در گفت و گو پانا

نفر برتر المپیاد جهانی شیمی: 6 ماه یک‌بار به آزمایشگاه دسترسی داشتیم

تبریز (پانا) -دارنده مدال نقره المپیاد جهانی شیمی ضعف تیم ایران را در بخش عملی دانست و گفت: در مرحله جهانی با وجود کسب نمره عالی در بخش تئوری، ضعف شدیدی در بخش عملی نشان دادیم و کل تیم ایران در بخش آزمایشگاهی ضعیف بود.

کد مطلب: ۸۴۳۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
نفر برتر المپیاد جهانی شیمی:  6 ماه یک‌بار به آزمایشگاه دسترسی داشتیم

دانش‌آموزان تیم المپیاد شیمی جمهوری اسلامی ایران توانستند در پنجاهمین المپیاد جهانی شیمی که به صورت مشترک در چک و اسلواکی با حضور 300 دانش‌آموز از 78 کشور برگزار شد، 4مدال نقره به دست آوردند.

اعضای تیم دانش‌آموزی ایران عبارت بودند از بهراد سعیدی، ارشیا خادمی، مهدی جعفرزاده و محمدحسن شریف‌نیا که افتخارآفرینان کشورمان ساعت 10:25 صبح سه‌شنبه 9 مردادماه 97 از طریق فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) وارد کشور شدند و مورد استقبال مسئولان وزارت آموزش و پرورش، خانواده‌ها و اعضای باشگاه دانش‌پژوهان جوان قرار گرفتند.

مهدی جعفری دانش‌آموز سال آخر دبیرستان استعدادهای درخشان شهید مدنی یک ناحیه 4 تبریز است که در المپیاد کشوری موفق به کسب مدال طلا شده است.

وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا ،به بیان تجربیات و دستاوردهای خود در عرصه المپیاد کشوری و جهانی پرداخت و نکات حائز اهمیت در این مورد را بیان کرد.


کار را از کجا شروع کردید؟
در مدرسه شهید مدنی تبریز و در رشته تجربی مشغول به تحصیل بودم. از همان ابتدا علاقه شدیدی به حل سوالات سخت و چالش برانگیز شیمی داشتم و احساس می‌کردم این علاقه روز به روز بیشتر می‌شود. همانجا بود که تصمیم گرفتم پا به عرصه المپیاد بگذارم سه سال متوالی در المپیاد‌های مختلف رسمی و غیر رسمی شرکت کردم و در نهایت سال گذشته موفق به کسب مدال طلای کشوری، امسال موفق به کسب مدال نقره جهانی شدم و این موفقیت، خستگی را از روح و جسم من زدود و جمله «خواستن توانستن است» را برای من به خوبی تصویر کرد.


-از جو مسابقات برایمان بگویید در کدام شهر و کشور برگزار شد و رقبای ابرقدرت از کدام کشورها بودند؟
مسابقات در پایتخت‌های دو کشور چک و اسلواکی، با حضور ٧٨ کشور شرکت کننده با حداکثر چهار نماینده و در کل، با حضور ٣٠٠ نماینده انجام شد. فضای رقابتی شدید بود و محیط جو سنگینی داشت. کشورهای آسیای شرقی مثل چین و کره جنوبی بسیار قدرتمند حاضر شده بودند مسابقات متشکل از دو بخش تئوری و عملی بود که بخش آزمایشگاهی آن برای شرکت‌کنندگانی مثل من که در قسمت عملی تجربه کمتری داشتیم سخت‌تر بود در نهایت هشت مدال طلا ،٢٠ نقره و ٢٠ برنز به ٤٨ شرکت‌کننده برگزیده تعلق می‌گرفت.


-چه مدت به طور جدی مشغول به تمرین برای المپیاد جهانی شدید؟ این تمرین‌ها کجا انجام می‌شد؟
برگزیدگان مرحله کشوری طی سه ماه دوره تابستانی آموزش دیدند و چهار نفر از ما به‌ عنوان تیم اعزامی انتخاب شدیم که یک سال تحت آموزش پایگاه دانش‌پژوهان جوان قرار گرفتیم و در اوایل تیرماه اعزام صورت گرفت.


-چرا شیمی؟
شیمی را با جان و دل دوست دارم. معتقدم هرکس با دنبال کردن علاقه‌اش، به اهدافش دست پیدا می‌کند. شیمی برای من تنها یک درس نیست و من از به چالش کشیده شدن در این حوزه لذت می‌برم.


-مدال‌آوران المپیاد می توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند. شما کدام رشته و دانشگاه را انتخاب کرده‌اید؟
این راه را با شیمی شروع کردم و همینگونه نیز ادامه خواهم داد. در دانشگاه هم قصد دارم شیمی کاربردی بخوانم و دانشگاه شریف را برای تحصیل انتخاب کرده‌ام.


-رمز موفقیت‌تان چیست؟
اول لطف خدا، سپس کمک و حمایت خانواده و بعد تلاش، تلاش و باز هم تلاش. من آن زمان که همه کنکور را انتخاب کردند، المپیاد را برگزیدم و ثابت کردم که با تلاش و کوشش، می‌توان راه موفقیت را هموار کرد.


-میانگین زمان مطالعه‌تان چقدر است؟
در دوران مدرسه روزانه حدود ٩ ساعت مطالعه مفید داشتم و در طول هفته ٦٠ ساعت را به مطالعه برای المپیاد اختصاص می‌دادم ولی باید اضافه کنم که همیشه احساس می‌کردم هرچقدر تلاش کنم باز هم کم است.


-تمرکز بر روی بخش عملی و آزمایشی شیمی در ایران چگونه است؟
متاسفانه بخش عملی همیشه مظلوم واقع می‌شود و دلیل آن هم تجهیزات کم و نامناسب است تنها هر شش ماه یک‌بار به آزمایشگاه دسترسی داشتیم و این موضوع ضربه شدیدی به ما وارد می‌کرد به طوری که در مرحله جهانی با وجود کسب نمره عالی در بخش تئوری، ضعف شدیدی در بخش عملی نشان دادیم و کل تیم ایران در بخش آزمایشگاهی ضعیف بود.


-پیشنهاد شما به علاقمند حضور و شرکت در وادی المپیاد چیست؟
علاقه‌مندان به شرکت و حضور در این عرصه باید خود را از همان اوایل دوره راهنمایی آماده کنند و این ریسک را با جان و دل بپذیرند چرا که المپیاد فرد را از کنکور دور می‌کند.


- آیا حرفی با مسئولان دارید؟
یک دل داریم و هزاران حرف که انتظار شنیده شدن دارند عاجزانه از مسئولان خواهشمندم که ارزش و بهای بیشتری به المپیاد بدهند چون شرکت‌کنندگان در این عرصه بسیار نیازمند حمایت‌اند.


-نظرتان در مورد فرار مغز ها چیست؟
حقیقتا اگر زمینه برای پیشرفت در کشور برای رشته‌های کاربردی فراهم نشود، من هم مجبور به ترک وطن خواهم شد و این حقیقتی تلخ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار