ماجرای حساب‌های قوه قضائیه و انتقاد در مجلس از توهین به قضات

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی: اگر قوه قضائیه نیاز به بودجه دارد بگوید تا ما آن را تأمین کنیم

تهران (پانا) - موضوع حساب‌های قوه قضائیه که مورد سؤال نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود بار دیگر جلسه علنی مجلس را با حاشیه‌هایی مواجه کرد.

کد مطلب: ۸۴۲۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای حساب‌های قوه قضائیه و انتقاد در مجلس از توهین به قضات

جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با حذف سؤال محمود صادقی، نماینده تهران، از وزیر اقتصاد درباره حساب‌های قوه قضائیه آغاز شد که همین تصمیم تعجب‌برانگیز شد. صادقی حدود دو سال است که این موضوع را پیگیری می‌کند.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جریان سؤال خود از وزیر اقتصاد درباره حساب‌های قوه قضائیه اظهار کرد: «صبح امروز زمانی که به مجلس آمدم برخلاف آیین‌نامه داخلی متوجه شدم که با دستور رئیس مجلس، سؤال بنده حذف شده که این مسئله برخلاف نص صریح قانون است که بالاخره با تلاش زیاد سؤال بنده به دستور برگشت.»

او ادامه داد: «این سؤال را قرار بود قبل از این و در اردیبهشت ماه مطرح کنم که در آن زمان آقای لاریجانی، رئیس مجلس، درخواست کرد که با توجه به وضع کشور عقب بیفتد، بنده گفتم اشکال ندارد مشروط بر اینکه قوه قضائیه خیلی شفاف گزارشی ارائه کند.»

عضو فراکسیون امید در ادامه با انتقاد از ارائه نشدن گزارش از سوی قوه قضائیه درباره حساب‌های خود متذکر شد: «تصرف قوه قضائیه بر وجوهاتی که تحت عناوین متفاوت از مردم گرفته شده مطابق ماده 13 قانون محاسبات کل کشور در حکم تصرف غیرقانونی است.»

او همچنین تصریح کرد: «چرا با نام اسلام و ولایت فقیه در حق وجوهات مردم، مالکیت و تصرف غیرقانونی انجام می‌شود.»

این نماینده مجلس در ادامه با استناد به قوانین مصوب کشوری و قانون اساسی متذکر شد که همه مقام‌ها و مسئولان حتی رهبری در برابر قوانین با مردم عادی یکسان هستند.

صادقی ادامه داد: «چرا از ولایت فقیه برای تعرض به حقوق مردم خرج می‌کنید، اموال متعلق به مردم را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنید و سود آن را خرج مسکن قضات می‌کنید؟ ما در کشور می‌گوییم چرا با فسادها برخورد نمی‌شود. قاضی‌ای که مال مردم را می‌خورد آیا می‌تواند با فساد مبارزه کند چرا موازین شرعی را رعایت نمی‌کنید.»

در این هنگام نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی با فریاد زدن در جریان اظهارات صادقی اخلال ایجاد کردند و خواستار توقف گفته‌های او شدند.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت در همین باره بیان کرد: «آقای صادقی شما می‌توانید سؤال بکنید ولی توهین به قضات و جمع بستن همه آن‌ها و طرح این حرف‌ها درست نیست.»

صادقی در پاسخ به او بیان کرد: «اگر قوه قضائیه نیاز به بودجه دارد بگوید تا ما آن را تأمین کنیم. منظور من این بود.»

پزشکیان ادامه داد: «آقای صادقی لطفاً در چارچوب قانون سؤال کنید و کل نظام را زیر سؤال نبرید و طوری حرف نزنید که جلسه مجلس را به این شکل (متشنج) کند.»

هنگام اظهارات پزشکیان عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر، با عصبانیت خواستار ارائه تذکر بود. او به سمت محمود صادقی حمله‌ور شد که با حضور و وساطت الیاس حضرتی، نماینده تهران، محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه و محمود مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی بالاخره اندکی آرام گرفت و به سر جای خود برگشت.

صادقی در ادامه به نوعی اظهارات پیشین خود را تصحیح کرد و گفت: «اگر قضات شریف به دلیل حرف من ناراحت شده‌اند من از آنان عذرخواهی می‌کنم.»

در این هنگام وکیلی با صادقی مشغول صحبت شد. بعد از او نیز محمدرضا ثابت، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید، نزد صادقی رفت و اندکی با او گفت‌و‌گو کرد.

علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نیز برای دقایقی کنار محمود صادقی ایستاد و گفت‌و‌گو کرد.

مسعود پزشکیان در ادامه بار دیگر با انتقاد از اظهارات صادقی متذکر شد: «مطالبی که از پشت تریبون مجلس اعلام می‌شود نباید طوری باشد که کل قضات ما را زیرسوال ببرد. به نظر من نوع بیان این مطالب از پشت تریبون و با این نوع ادبیات درست نیست. حالا اگر چهار نفر تخلفی می‌کنند نباید آن را به‌پای همه نوشت.»

صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بعد از اظهارات کوتاه کرباسیان، وزیر اقتصاد، بار دیگر یادآور شد که قصد اهانت نداشته است.

او گفت: «من می‌دانم که قضات با حقوق‌های کم روزگار می‌گذرانند. من خودم را جزئی از جامعه آن‌ها می‌دانم.»

این نماینده مجلس که ریاست فراکسیون شفاف‌سازی را بر عهده دارد با انتقاد از اظهارات وزیر اقتصاد بیان کرد: «آقای وزیر می‌گویند شورای پول و اعتبار حساب‌های قوه قضائیه را تصویب کرده است که این قانونی نیست. این چه سبک از استناد است. امروز بسیاری از فسادهای کشور به‌موجب مصوبات همین شوراهاست.»

صادقی در ادامه اظهارات خود با تأکید بر در رأس امور بودن مجلس خاطرنشان کرد: «قوه قضائیه می‌تواند درباره این حساب‌ها گزارش جامعی بدهد. من از جایگاه مجلس دفاع می‌کنم و می‌گویم حالا که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نظارتی ندارند حداقل قوه قضائیه گزارش بدهد. من بارها با رئیس قبلی دیوان محاسبات در این باره صحبت کردم، او گفت که رهبری زیر بار نمی‌روند.»

عضو فراکسیون امید در خاتمه و هنگامی که جنجال‌های مجلس فروکش کرده بود اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده ولی چون اظهارات وزیر به‌نوعی است که گویا از این مسئله اطلاع ندارد یا اینکه نمی‌تواند مطالب را بگوید سؤال خود را به رای نمی‌گذارد ولی مستقلاً تقاضای تحقیق و تفحص از حساب‌های قوه قضائیه را مطرح می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار