قائم مقام معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: فقر و خرافات از عوامل تهدیدکننده سلامت جامعه هستند

اسلامشهر (پانا) - قائم مقام معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه مجمع سلامت شهرستان اسلامشهر گفت: تنها در صورت جلب مشارکت همه اقشار مردم و همکاری های بین بخشی می توان به تحقق سلامت اجتماعی امیدوار بود.

کد مطلب: ۸۴۳۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
قائم مقام معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: فقر و خرافات از عوامل تهدیدکننده سلامت جامعه هستند

در مجمع سلامت شهرستان اسلامشهر، علی‌اصغر فرشاد، در سخنانی با اشاره اهداف تشکیل مجمع ، اظهار کرد: سلامت نه‌نتها عدم وجود بیماری در جامعه است‌، بلکه در زمینه‌های مختلف اجتماعی، روحی، روانی و معنوی افراد مختلف جامعه نیز نقش دارد.
وی در ادامه افزود: با توسعه شهرها و جوامع مختلف بشری تهدیدهای سلامتی هم متحول شده و به‌صورت پیچیده‌ای افزایش یافته و از رشد و شتاب بیشتری برخوردار‌ شده، به عنوان مثال در گذشته آلودگی های آب تنها میکروبی بود و با کلرزنی ساده برطرف می شد اما اکنون فاضلاب های شیمیایی و صنعتی به آلاینده های آب تبدیل شده اند و جرات نداریم به روش ساده کلرزنی اکتفا کنیم.
وی با اشاره به اهمیت رشد و توسعه جوامع بشری، گفت: اگر قرار باشد چیزی ساخته شود و بعداز مدتی سلامت جامعه را تهدید کند، این‌گونه توسعه یک نوع توسعه ناپایدار و مخرب برای بشریت است.
قائم مقام معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اگر بخواهیم خودمراقبتی در جامعه ایجاد کنیم، باید جامعه را توانمند سازیم و کاری کنیم که مردم احساس مسوولیت کنند و برای تحقق این امر باید ما دولتی‌ها برخی طرح‌ها را به بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد واگذار کنیم آنگاه جامعه برای سلامتی خودش خلاقیت به خرج داده و درنهایت پاسخگو آن‌ها خواهد بود.
فرشاد تصریح کرد: درباره مواد غذایی نیز این وضعیت صادق است و در حالی که در دهه های گذشته، آلودگی مواد غذایی به فساد و کپک زدگی محدود می شد، هم اکنون نگهدارنده های مورد استفاده در کارخانه های صنایع غذایی و سموم کشاورزی تهدید جدی این حوزه هستند.
وی ضمن تشریح دیگر شاخص های تهدید کننده سلامت تاکید کرد: فقر و خرافات را نیز باید به عوامل تهدیدکننده سلامت اضافه کرد.
قائم مقام معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: با وجود پیچیدگی و تنوع تهدیدکننده های سلامت، امید به زندگی در ایران از پنجاه سال در ابتدای پیروزی انقلاب به حدود هشتاد سال در پایان سال ۹۶ افزایش یافته که نشانه موفقیت برنامه ها و سیاست های اجرا شده در این بخش است.
همچنین در بخش دیگری از این مراسم عبدالرحمن رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی نیز در سخنانی با بیان اینکه نظام سلامت باید در سه سطح فعالیت کند، گفت: سطح اول خدماتی است که به تمام افراد ارائه می‌شود، سطح دوم خدمات سلامت و پیشگیری است که در مراکز بهداشت و خانه‌های بهداشت ارائه می‌شود و سطح سوم خدماتی است که در مراکز درمان ارائه می‌شود.
وی در ادامه با تأکید براینکه متأسفانه در جامعه به خود مراقبتی اهمیتی داده نمی‌شود، خاطر نشان کرد: باید به تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی مناسب، دوری از عوامل خطر مثل سیگار و سلامت ‌روان بیش از گذشته توجه داشت چرا که ریشه و منشأ بسیاری از بیماری‌ها، نداشتن سبک زندگی سالم وعدم مراقبت از خود است.
رستمیان ادامه داد: قرن حاضر، قرن بیماری‌های ناشی از سبک زندگی ناسالم یا عدم رعایت اصول زندگی سالم است و بیماری‌های غیرواگیر از شیوع بالایی برخوردار است و مهم‌ترین علت بروز این بیماری‌های نداشتن سبک زندگی سالم است.
معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی با تأکید براینکه سازمان‌های بسیاری در راستای تحقق خودمراقبتی مسئول هستند، گفت: بسیاری از سازمان‌ها ازجمله آموزش‌وپرورش برای خود مراقبتی وظیفه دارندو این وزارتخانه باید فرهنگ سلامت را میان دانش‌آموزان گسترش دهد.
وی با تأکید براینکه خودمراقبتی خط اول و سرمشق سلامت است، تصریح کرد: خودمراقبتی کم‌هزینه‌ترین و پرسودترین اقدام برای ارتقای سلامت است و بعضی از سیاست‌ها، برنامه‌ها و بودجه‌ریزی‌ها باید در جهت پیشگیری از بیماری‌ها باشد.

/خبرنگار:ساسان حق شناس/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار