بگذارد و سر میز مذاکره و منطق مذاکره بیاید.»

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره خروج آمریکا از برجام و اقدام اروپایی ها گفت که به عقیده او دیگر اعضای 1+5 برای حفظ برجام «سنگ تمام» گذاشته‌اند.

پیش از این اظهارات روحانی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمانی نیز تحریم‌های تازه را بی‌اثر و بی‌دلیل خوانده و گفته بود که هدف آمریکا فضای داخلی ایران است و تحریم هیچ کاری نمی‌کند.

ظریف با ذکر همین نکات خواهان هوشیاری رسانه ها و مردم در فضای روانی ایجاد شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار