در گفت و گو با پانا:

مدیر دبستان متعالی آیت الله کاشانی تبریز: در مدرسه متعالی یاددهنده و یادگیرنده با هم تعامل سازنده دارند

تبریز(پانا)- جواد حق پرست مدیر دبستان متعالی آیت الله کاشانی تقسیم کار برحسب توانایی های دانش آموزان، معلمان و اولیاء در حوزه های تخصصی آموزشی، فرهنگی و ورزشی را طرح ابتکاری دبستان خود معرفی کرده و تاکید کرد: این کار باعث شد یاددهنده و یادگیرنده با هم تعامل سازنده داشته باشند.

کد مطلب: ۸۴۲۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیر دبستان متعالی آیت الله کاشانی تبریز:  در مدرسه متعالی یاددهنده و یادگیرنده با هم تعامل سازنده دارند

برنامه تعالی مدیریت مدرسه سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی بخش ، مدرسه محور ، مشارکت جو و کیفیت مدار ضمن تمرکز بر فرآیندهای مدیریتی شرایطی را فرآهم آورد تا کلیه ی عوامل موثر در مدیریت مدرسه ضمن شناسایی ظرفیت ها و توانایی های داخلی و پیرامونی خود ، با اتخاذ رویکرد برنامه محوری نسبت به تعیین اهداف و طراحی برنامه ی عملیاتی مدرسه اقدام کند و با نگاهی تیزبین و نقاد به صورت مستمر عملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه ی راه یا برنامه ی عملیاتی و هدف های قصد شده بسنجد .
هم چنین به منظور جلوگیری از هرگونه اتلاف فرصت ، با تشخیص خطاها و شکاف های عملکردی ، راه های بهبود را شناسایی کند و با برنامه ریزی مناسب به اجرای راهکار های بهبود اقدام نماید تا از این طریق کیفیت مدیریت مدرسه را ارتقا بخشیده و افزایش و بهره وری را ممکن سازد .

توسعه ی توانمندی ها و مشارکت نیروی انسانی

مدیران مدارس متعالی(رهبران آموزشی ) مأموریت و دور نمای مدرسه خود را با مشارکت مؤثر و همفکری دیگر کارکنان از طریق استراتژی متمرکز براهداف سند تحول بنیادین و منافع ذینفعان (کارکنان، دانش آموزان، اولیاء) محقق می سازند. این مدارس در تدوین استراتژی از اطلاعات و شواهد موجود در خصوص شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و.... دانش آموزان و هم چنین گزارشات پیشرفت تحصیلی - تربیتی آنان به عنوان دروندادها به طور گسترده و مناسب استفاده می نمایند و ذینفعان را از ارزش ها، رسالت ها و اهداف مدرسه آگاه می سازند. این رهبران آموزشی دستیابی به اهداف را تسهیل می کنند و درمقاصد خود ثبات دارند و همواره قادر خواهند بود با ترغیب و تشویق کارکنان خود در محیط مدرسه وفاق سازمانی ایجاد نمایند

استقرار نظام یاددهی - یادگیری

در مدارس متعالی تلاش می گردد با مشارکت فعال دانش آموزان و بکارگیری روش های تدریس مؤثر و منعطف ، بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی و راهبردهای خلاقانه ، آنان را در فراگیری روش های مسئله یابی و حل مسئله ، درک و فهم مفاهیم درسی و شناسایی ارتباط معنایی آن مفاهیم با زندگی و هم چنین کاربرد آموخته ها در زندگی یاری نمایند .

توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه

مدارس متعالی باخلق ظرفیت های جدید از طریق مشارکت دانش آموزان در تدوین و اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی، ضمن وسعت بخشی به اندیشه دانش آموزان، بستر های مناسب را برای بروز استعداد ها، تقویت حس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس ، تلفیق اندیشه و عمل و نیز زمینه های اجتماعی شدن و جامعه پذیری آنان را فراهم می نمایند .

محور توسعه ی مشارکت اولیاء و نهادهای اجتماعی در امور مدرسه

مدیران مدارس متعالی به منظور ایجاد زمینه های لازم و ظرفیت سازی مطلوب تلاش می نمایند با مشارکت، هماهنگی و هم فکری میان مربیان ، اولیا و نهادهای اجتماعی زمینه های تربیت و رشد فکری و اخلاقی دانش آموزان را فراهم نمایند .

جواد حق پرست مدیر دبستان آیت الله کاشانی مدیر برتر در اجرای طرح تعالی مدرسه از ناحیه یک تبریز در تعریفی کوتاه و مختصر نسبت به این طرح تصریح نمود: تعالی مدلی برای بهبود عملکرد سیستم های آموزشی و ارتقای کیفیت و بهره وری در نظام آموزش و پرورش و خدمات مدرسه می باشد.

وی با 10 سال سابقه شغلی و 19 سال سابقه مدیریتی، تدوین و عملیاتی ساختن ملاک ها و ویژگی های رهبری در خود را شیوه ی اولیه برای این کار عنوان کرده وشاخص های مهمی که مدرسه آیت الله کاشانی را به تعالی رساند، مشارکت کارکنان،دانش آموزان، اولیاء و حتی صاحب نظران و دانشمندان آموزشی برشمرد و افزود: توانمندسازی همکاران را از طریق دوره های ضمن خدمت مشخص نمودیم و هدف های مورد نظر مکتوب شد .

در مدرسه متعالی بجای مشکل شماری مشکل گشایی و بجای مقصر پنداری ، مسولیت پذیری مدنظر است

حق پرست ادامه داد: در ادامه ی این همکاری مشارکت جویانه، ملاک ها و ویژگی های یاددهده و یادگیرنده در شاخه های فرهنگی، آموزشی و ورزشی را معلوم و به صورت ماموریت دبستان در اختیار همکاران، اولیاء و دانش آموزان قرار دادیم و این کار باعث شد یاددهنده و یادگیرنده با هم تعامل سازنده داشته باشند.

این مدیر موفق آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در خصوص شاخص اختصاصی و ابتکاری مدرسه متعالی آیت الله کاشانی می گوید: اهداف اداری و اجرایی و نتایج مورد انتظار در بخش کارکنان و دانش آموزان و اولیاء را مشخص کردیم و با درنظر گرفتن ساحت تربیتی برای هر شاخص فردی مسئول تعیین کردیم و طی جلسات ماهانه افراد مسئول کم و کاست فعالیت های خود را بیان کردند و برنامه های آینده و وظایف هر فرد برای یکماه تعیین و خواسته شد.

وی همکاری کادر مدرسه را در این طرح خوب و جدی بیان کرد و اضافه نمود: طبق شاخص و نمونه برگی که برای هرکس تعیین کرده بودیم به صورت فعال برنامه های خود را پیگیری می کرد و سر هرماه به صورت منظم گزارش ارائه می کرد و در واقع همه اعضای مدرسه هدف گذاری دقیق، واضح، واقع بینانه و در دسترس داشتند.

مدرسه متعالی یک مرکز توان بخشی است که بر بودن و شدن توجه دارد نه صرفا داشتن ها

حق پرست با اشاره به اینکه اجرای طرح کارهای مدرسه را روی ریل نظم انداخته بود، افزود: هر معاون در واقع یک مدیر بود و هر معاون آموزشی و پرورشی در کار خود زبده و متخصص شده بود چرا که وظایف هر حوزه جداگانه محول شده بود و مدرسه دقیق و متناسب با شرایط و امکانات اداره می شد و می توان گفت: دبستان برای هر لحظه از نظر آموزشی، پرورشی و رفاهی آماده بود.

مدیر دبستان متعالی کاشانی پیشنهادی برای بهتر شدن طرح نیز ارائه کرد و گفت: در همین راستا مساعدت مالی وزارت و اداره کل و بازدید مدیران مدارس مجری طرح از سایر استان ها بسیار مفید و اثربخش خواهد بود.

وی مراحل رسیدن به مدرسه متعالی را مدیریت و رهبری، برنامه ریزی، توسعه مشارکت کارکنان در مدرسه، توسعه مشارکت دانش آموزان، توسعه مشارکت اولیاء و نهادهای اجتماعی، توانمندسازی کارکنان،استقرار نظام یاددهی-یادگیری، ارتقاء سلامت، تربیت بدنی ، پیشگیری و ایمنی، توسعه ی فعالیت های پرورشی و فرهنگی، مدیریت امور اجرایی و نتایج دانش آموزان، کارکنان و اولیاء نام برد.

حق پرست در سخن آخر به همکاران فرهنگی حضور در دوره های آموزشی و توجیهی و برنامه ریزی برای جلسات هم اندیشی با مدیران مجری طرح را توصیه کرد و بازدید مدیران و عوامل اجرایی طرح از مدارس و نواحی دیگر در جهت کسب تجربه را پیشنهاد داد.

دبستان پسرانه آیت الله کاشانی ناحیه یک تبریز در سال 1332 تاسیس و با یک هزار و 426 دانش آموز و 65 کادر آموزشی و خدماتی در محله معروف ششگلان تبریز قرار دارد و دانش اموزان دوره اول و دوم در آن مشغول به تحصیل هستند و این مدرسه طبق ارزیابی در سال 96 جز مدارس برتر طرح تعالی در تبریز معرفی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار