رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

نقشه ریسک محلات شهر تهران به‌زودی رونمایی می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اعلام اینکه به‌زودی نقشه ریسک محلات شهر تهران رونمایی می‌شود، گفت نقشه ریسک 12 منطقه به صورت پایلوت آماده شده است و تا پایان 6 ماه اول سال جاری 354 نقشه ریسک محلات شهر تهران رونمایی می‌شود.

کد مطلب: ۸۴۲۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
نقشه ریسک محلات شهر تهران به‌زودی رونمایی می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت بحران شهر تهران، احمد صادقی با بیان اینکه 22 منطقه تهران به پایگاه‌های مدیریت بحران مجهز هستند، گفت: سازمان مدیریت بحران در کلیه مناطق شهر تهران ساختار دارد و همانگونه که شهردار تهران، رئیس مدیریت بحران شهر تهران است، شهرداران مناطق نیز رئیس مدریت بحران مناطق محسوب می‌شوند. در نتیجه سوله‌ها زیر نظر رئیس مدیریت بحران مناطق است و ما به عنوان سیاست‌گذار بر این امور ناظر هستیم.

صادقی اظهار کرد: هیچ سوله‌ای در اختیار ارگان یا سازمانی نیست. براساس مصوبات سال‌های اخیر شورای شهر از سوله‌های مدیریت بحران چند منظوره استفاده می‌شد اما اواخر سال 95، شورای شهر یک منظوره شدن سوله‌های مدیریت بحران را مصوب کرد و در اختیار سازمان مدیریت شهر بحران قرار داد. در سال 1395 تا به امروز 38 پایگاه مدیریت بحران که در آن یک سوله وجود دارد از نهادهای و سازمان‌های مختلف گرفته شده است.

وی با اعلام اینکه اکنون 56 سوله‌ای که در اختیار ورزش بانوان است به مرور در اختیار مدیریت بحران قرار می‌گیرد، ادامه داد: بازپس گیری این سوله‌ها نیازمند مصوبه‌ای است که جایگزینی برای مکان ورزش بانوان مشخص کند که براساس آن پایگاه‌ها منتقل می‌شود و ناگفته نماند در برنامه شهرداری تهران این جایگزینی در اولویت است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: اکنون 22 پایگاه‌ ویژه مدیریت بحران برای 22 منطقه حاضر براساس دستورالعمل به طور کامل تجهیز و بروز است.

وی یادآور شد: از جمله مهم‌ترین چالش‌ها، سطح‌بندی حوادث شهر تهران، است به گونه‌ای که همیشه حوادث را سطح محلی و اقدامات را نیز در همان سطح در نظر گرفته‌ایم و این در حالی است که اقدامات ملی مغفول مانده است و حوادث بزرگ باید در سطح ملی تعریف شود و متولی خاص خود را پیدا کند اما متاسفانه علی رغم پیگیری‌ها، هنوز این موضوع به نتیجه نرسیده است.

صادقی با اعلام این که وحدت و یکپارچگی فرماندهی نه تنها در حوزه مدیریت بحران بلکه در حوزه مدیریت شهری حائز اهمیت است، ادامه داد: امیدواریم وحدت فرماندهی هرچه سریعتر به ثمر بشیند و بتوانیم هماهنگی بسیار خوبی را در سطح نهادها و دستگاه‌های متولی مدیریت بحران شاهد باشیم.

این مقام مسئول با اعلام این که یکی از دغدغه‌های مهم شورای شهر پنجم بحث مدیریت بحران است، افزود: خوشبختانه تا به امروز کمیسیون مربوطه مصوبات بسیارخوبی داشته و یکی از دغدغه‌های آن‌ها پیگیری پایگاه‌های مدیریت بحران است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نقشه ریسک محلات شهر تهران خاطرنشان کرد: ریسک محلات شهر تهران مطابق با شرایط مختلف متفاوت است. خوشبختانه تعیین ریسک محلات شهر تهران با شاخص‌های مشخص انجام شده است؛ شاخص‌های ریسک محلات، شامل آسیب پذیری جمعیت، اقتصادی، اجتماعی، زیرساخت‌های لرزه‌ای و آسیب‌پذیری دسترسی‌ها در نظر گرفته می‌شود. اکنون نقشه ریسک 12 منطقه به صورت پایلوت براساس یک مدل علمی در 38 شاخص، آماده شده است و امیدواریم تا پایان 6 ماه اول سال جاری 354 نقشه ریسک محلات شهر تهران را رونمایی کنیم.

صادقی در ادامه در پاسخ به تعداد مخاطرات شهر تهران، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته با همکاری یک مرکز علمی تمام حوادث انسان‌ساز و طبیعی طی پنج سال گذشته جمع‌بندی شد که نتیجه آن فراوانی 48 مخاطره و حادثه در شهر تهران مانند سیل و زلزله بود. نکته اینجاست که طبق پارامترهای مشخص مخاطره می‌تواند تبدیل به بحران شود چه بسا روزانه با مخاطرات متفاوتی چون آتش‌سوزی و.. مواجه هستیم اما به سبب مدیریت مانع تبدیل آن به بحران می‌شویم.

وی گفت: برای آمادگی جهت مخاطرات مختلف، پارامترهای متفاوت در نظر گرفته می‌شود درباره زلزله نیز مطابق شاخص‌ها، شهر تهران آمادگی کمی مقابل آن دارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره تعداد نقاط امن شهر تهران، خاطرنشان کرد: با توجه به ساختار مناطق و محلات نقاط امن موجود در آنها از نظر فراوانی یکسان نیست. اکنون هزار و 200 نقطه ایمن در محلات شهر تهران شناسایی شده است که اطلاعات آن بر روی سایت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران وجود دارد و در واقع اماکن امن مدیریت بحران شهر تهران به صورت محله به محله قابل مشاهده است که به صورت منظم در حال برروز رسانی است و این در حالی است که مقرر شده تا نقاط بیشتری نیز شناسایی شود.

وی با اعلام این که اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مدیریت بحران زمان‌بر است و با بیان این که در قالب یک سامانه نیازهای سازمان‌‌های مختلف و نیز کمبودها رصد می‌شود و سپس در کارگروه‌های فرعی این موضوعات پرداخته می‌شود، تصریح کرد: پس از آخرین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران جلسات مختلف با دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران برگزار شد و امکانات و ملزومات موجود طی برنامه بررسی و نتیجه احصا 15 پروژه کوتاه مدت و 19 پروژه بلند مدت در نظر گرفته شد و با امضای شهرداروقت تهران به رئسای قوه سه گانه ارسال شد که خوشبختانه رئیس جمهوری دستورات بسیار خوبی در زمینه طرح‌ها به‌ویژه بافت فرسوده صادر کرده و مابقی برنامه‌ها به وزارت‌های مختلف مربوطه ارجاع داده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار