وزیر راه و شهرسازی : برقی‌سازی راه‌آهن تهران- بندرعباس نیازمند ۳ میلیارد دلار است

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برقی‌سازی راه‌آهن تهران- بندرعباس نیازمند ۳ میلیارد دلار است، می‌گوید توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای یک مدل شهرسازی است و در صورت ایجاد از ورود روزانه ۵۵۰ هزار خودرو به تهران جلوگیری می‌کند.

کد مطلب: ۸۴۳۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد
وزیر راه و شهرسازی : برقی‌سازی راه‌آهن تهران- بندرعباس نیازمند ۳ میلیارد دلار است

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون صنایع و اعضای هیات مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: سال گذشته موفق شدیم ۳۰.۲ میلیارد تن کیلومتر از طریق حمل و نقل ریلی جابه جا کنیم که اگر این میزان با حمل و نقل جاده‌ای جابه جا می‌شد هریک تن کیلومتر ۳۵ سی سی گازوئیل بیشتری مصرف می‌کرد. بدین معنا که یک میلیارد لیتر گازوئیل مصرف می‌شد.

وی با اشاره به خودرو محوربودن حمل و نقل ایران، گفت: سرمایه‌گذاری روی خودرو، خرد است اما در عوض برای سرمایه‌گذاری بر روی حمل و نقل ریلی یک سرمایه اولیه در بخش زیرساخت و ناوگان نیاز است.

آخوندی افزود: در عمل یارانه‌های پنهانی در حمل و نقل جاده‌ای پرداخت می‌شود که وحشتناک است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: سال گذشته ۱۳ میلیارد تَن کیلومتر در حمل و نقل ریلی جابه جا شد که نسبت به حمل و نقل جاده‌ای برای هر یک نفر ۲۰ سی سی در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: رهبری تاکید دارند که ریل، پایه قرار گیرد و باید بار و مسافر از جاده به ریل و ریل به چشمه‌های بار متصل شود که این یک سیاست درست است.

آخوندی در ادامه با اشاره به بحث ترانزیت کالا اظهار کرد: ترانزیت فقط با ریل مفهوم پیدا می‌کند به طوریکه میزان سودآوری ترانزیت ریلی با جاده قابل قیاس نیست.

وی افزود: در ترانزیت ریلی میزان استهلاک نسبت به ترانزیت جاده‌ای بسیار اندک است. به طوریکه می‌توان گفت در ترانزیت ریلی، سود مطلق داریم.

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین به مزایای توسعه حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: در خصوص صنایع مختلف پیرامون توسعه حمل و نقل ریلی، کوچکترین آن ساخت ریل است و صدها صنعت مختلف در حوزه ناوگان، شبکه، علائم و ارتباطات وجود دارد که می‌تواند اشتغال گسترده‌ای ایجاد کند.

توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای یک مدل شهرسازی است

وی در ادامه بیان کرد: وقتی از منظر شهرسازی به توسعه ریلی بنگریم آخر کار میزان توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای مطرح می‌شود. در ایران ۷ میلیارد سفر از حومه به مراکز شهرها انجام می‌شود که یک میلیارد آن مخصوص تهران است.

آخوندی افزود: تمام این سفرها در حومه تهران با خودرو انجام می‌شود که گرفتاری‌های زیادی در زمینه کاهش ایمنی و تخریب محیط زیست، همچنین آلودگی هوا ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه راه‌آهن حومه فقط توسعه حمل و نقل ریلی نیست، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای یک مدل شهرسازی نیز هست و در صورت ایجاد از ورود روزانه ۵۵۰ هزار خودرو به تهران جلوگیری می‌کند.

آخوندی تصریح کرد: هر چه در داخل شهر و پیرامون آن جاده ایجاد شود قبل از ایجاد به مرحله اشباع می‌رسد. بنابراین با توجه به رشد ۱۵ درصدی تولید خودرو در سال باید به دنبال توسعه حمل‌ونقل ریلی رفت.

وجود ۱۲ لجستیک پارک در کشور

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ترسیم شبکه لجستیکی ایران، اظهار داشت: باید بتوانیم یک تقسیم کار بین حمل و نقل ریلی و جاده‌ای ایجاد کنیم. به طوریکه مبادی ورودی و خروجی کشور که ۹۰ درصد از طریق دریا است باید از طریق ریل به یکسری مراکز تجمیع بار، متصل شوند و از طریق کامیون در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری به نقاط مصرف منتقل شوند.

وی خاطرنشان کرد: مراکز لجستیکی در قالب پارک لجستیک، دهکده یا شهر لجستیکی، تعریف شده‌اند و باید شبکه ریلی را طوری طراحی کنیم که این مراکز بتوانند به کل ایران، سرویس‌دهی داشته باشند.

آخوندی با اشاره به وجود ۱۲ لجستیک پارک در کشور برای تجمیع یا توزیع‌بار، گفت: یکی از این مراکز شهر فرودگاهی امام است که فضای حدود ۸۰۰ هکتار به عنوان یک مرکز لجستیکی را به خود اختصاص داده است تا بتواند تمام مراکز بار تهران را به جنوب فرودگاه امام منتقل کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود روزانه ۵ هزار کامیون به شهر تهران، گفت: در صورت اتصال مرکز لجستیک شهر فرودگاهی امام خمینی به شبکه ریلی، می‌توان بار را به بنادر شمالی و جنوبی کشور ارسال کرد.

آخوندی با بیان اینکه علت علاقه من به ورود کمیسیون صنایع و معادن دستیابی به مفهوم حمل و نقل پشتیبان صنعت است، گفت: منطقه سنگان سالانه ۲۰ میلیون تن بار تولید می‌کند که ورود آن به جاده‌ها می‌تواند تمام این زیرساخت‌ها را نابود کند. همچنین، تولیدات مجموعه فولاد در خوزستان که تا راه‌آهن ۳ کیلومتر فاصله دارد اما از طریق حمل و نقل جاده‌ای جابه جا می‌شود که باید برای اتصال آن به ریل اقدام‌های لازم انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار