محمدرضا نیک‌نژاد*

معلمان و «روز خبرنگار»

معلمان به عنوان پیاده نظام آموزش و پرورش، از سویی مجریان سیاست‌های فرادستان آموزشی هستند و از دیگرسو واپسین لایه اجرایی همین سیاست‌ها در کلاس و مدرسه. از این رو نگاه آنان به آموزش و دگرگونی‌های مثبت و منفی در آن می‌تواند بر بالندگی‌اش بسیار موثر باشد.

کد مطلب: ۸۴۳۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
معلمان و «روز خبرنگار»

در راستای بازتاب و گسترش این نگاه، چند سالی‌است که معلمان در رسانه‌های نوشتاری حضور پر رنگ‌تری یافته و سال به سال بر شمار معلمانِ نویسنده افزوده می‌شود. دست به قلم شدن معلمان که- با همه بی مهری‌های چندین دهه‌ای هنوز هم- از گروه‌های مرجع، موثر و مورد اعتماد جامعه‌اند، می‌تواند بر بهسازی و کارآمدی آموزش و در نتیجه بهسازی اجتماعی و فرهنگی در گستره‌های گوناگون کارساز باشد. گرچه حضور معلمانِ نویسنده در رسانه‌ها همچنان رو به گسترش است اما این حضور هنگامی موثرتر خواهد بود که در کنار گسترش کمی به حضوری کیفی نیز بینجامد. این حضور اما با همه کمبودهایش، بدونِ همکاری‌های ارزشمند خبرنگاران، به ویژه خبرنگاران اجتماعی امکان ناپذیر یا دست‌کم به گستردگی امروز نبود. خبرنگاران آموزشی رسانه‌های گوناگون با درک جایگاه حرفه معلمی در آموزش و درگیری همیشگی معلمان با گرفتاری‌های ریز و درشت ساختار آموزشی، به درستی معلمان و به ویژه معلمانِ نویسنده- کارشناس را در گروه منابع خبری - تحلیلی خویش قرار داده‌اند. نزدیکی این دو گروهِ اثرگذار اجتماعی افزون بر همیاری دو گروه برای بازتاب دلنگرانی‌های‌شان، توانسته به آرامی آموزش را به جایگاهِ درخور اجتماعی‌اش نزدیک کند.

همکاری معلمان و خبرنگاران تا اندازه‌ای در پدیدآوری حساسیت‌های اجتماعی درباره آموزش کامیاب بوده است؛ حساسیت‌هایی که همواره زمینه ساز فشارهای اجتماعی برای هر گونه بهسازی و دگرگونی‌های بنیادین بوده و خواهد بود. از دیگرسو ارتباط خبرنگاران با معلمان- به عنوان یکی از لایه‌های درونی‌تر آموزش- توانسته هر دو سوی ماجرا را در برخوردهای خبری - تحلیلی‌شان واقع‌گراتر کرده و زمینه بازتاب ژرف‌تر گرفتاری‌های ساختار آموزشی را فراهم کند. امروز کمتر خبرنگاری است که ریشه همه گرفتاری‌های آموزش و پرورش مانند خشونت در مدرسه، تنبیه بدنی، افت آموزشی، ناکارآمدی آموزش در زندگی روزمره دانش‌آموزان، فرسودگی و ناتوانی سیاست‌ها، روش‌ها و امکانات آموزشی در پدیدآوری آموزشی بهینه و به روز بی‌انگیزگی دانش‌آموزان نسبت به درس و کلاس و مدرسه و کتاب و دانشگاه و... را تک عاملی بدانند یا همه را برآمده از معلم یا خانواده یا حتی تیم وزارتی بدانند. همکاری این بخش از معلمان توانسته پرسش‌های خبرنگاران از فرادستان آموزشی را ریشه‌ای‌تر و اثربخش‌تر و کاربستان را نسبت به گذشته پاسخگوتر کند و ...

به هر روی همکاری ارزشمند خبرنگاران اجتماعی- آموزشی با فرهنگیانِ فعال در گستره رسانه زمینه‌ساز فضای تازه‌ای در گستره آموزش کشور شده و امید به بهسازی را فزونی بخشیده است. نگارنده به عنوان یک معلم، روز خبرنگار را به همه این عزیزان شادباش گفته و امیدوار است زمینه برای گسترش همکاری‌های ارزشمند این دو گروه اجتماعی روز به روز بیشتر شود.

* فعال حقوق معلمان

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار