بازی در زمین حریف: آمریکا امروز تحریم‌های یکجانبه را اعمال و پمپئو برای مذاکره شرط تعیین می‌کند

تهران (پانا) - درحالی که اجرای بخشی از تحریم‌های آمریکا ضدایران بر اساس فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا از امروز اعمال می‌شود، وزیر امور خارجه این کشور ادعاهای خود درباره ایران را تکرار کرده و می گوید هنوز شواهدی از تمایل ایران به تغییر رفتار نمی بیند.

کد مطلب: ۸۴۳۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
بازی در زمین حریف: آمریکا امروز تحریم‌های یکجانبه را اعمال  و پمپئو برای مذاکره شرط تعیین می‌کند

مایک پمپئو در توئیتی نسبت به گزارش‌ها از خشونت ضد معترضان در ایران ابراز نگرانی کرده است.

در حالی که دونالد ترامپ روز گذشته تلاش کرد توپ بازی خود را به زمین ایران بیاندازد و بگوید که در وضعیت اقتصادی ایران بستگی به تهران دارد که با او مذاکره کند یا خیر، بنا بر گزارش بی بی سی، مایک پومپئو مدعی شد که دولت دونالد ترامپ، که در ماه مه از توافق اتمی ایران و گروه 1+5 خارج شد، حاضر است از مرحله تحریم‌ها بگذرد اما این نیازمند «تغییرات خیلی بزرگی» از طرف ایران است.

او که از سفر سه روزه به جنوب شرقی آسیا بازمی‌گشت در هواپیما به خبرنگاران مدعی شد: «ما امیدواریم که بتوانیم راهی برای عبور از این مرحله پیدا کنیم اما این نیازمند تغییرات خیلی بزرگی از سوی رژیم ایران خواهد بود. آنها باید مثل یک کشور عادی رفتار کنند. این درخواست ماست. خیلی ساده است.»

او همچنین گفت: «... فکر می کنم رئیس‌جمهوری همین امروز صبح گفت که خوشحالیم صحبت کنیم، اگر شرایط مناسبی فراهم شود که به نتیجه خوبی بیانجامد، شاید این مسیری باشد که آنها حاضر باشند در آن قدم بگذارند اما امروز شواهدی از آرزوی آنها برای تغییر رفتار دیده نمی‌شود.»

پمپئو اعلام کرد جزئیات برقراری مجدد مرحله نخست تحریم‌های ایران دوشنبه (امروز) از سوی کاخ سفید اعلام خواهد شد.

دور نخست تحریم‌ها که شامل فلزات گران‌بها، صنعت خودروسازی و بیمه کشتیرانی است از ساعت چهار صبح سه‌شنبه به وقت گرینویچ به اجرا گذاشته می‌شود. این تحریم‌ها همچنین بانک‌ها را از فروش دلار به ایران منع می‌کند و صدور فرش ایران را هم هدف می‌گیرد.

مایک پمپئو همچنین با اشاره به اعتراض‌های روزهای اخیر در ایران ادعا کرد: «مردم ایران ناراضی هستند و این نارضایتی از آمریکا نیست بلکه از حکومت خودشان است.»

بنابر ادعای او این نارضایتی از بابت تحقق یافتن وعده‌های اقتصادی حکومت است.

پمپئو مدعی شد موضع دونالد ترامپ در این‌باره روشن است و آن این است که مردم ایران باید نقش مهمی در انتخاب رهبران خود داشته باشند.

او ساعتی بعد از این ادعاها در توئیتی نوشت: «ما عمیقا نگران گزارش‌ها درباره خشونت رژیم ایران علیه شهروندان غیرمسلح هستیم. آمریکا از حق مردم ایران برای اعتراض ضد فساد و سرکوب رژیم، بدون ترس از تلافی‌جویی حمایت می‌کند. ما از رژیم ایران می‌خواهیم به حقوق انسانی مردم خود احترام بگذارد.»

به گزارش پانا، وزیر امور خارجه آمریکا درحالی ادعاهای خود را تکرار می‌کند که آمریکا در اقدامی غیرقانونی از برجام به صورت یکجانبه خارج شده و تحریم‌های خود ضد ایران را اجرایی می‌کند.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی آمادگی این کشور برای مذاکرت بدون شرط با ایران است و آنچه وزیر امور خارجه اش بعد از هر اظهار تمایل دونالد ترامپ برای مذاکره مطرح می‌کند تعیین شروط برای تهران است.

آمریکا همزمان با آغاز تحریم ها ضد ایران تلاش می‌کند با چرخاندن بازی به سوی آمادگی برای مذاکره و تحریک افکار عمومی ایران به رفتار جمهوری اسلامی ایران اقدام خود برای تحریم مردم ایران و تحت فشار گذاشتن آنها را از اذهان عمومی جهان پاک کند و نمایش را به شکلی که مورد نظرش است اجرایی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار