وزیر کشور: پیگیر تصویب قانون سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم

۷۳۰ هزار افغان محترمانه جمع‌آوری شدند

تهران (پانا)‌ - وزیر کشور می گوید که به موضوع و فعالیت ان.جی .اُ ها اشتیاق و ایمان دارد و هر زمانی که بتواند یک ان.جی .اُ با مبنای توسعه گرایی ایجاد می‌کند.

کد مطلب: ۸۴۳۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد
وزیر کشور: پیگیر تصویب قانون سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم

نشست مشترک نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد ملی با وزیر کشور صبح امروز برگزار شد. در این نشست که انجمن‌هایی مربوط به کودکان کار، اتباع، سلامت، خانواده و ... حضور داشتند، به موضوعاتی درباره مشکلات سازمان‌های مردم‌نهاد پرداخته شد.

وزیر کشور در این نشست با بیان این که انسان یک موجود اجتماعی است و آنچه عالم هستی را در استحکام نگه داشته رابطه است،‌ گفت: سمن‌ها یک پدیده نوین در جهت خدمت‌رسانی هستند که هم باید کشف رابطه کنند و هم در تنظیم رابطه و خدمات‌رسانی فعالیت کنند. در حوزه اجتماعی با عناصر بسیار پیچیده و چندوجهی مواجهیم و باید تلاش کنیم در جامعه متغیر چندوجهی به کمک همدیگر برای رسیدن به یک جامعه مطلوب و سالم تلاش کنیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین اظهار کرد:‌ هیچکس معتقد نیست که یک جامعه سالم را می‌توان تنها با یک هیات حاکم اداره کرد. جامعه خودش در فرایند تحویل و تکاملی‌اش به سازوکارهایی رسیده که در آن مردم تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر باشند. در حوزه سیاست، احزاب را داریم و در حوزه اجتماعی سمن‌ها را داریم که باید فعالیت کنند و به پویای جامعه کمک کنند. نباید انتظار داشته باشیم دولت تمام کارها را انجام بدهد، در کشور ما از نان سنگک تا تنظیم رابطه با کشورهای دیگر را باید دولت انجام دهد. کدام دولت اینطور است؟ هم دولت باید کارها را واگذاری کند و هم سمن‌ها باید خودشان را بیشتر از قبل مشارکت دهند.

لایحه مربوط به سمن‌ها را به مجلس ارائه دادیم

وزیر کشور ادامه داد: دولت باید بسترساز تحولات باشد و تلاشمان این است که چنین کاری را بتوانیم انجام دهیم همانطور که در صدور مجوزها و تهیه قانون مرتبط با سمن‌ها تلاش می‌کنیم. لایحه مربوط به سمن‌ها را به مجلس ارائه دادیم اما چون زمان انتخابات مجلس بود ملاحظاتی در نظر گرفته شد که گفتند بهتر است در زمان دیگری به این لایحه رسیدگی شود. بعد از آن هم گفته شد نیازمند بازنگری است و قرار است پیش‌نویس این لایحه با تغییرات جدید مجددا به مجلس ارائه شود.

در جریان زلزله کرمانشاه دیدیم که چقدر جای خالی سمن‌ها احساس می‌شود

او با اشاره به لزوم حضور ان.جی.اُ گفت: در جریان زلزله کرمانشاه دیدیم که چقدر جای خالی سمن‌ها احساس می‌شود. ما در حد توانمان فعالیت کردیم اما بیشترین اتهام را داشتیم که چرا توزیع مناسبی انجام نشده است. در این زلزله 30 هزار خانه تخریب شده بودند اما بیشتر از 95 هزار چادر توزیع کردیم و این نشان می‌داد که در توزیع ضعیف عمل شده و نیاز بود ان.جی.اُهایی که در حوزه حوادث عمل می‌کنند در این زمینه به کمک دولت بیایند. همین الان مشکل کم‌آبی داریم ولی چرا در این زمینه به مردم آگاهی‌رسانی عمومی نمی‌شود و ان.جی.اُو‌ها در این زمینه فعالیت نمی‌کنند؟ هیچ جریان و نهضت مردمی و عمومی توسط تشکل‌ها در حوزه مدیریت و مصرف آب ایجاد نشده است. باید جریانی در این زمینه ایجاد شود. مردم همکار هستند و هدایت می‌کنند؛ تا زمانی که معتقد باشیم مردم هیچ کاره‌اند کشور رشد نمی‌کند.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به این که چرا از ان.جی.اُها سخن گفته می‌شود اما چند فعال محیط زیستی در زندان هستند، گفت: اینجا جلسه امنیتی نیست، جلسه امنیتی بگذارید و به شما درباره آنها توضیح می‌دهم.

۷۳۰ هزار افغان محترمانه جمع‌آوری شدند

رحمانی فضلی درباره اتباع کشورهای دیگر هم گفت: 730 هزار نفر افغان را با احترام از کشور جمع کردیم، ما به این افراد احترام می‌گذاریم و می‌دانیم کشوری که طالبان و مواد مخدر و امریکا و مشکل بیکاری و ... دارد مردمش نیاز به کمک دارند اما به هر حال اتباع غیرمجاز باید به کشورشان برگردند.

او در پایان اشاره کرد: آنقدر نقش ان.جی.اُها مهم است که خودم اگر بخواهم فعالیتی انجام بدهم حزب نخواهم ساخت اما حتما ان.جی.اُو با مبحث توسعه‌گرایی ایجاد خواهم کرد.

در ادامه، نمایندگان و مسئولان سازمان‌های مردم‌نهاد به بیان مشکلات و نقطه‌نظراتشان پرداختند. غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم یکی از این افراد بود که با اشاره به این که اوتیسم آمار یک در 57 تولد را دارد، گفت: تقاضا می‌کنیم به انجمن‌های ملی حوزه سلامت نگاه ویژه و تعامل بیشتری وجود داشته باشد. ساز و کارهای مدونی برای فعالیت انجمن‌ها وجود ندارد و ما نمی‌توانیم قرارداد ببندیم، واگذاری پروژه انجام شود و برای ورود به شاکله دولت مشکل داریم. لازم است استانداری‌ها مجاب شوند که با سازمان‌های مردم‌نهاد همکاری کنند، لازم است رسانه ملی با انجمن‌های ملی وارد یک فضای مشترک شود نه این که از ما برای حضور در برنامه‌هایشان پول بخواهند یا ساعات مرده تلویزیون را به ما اختصاص دهند.

چرا اینقدر به سرنوشت کودکان بی‌اعتنا شده‌ایم

حسین‌زاده، موسس انجمن حامیان کودکان کار و خیابان هم با اشاره به این که توسعه پایدار به افراد کارآمد نیاز دارد، گفت: چرا اینقدر به سرنوشت کودکان بی‌اعتنا شده‌ایم؟ کودکان کار و خیابان به سرعت رشد می‌کنند و تبدیل به مردان و زنان خیابانی می‌شوند. قرار است چه کاری برای آنها انجام شود؟ تعداد این کودکان در کشورمان نه تنها کاهش پیدا نکرده و ثابت نمانده بلکه روز به روز افزوده هم می‌شود. این ما نیستیم که باید از مرزها حفاظت کنیم بلکه وظیفه دولت است که جلوی ورود بی‌رویه مهاجران به کشورمان را بگیرد یا اگر آنها را راه می‌دهد به آنها توجه کافی کند و امکانات در اختیارشان بگذارد.

مغازه،‌ مسئول شبکه موسسات خیریه و نیکوکاری هم اظهار کرد:‌ برای قانونگذاری در حوزه انجمن‌ها، لازم است قانونی باشد که به دنبال ارتقای سرمایه اجتماعی باشد و در چنین قانونی باید چندصدایی را پذیرفت. پیش‌نویس قانونی که دیده‌ایم واجد یکسری شرایط است و درباره حقوق تشکل‌ها مفاد خوبی دارد ولی بسیاری از پارامترهایی که در بحث تعاریف و نظارت و صلاحیت و حمایت از تشکل‌هاست باید در این پیش‌نویس مبتنی بر نگاه چندصدایی وجود داشته باشد تا از انجمن‌هایی با فعالیت‌ها و نگاه‌های مختلف حمایت شود.

در این چند دهه 30 بار طرح جمع‌آوری کودکان کار انجام شده و هر بار ناموفق بوده‌ایم

فاطمه قاسم‌زاده، رئیس هیات مدیره شبکه یاری کودکان هم تاکید کرد: این که به مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد فقط در اجرا اعتقاد داشته باشید درست نیست، بلکه باید در سیاستگذاری‌ها هم چنین نگاهی وجود داشته باشد. ضمن این که باید در بسیاری از مفاهیم با همدیگر به یک نتیجه برسیم که بتوانیم مشکلات را حل کنیم به عنوان مثال نگاه ما به مبحث کودکان کار با نگاه نهادهای اجرایی متفاوت است و نتیجه همین می‌شود که جمع‌آوری کودکان کار با آن شکل غیرصحیح انجام می‌شود. در این چند دهه 30 بار طرح جمع‌آوری کودکان کار انجام شده و هر بار ناموفق بوده ایم اما باز هم بر چنین مواردی اصرار می‌شود. همین حالا هم دوباره شهردار تهران گفته کودکان کار را جمع‌آوری می‌کنیم و از هر استانی باشند به استانشان برمی‌گردانیم،‌ بدون این که به این توجه شود که اگر در استان‌ها امکانات و ظرفیت وجود داشت، کار این کودکان به خیابان‌های تهران نمی‌رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار