اجرای سیستم آبیاری قطره ای در جنگل کاری و درختکاریهایِ شهر کرج

کرج (پانا) - مسئول روابط عمومی سیما منظر شهرداری کرج گفت: با هدف صرفه جویی و مدیریت مصرف و به همت واحد آب سازمان؛ تابستان امسال سیستم آبیاری و آبرسانی عرصه ها و فضای سبز شهری ارتقا و هم اکنون مساحت بخش قابل توجهی از اراضی جنگل کاری و درخت کاریهایِ شهر کرج مجهز به سیستم آبیاری قطره ای شده اند.

کد مطلب: ۸۴۳۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
اجرای سیستم آبیاری قطره ای در جنگل کاری و درختکاریهایِ شهر کرج

جواد سعیدی مسئول روابط عمومی سیما،منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: اهمیت فضای سبز شهری کمتر از اهمیت کشاورزی نیست، قطعاً بعد از آب آشامیدنی و قبل از اینکه بخواهیم به کشاورزی توجه کنیم باید به فضای سبز شهری توجه شود چراکه نفس کشیدن بیش از خوراک و پوشاک اولویت دارد و در شرایط فعلی و با این حجم آلاینده‌ها این موضوع بهتر درک می‌شود و در هجوم آلاینده‌ها و شرایط زیستی فعلی یک عامل مهم برای امید و حیات هستند.

سعیدی افزود: به دلیل تغییرات اقلیمی و بارشی ناگزیر به تغییر مدیریت در فضای سبز شهری بوده و لذا با توجه به بروز مدیریت منابع انسانی بسیار اهمیت دارد . با توجه به بروز بحران آب و کمبود منابع آبی از سال گذشته در کشور ایران، باید تمهیدی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب و صرفه‌جویی در این مهم برای آبیاری درختان و فضای سبز شهری اندیشیده شود که یکی از بهترین گزینه ها استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار است.

وی بیان داشت: کمبود منابع آب از یکسو و افزایش تقاضای آب از سوی دیگر، ضرورت استفاده کارآمد و بهینه از منابع آب را دو چندان می کند، لذا مدیریت بهره برداری آن از نظر کمی و کیفی با تأکید بر آبیاری فضای سبز به لحاظ‌ اقتصادی و حفظ ارزشهای آن حائز اهمیت بسیار است.

این مقام مسئول ادامه داد: در ایران 40٪ بهره وری کمتر نسبت به استانداردهای جهانی در آبیاری دیده می شود. این موضوع تلاش دو چندان و اهتمام جهادی مدیران ، سازمانها و بهره برداران آب را در این زمینه مضاعف می کند لذا با توجه به وضعیت کنونی منابع آب، آبیاری قطره ای با راندمان بالای خود (90 درصد) راهکار مناسبی برای بهره مندی بیشتر از منابع و صرفه جویی هر چه بیشتر در مصرف آب می باشدو تجهیز پارک ها و بوستان های سطح شهر و جنگل کاری های پیرامونی به سیستم آبیاری قطره ای می تواند نقش مهمی در میزان صرفه جویی و مدیریت بهینه مصرف آب داشته باشد.شایان ذکر است با همین رویکرد واحد آب سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج از ابتدای امسال بخش قابل توجهی از مساحت فضای سبز خود را مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار و قطره ای کرده است.از جمله این پروژه ها می توان به جنگل کاریهای حصار، بیجی ، کوه نور و باغستان، پارک جنگلی جهان نما، نهالستان، زیر گذر و پل سبز مهر ویلا و فضای سبز پیرامونی حاشیه اتوبان و ... اشاره کرد.

سعیدی در پایان از راه اندازی گشت «پلیس آب» با هدف نظارت بر آبیاری عرصه های فضای سبز خبر داد وگفت: برگزاری جشنواره«جشن آب» با رویکرد آموزش شهروندی به خانواده ها و کودکان در سطح پارکها و بوستان های شهر کرج ، نصب منبع واحداث توسعه تصفیه خانه هاو به کارگیری پساب ها در فضای سبز از جمله اقدامات این سازمان در جهت مدیریت مصرف آب می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار