معاون آموزش ابتدایی گلستان اعلام کرد:

پیش بینی 151 کلاس دو زبانه دوره پیش دبستانی در استان گلستان

گرگان (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان از پیش بینی صد و پنجاه و یک کلاس دو زبانه دوره پیش دبستانی در استان گلستان خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد
پیش بینی 151 کلاس دو زبانه دوره پیش دبستانی در استان گلستان

سیده هما عقیلی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان گفت: زبان اول کودک بخشی از هویت شخصی، اجتماعی و فرهنگی او را تشکیل می‌دهد اما براساس آنچه که اصل 15 قانون اساسی بر آن تاکید دارد زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است و همین اصل اهمیت و لزوم آموزش زبان فارسی به کودکان دو زبانه را قوت می‌بخشد. وی ادامه داد: با وجود اینکه اصل آموزش زبان فارسی مهم و ضروری خوانده می‌شود اما آموزش این زبان همواره یکی از علل افت تحصیلی در کشور به خصوص در مناطق بومی و محروم بوده است.

عقیلی افزود: مطابق با بیانیه ارزش ها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تقویت گویش محلی و ادبیات بومی در مدارس به منظور تقویت هویت مشترک ایرانی-اسلامی امری ضروری دانسته شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان ادامه داد: عدم آشنایی برخی گویش های خاص با زبان فارسی و دستور زبانی آن موجب شده است که گاهی اوقات شاهد بروز مشکلاتی مانند اُفت تحصیلی در بین دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی باشیم.

عقیلی ادامه داد: هر چند که وجود زبان و گویش های متفاوت و متنوع در اکثر کشورها یک اصل پذیرفته شده است اما این مساله در شرایطی مشکل ساز می شود که پای نظام آموزشی و تعلیم و تربیت رسمی در میان باشد. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان تصریح کرد:در شرایطی که تعلیم به زبانی غیر از زبان مادری صورت می گیرد و دانش آموزان نیز با زبان رسمی آموزش ناآشنا هستند، فرآیند آموزش با موانعی از جمله ایجاد ارتباط، انتقال مفاهیم و غیره روبرو می شود؛ مساله ای که در مناطقی از ایران به دلیل تنوع زبان، گویش ها و لهجه ها آشکارا به چشم می آید و موضوعی تحت عنوان آموزش و مدارس دوزبانه را رقم زده است.

سیده هما عقیلی در ادامه گفت: به منظور تحقق اهداف سند تحول بنیادین و برقراری عدالت آموزشی وایجاد فرصت های برابر برای همه دانش آموزان و همچنین برای جلوگیری از افت تحصیلی و مردودی در پایه اول ابتدایی بالاخص دانش آموزان دو زبانه، تمهیدات لازم برای سال تحصیلی جدید به عمل آمده است برای همین، امسال نوآموزان دو زبانه در 151 کلاس به طور فوق العاده در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری استان گلستان شرکت می کنند و تا 15 شهریور به پایان می رسد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار