امیرمحمد تفتی: آثار عارف قزوینی و شیدا بازخوانی می شود

امیرمحمد تفتی و ارکستر ملی با آثار عارف و شیدا به صحنه می‌روند

تهران (پانا) - –امیرمحمد تفتی در تازه‌ترین کنسرت خود به همراه ارکستر ملی تصانیف قدیمی علی اکبر شیدا و عارف قزوینی را بازخوانی می‌کند.

کد مطلب: ۸۴۳۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد
امیرمحمد تفتی: آثار عارف قزوینی و شیدا بازخوانی می شود

امیرمحمد تفتی خواننده موسیقی اصیل ایرانی که طی هفته‌های آتی به همراه ارکستر ملی به رهبری اسماعیل واثقی به صحنه می‌رود در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره این اجرا گفت: سال گذشته از آقای اسماعیل واثقی دعوت کردیم تا در تنظیم چند قطعه از آثار کهن موسیقی اصیل ایرانی که پیشتر آن را تنظیم کرده بودند از اتریش به ایران تشریف بیاورند.

وی افزود: این قطعات از آثار عارف قزوینی و علی‌اکبر شیدا هستند که در سال‌های پیش از انقلاب و بیشتر با صدای خوانندگان زن ضبط شده‌اند و کیفیت خوبی از آنها در دست نیست. نتیجه کار آلبومی به نام «شیداتر از عارف» شد که با صدای من و تنظیم آقای اسماعیل واثقی آماده نشر شده است. کنسرت این کار در تاریخ 29 مردادماه به همراه ارکستر ملی ایران به رهبری آقای واثقی (به عنوان رهبر میهمان) در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

تفتی درباره اجرای این کنسرت با ارکستر ملی ایران گفت: ترکیب و سازبندی و تنظیم این قطعات تنها با ترکیب ارکستر ملی همخوانی دارد که مجموعه سازهای زهی، بادی، چوبی و ایرانی است و اورتورهایی که برای بعضی قطعات ساخته شده است باید با ارکستر ملی نواخته شود.

وی درباره تمرین ارکستر ملی با رهبر میهمان گفت: آقای واثقی هفته گذشته از وین به تهران آمده‌اند و تا امروز چند جلسه تمرین باحضور ایشان برگزار شد.

این خواننده درباره زمان انتشار آلبوم «شیداتر از عارف» گفت: هنوز منتظر مجوز هستیم و چنانچه مجوز تا زمان برگزاری کنسرت صادر شود، مراسم رونمایی از آلبوم را همزمان با کنسرت برگزار خواهیم کرد؛ در غیر این صورت انتشار آلبوم بعد از کنسرت خواهد بود.

تفتی درتوضیح بازخوانی آثار عارف و شیدا در آلبوم اخیر و اهمیت این اجرای تازه گفت: گرچه آثار عارف و شیدا را خوانندگان بسیاری اجرا کردند، این بازخوانی تنها یک بازخوانی معمولی نیست؛ موسیقی و تنظیم آثای واثقی و اورتورهایی که برای این تصانیف ساخته‌اند چنان در همخوانی با قطعات قدیمی درآمده‌اند که درواقع بار هنری این آثار را بالا برده است.

به گفته تفتی مجموعه «شیداتر از عارف» شامل تصانیف «قرار و اختیار دل» (از کفم رها) و «ماتم سرو» (از خون جوانان وطن) به آهنگسازی عارف قزوینی ، «کیه کیه در میزنه»، «شیوه نوشین لبان»، «زلف شکن شکن»، «شب مهتاب»، «تمنای دل» و «بت چین» به آهنگسازی شیدا با تنظیم اسماعیل واثقی است که در کنسرت ارکستر ملی اجرا خواهد شد.

تفتی که 3 ماه پیش آلبوم «راز آواز» را با همکاری شروین مهاجر به بازار موسیقی عرضه کرده است درباره این آلبوم جدید اظهار کرد: این آلبوم در دستگاه چهارگاه و با تنظیم شروین مهاجر آماده شده است که سولیست‌های آن حامد فکوری (تار) و شروین مهاجر (کمانچه) هستند. یک مقدمه و دو قطعه آوازی در آلبوم وجود دارد. همچنین تصنیف «هزاردستان» با آهنگ امیرجاهد و تنظیم آقای مهاجر، «راز آواز» با ملودی قدیمی و کلام خودم، «سیل گریزان» با آهنگسازی خودم و تنظیم شروین مهاجر از تصانیف این آلبوم هستند.

آشنایی با اسماعیل واثقی و امیرمحمد تفتی

اسماعیل واثقی در سال ۱۳۲۵ در تبریز متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در تهران به پایان رساند. پس از ورود به هنرستان موسیقی ساز سنتور را نزد حسین ملک، ارفع اطرایی، محمد حیدری، فرامرز پایور ادامه داد و هم زمان ساز تنبک را نزد حسین تهرانی و محمد اسماعیلی فرا گرفت. در رشته اهنگسازی وارد دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران شد و از محضر اساتیدی چون هرمز فرهت، محمد تقی مسعودیه، علیرضا مشایخی و توماس کریستین داوید بهره برد.

آخرین اثر اسماعیل واثقی، قطعه موزیکالی است بر روی منظومه ویس و رامین سروده‌ی فخرالدین اسعد گرگانی، که در سال ۲۰۱۵ در سالن کنسرت هاوس وین با گروهی از سازها و آواز ایرانی اجرا شد.

امیر تفتی نیز در بهمن ماه ۱۳۴۸ در شهر یزد متولد شد. فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات فارسی است و از محضر اساتیدی چون عبدالله دوامی، مجید کیانی و پرویز مشکاتیان بهره برده است. این خواننده تاکنون با گروه عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان، وزیری به سرپرستی کیوان ساکت و گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان به صحنه رفته است. همچنین اجرای برنامه در دومین جشنواره فرهنگی هنری ایران در بریتانیا، اجرای برنامه در کنگره بین‌المللی امیرخسرو دهلوی و بیدل در هند و ایران و کنسرت‌های متعددی دیگر در داخل و خارج از کشور را در کارنامه هنری خود دارد.

تفتی تاکنون ۷ آلبوم موسیقی با نام های سبز جاودان به آهنگسازی نوید دهقان، رمز مستی با تنظیم بهرام ساعد، نای شکسته و شهر بی صدا به آهنگسازی و تنظیم کیوان ساکت، بی برگی با تنظیم پویا سرایی، پرواز چه سازم با تنظیم بهزاد عبدی و راز آواز با تنظیم شروین مهاجر به بازار موسیقی عرضه کرده است و آلبوم های «رسم تو افروختن» با تنظیم حامد فکوری و «دگر هیچ» با آهنگسازی وی و «شیداتر از عارف» با تنظیم اسماعیل واثقی را آماده انتشار دارد.

کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری اسماعیل واثقی خوانندگی امیرمحمدتفتی روز 29 مردادماه 97 در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار