مدیر مرکز هنرهای نمایشی: می‌خواهیم گروه محوری را در بچه‌های مسجد نهادینه کنیم

تهران (پانا) - مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نهادینه کردن گروه محوری را از جمله اهداف جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۴۲۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی: می‌خواهیم گروه محوری را در بچه‌های مسجد نهادینه کنیم

نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امروز یکشنبه 14 مرداد 97 در حوزه هنری برگزار شد.

حمید نیلی دبیر هنری این جشنواره در خصوص برگزاری این دوره اظهار کرد: امسال 12 اثر از 11 استان کشور در جشنواره حضور خواهند داشت که در استان قزوین برگزار خواهد شد. داوران این دوره از جشنواره سید حسین فدائی حسین، کوروش سلیمانی و علی سلیمانی هستند که برگزاری کارگاه‌های آموزشی جشنواره امسال را نیز بر عهده دارند.

وی ادامه داد: امسال همچون سالهای گذشته از دو پیشکسوت این عرصه قدردانی می‌شود. یکی از آنها سید مهدی متوسلی است که آثار جریان سازی از سال 71 در این حوزه داشتند و دیگری محمد ساربان بازیگر توانمند عرصه سینما و تئاتر کشور خواهد بود.

علی هوشمند رئیس حوزه هنری استان قزوین میزبان این دوره از جشنواره در ادامه این نشست اظهار داشت: امسال جشنواره با تفاوت‌هایی برگزار خواهد شد مثلاً مراسم افتتاحیه در روز 16 مرداد در گلزار شهدای قزوین همراه با عطرافشانی مزار شهدا آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: یک شب خاطره با تجلیل از 13 هنرمند تئاتری شهید و از شب 17 مرداد در منزل شهید بابایی خواهیم داشت. امسال دو مجموعه نمایشی در مراسم افتتاحیه رونمایی می‌شود .

جایزه 50 میلیون ریالی فرج الله سلحشور به گروه برگزیده اعطا می‌شود

هوشمند در خصوص جوایز جشنواره سیزدهم گفت: به هر گروه راه یافته به جشنواره امسال 20 میلیون ریال داده می‌شود و مساجدی که خواستگاه این گروه‌ها هستند 10 میلیون ریال حمایت می‌شوند.

مبلغ جایزه فرج الله سلحشور 50 میلیون ریال است و مبلغ جایزه گروه برگزیده اول جشنواره 40 میلیون ریال، گروه دوم 30 میلیون ریال و گروه سوم 20 میلیون ریال خواهد بود.

وی درباره مساجد مشارکت کننده در اجرای نمایش‌ها گفت: 5 مسجد برای داوری کارها در نظر گرفته شده که سالن‌های این مساجد هم برای ورک شاپ ها استفاده می‌شود. اجراها بعد از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا برگزار خواهد شد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه این نشست گفت: سال گذشته بعد از برگزاری جشنواره دوازدهم در شورای سیاست گذاری جشنواره موضوع گروه محوری به‌عنوان رویکرد جدید مطرح شد. یعنی کاری کنیم که داشتن گروه اهم فعالیت‌های بچه‌های مسجد باشد.

وی افزود: جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد یک جشنواره تئاتر آماتوری است اگر بتوانیم برای نوجوانان و جوانانی که پا به این گروه‌ها می‌گذارند گروه محوری را نهادینه کنیم می‌توانیم نسلی با ساختاری موفق تربیت کنیم نسلی که بدانند گروه بودن در تئاتر حرفه‌ای رمز موفقیت است. لذا به جشنواره‌های استانی اهمیت بالایی دادیم و ساختار مسابقه جشنواره را نیز تغییر دادیم و جایزه را به گروه دادیم یعنی جایزه‌های فردی را حذف کردیم.

زارعی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم نگاه گروه محوری را در تئاتر بچه‌های مسجد جایگزین کنیم در آینده گروه‌های حرفه‌ای خواهیم داشت که می‌توانند کارهای بزرگی در کشور انجام دهند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به برگزاری استانی جشنواره گفت: ما تلاش داریم حتی جشنواره سوره را در استان‌ها برگزار کنیم این کار باعث برگزاری کم هزینه‌تر جشنواره‌ها خواهد شد.

هیچ مدیر حوزه‌ هنری نمی‌تواند مانع شرکت یک گروه در جشنواره شود

وی با اشاره به اعطای جایزه فرج الله سلحشور از سال گذشته در این جشنواره گفت: فرج الله سلحشور کار خود را از مساجد آغاز کرد و تبدیل به یک هنرمند جهانی شد. این جایزه به‌عنوان نماد در همه دوره‌های جشنواره وجود خواهد داشت و به گروهی تعلق می‌گیرد که هم به لحاظ اخلاقی، هم به لحاظ فرهنگی و هم ارزش‌های هنری حائز بالاترین امتیازها باشند. گروهی تمام عیار که در همه پارامترها برگزیده باشد.

زارعی در پایان در پاسخ به سؤالی در خصوص ممانعت برخی مسئولان حوزه هنری در استان‌ها از شرکت گروه‌های تئاتر در این جشنواره گفت: از سال آینده ترتیبی اتخاذ می‌شود که هیچ گروهی به دلیل برخی مشکلات مدیران حوزه هنری از حضور در جشنواره محروم نشود. از سال آینده هیچ مدیر حوزه‌ هنری نمی‌تواند مانع شرکت یک گروه در جشنواره شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار