برنامه خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا علیه ایران از امشب در اروپا اجرا می‌شود

تهران (پانا) - نسخه به روز شده قوانین مسدودساز اروپا از امشب برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ضد جمهوری اسلامی ایران اجرایی می‌شود.

کد مطلب: ۸۴۳۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
برنامه خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا علیه ایران از امشب در اروپا اجرا می‌شود

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای مشترک با وزرای امور خارجه کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان نسبت به اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است که نسخه به روز شده قوانین مسدودساز تحریمی اتحادیه اروپا از فردا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ضد ایران، اجرایی می‌شوند.

این بیانیه در بخش دیگری تصریح می‌کند: «طرف‌های باقی‌مانده در برجام تعهد داده‌اند که از جمله برای حفظ و نگهداری کانال‌های موثر مالی با ایران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران تلاش کنند.»

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«ما از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در پی خروج واشنگتن از برنامه جامع مشترک (برجام)، متاسفیم.

برجام همچنان کارکرد و هدف خود را حفظ کرده است، هدفی که چیزی نیست جز صلح‌آمیز نگه داشتن برنامه هسته‌ای ایران. ۱۱ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر این امر صحه می‌گذارد. این توافق عنصری مهم در ساختار منع گسترش تسلیحات اتمی است که برای امنیت اروپا، منطقه و سراسر جهان حیاتی است. ما از ایران انتظار داریم که به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند باشد.»

برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای، یکی از بخش‌های اساسی این توافق است؛ هدف این اقدام نه‌تنها تاثیرگذاری مثبت بر تجارت و روابط اقتصادی با ایران، بلکه مهم‌تر از همه بر مردم این کشور است. ما مصمم هستیم که از صاحبان اقتصادی اروپایی که مطابق با قانون اتحادیه اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مشغول تجارت قانونی با ایران هستند حفاظت کنیم. به همین خاطر اتحادیه اروپا در تاریخ هفتم آگوست مصوبه انسداد را به مرحله عمل رساند تا از شرکت‌های اروپایی که به تجارت قانونی با ایران مشغول هستند، در برابر تحریم‌های آمریکا حمایت کند.

دیگر طرف‌های برجام تعهد کرده‌اند که بر روی حراست و حفظ کانال‌های موثر مالی با ایران و ادامه صادرات نفت این کشور کار کنند. کار بر روی این مسائل، همانند دیگر موضوعات، ادامه دارد، ازجمله کشورهای سومی که در پی حراست از این قرارداد و حفظ روابط اقتصادی با ایران باشند. این تلاش‌ها در هفته‌های آینده، در سطح وزرا، افزایش یافته و مورد بازبینی قرار می‌گیرند.

حفظ توافق هسته‌ای با ایران مسئله‌ای است مرتبط با احترام به توافق‌های بین‌المللی و امنیت جهانی.»

در همین راستا وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده است که این کشور با وجود تحریم‌های آمریکا به دادن ضمانت‌های سرمایه‌گذاری و صادراتی به شرکت‌های طرف حساب با ایران ادامه خواهد داد.

وزارت اقتصاد آلمان گفته است که هم‌زمان درباره امکان معافیت شرکت‌های آلمانی از تحریم‌های آمریکا با این کشور مذاکره می‌کند.

در بیانیه وزارت اقتصاد آلمان آمده است: «ضمانت‌ها صادراتی و سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد کماکان در دسترس شرکت‌ها است.»

ایالات متحده آمریکا از بامداد سه‌شنبه بخشی از تحریم‌های خود علیه کشورمان را که بعد از اجرای توافق هسته‌ای موسم به برجام تعلیق شده بود، برمی‌گرداند.

دور نخست تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان شامل فلزات گرانبها، صنعت خودروسازی و بیمه کشتیرانی است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که با اعمال تحریم‌های آمریکا هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چرا که بیشتر کار آن‌ها، اقدامات روانی بر روی جامعه بوده است.

بازار تهران امروز و همزمان با اعمال تحریم‌های آمریکا واکنشی متفاوت را به این مسئله نشان داد به طوریکه بسیاری از تحلیل‌گران را شگفت زده کرد.

قیمت ارز در کشورمان بر خلاف چند روز گذشته روندی کاهشی به خود گرفت و به زیر 9 هزار تومان رسید و بازار بورس نیز با جهشی ۵ هزار و ۱۹۸ واحدی، رکورد تاریخی ۱۳۳ هزار و ۶۴۶ واحدی را از خود برجای گذاشت.

بهای هر یورو در تهران امروز با بیش از ۵۰۰ تومان کاهش به کمتر از ۱۱ هزارتومان رسید.

قیمت هر قطعه تمام سکه طلا موسوم به طرح امام نیز با بیش از ۱۷۰ هزارتومان کاهش به کمتر از ۳.۵ میلیون تومان رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار