رئیس مرکز امور اجتماعی منایع آب و انرژی وزارت نیرو:

عمومی سازی دانش توسعه؛ مسئله آب را به مقصد مناسب هدایت می کند

یزد (پانا) - «محمد فاضلی» با تاکید بر وجود زیرساخت اخلاق سازگاری با کم آبی در استان یزد مطرح کرد: عمومی سازی دانش توسعه و تقویت نقش آفرینی مردمی، مسئله آب را به مقصد مناسب هدایت می کند.

کد مطلب: ۸۴۲۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
عمومی سازی دانش توسعه؛ مسئله آب را به مقصد مناسب هدایت می کند

پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد در سال جاری با حضور استاندار یزد، معاونین استاندار، مدیرکل حوزه استاندار و اعضای این شورا در سالن زنده یاد حمیدیا استانداری برگزار شد و « محمد فاضلی» رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو به بیان مطالبی در موضوع چشم انداز بلندمدت منابع و مصارف آب در فلات مرکزی ایران با تاکید بر استان یزد پرداخت.

رئیس مرکز امور اجتماعی منایع آب و انرژی وزارت نیرو در این نشست بیان داشت: سند آبِ قابل برنامه ریزی که حاصل مطالعات گسترده در کشور بر اساس سازگاری با مسئله کم آبی می باشد، تدوین و بر این مبنا باید بتوانیم با کاهش مصارف مختلف آب به نیازمندی های جدید و سطح توسعه کشور نیز پاسخگو باشیم.

«محمد فاضلی» افزود: طرح توسعه منابع آب نیز در حال پیگیری و مطالعه است اما هر چند در استان یزد سطح مصرف نسبت به سایر استان های هم جوار پایین تر بوده و ارزش افزوده بیشتری نیز تولید شده است، بدون کاهش و مدیریت مصرف نمی توان مسائل مربوط به آب را حل و فصل کرد.

فاضلی اظهار داشت: اگر امروز سطح بیکاری در جامعه بالاست و از سوی دیگر منابع آب نیز کم می باشد و چاره ای جز سرمایه گذاری برای حل مشکلات اقتصادی وجود ندارد، بهترین گزینه تخصصی تطبیق شرایط با کم آبی بر اساس شاخص ایجاد اشتغال با توجه به میزان مصرف هر متر مکعب آب است

برآورد نیازها بر اساس وضعیت اقلیمی و منابع آبی در دسترس

وی بیان کرد: براساس وضعیت اقلیمی و کاهش منابع؛ شاخص زیست محیطیِ توجه به مقوله آمایش آب محور یعنی برآورد نیازها بر اساس منابع آبی در دسترس، بهترین راهکار علمی نتیجه بخش در سراسر دنیا می باشد.

رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت نیرو گفت: در استان یزد زیرساخت اخلاق سازگاری با کم آبی وجود دارد و بر این مبنا می توان به سمت پایدارسازی آب حرکت کرده و تا حد ممکن وابستگی خود را به منابع جدید کاهش دهیم که در یزد ظرفیت تبدیل به پایلوت کشوری در این عرصه نیز وجود دارد.

فاضلی با اشاره به گذر از عصر فراوانی منابع مطرح کرد: ما مدل کوچک شده ای از جهان هستیم که باید توهم منابع و پوشیده کاری در فرآیند دولتی را کنارگذاشته و پاسخگوی میل به شفافیت، آگاهی فزاینده و ایفای نقش مردم در حل مشکلات باشیم.

مشاور وزیر نیرو افزود: ما نیازمند تحلیل اجتماعی از آنچه در حال رخ دادن است و گفت و گو با مردم بر اساس واقعیت ها هستیم و از سوی دیگر مسئله آب و انرژی در کشور بدون اقتصاد آب و انرژی و حضور مردم قابل حل نیست.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: ضروری است سیاست گذاران و تدوین گران برنامه های مختلف، زمینه را برای گفت و گوی فراگیر در دستور کار قرار دهند و راهکارهای درست و منطقی را فراهم کنند.

فاضلی ادامه داد: آنچه امروز ما را از گام برداشتن در مسیر درست باز می دارد، گیر افتادن در توهمات، باورهای غلط و فقدان تقسیم کار سازنده است که اصلاح آن می تواند نیروی اجتماعی شکل گرفته بر محور مساله آب را به مقصد مناسب بر اساس عمومی سازی دانش توسعه رهنمون سازد.

رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت نیرو در پایان بیان کرد: سازمان های بسته در شرح وظایف و کار باید به نهادهای سخنگو و پاسخگو تبدیل شوند و تقویت جایگاه روابط عمومی و توانمند سازی آن برای ارتباط با مردم و اطلاع رسانی نسبت به بخش های مختلف جامعه در حل بحران آب انکار ناپذیر است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز شنبه سیزدهم مردادماه، پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد در امسال با حضور استاندار یزد، معاونین استاندار، مدیرکل حوزه استاندار و اعضای این شورا در سالن زنده یاد حمیدیا استانداری برگزار شد و « محمد فاضلی» رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو به بیان مطالبی در موضوع چشم انداز بلندمدت منابع و مصرف ها ی آب در فلات مرکزی ایران با تاکید بر استان یزد پرداخت.

رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو در این جلسه گفت: سند آب قابل برنامه ریزی که حاصل مطالعات گسترده در کشور بر اساس سازگاری با مسئله کم آبی می باشد، تدوین و بر این پایه باید بتوانیم با کم تر شدن مصرف های مختلف آب به نیازمندی های جدید و سطح توسعه کشور نیز پاسخگو باشیم.

«محمد فاضلی» افزود: طرح توسعه منابع آب نیز در حال بررسی و مطالعه است اما هر چند در استان یزد سطح مصرف نسبت به سایر استان های همسایه پایین تر بوده و ارزش افزوده بیشتری نیز تولید شده است، بدون کاهش و مدیریت مصرف نمی توان مسائل مربوط به آب را حل و فصل کرد.

فاضلیبیان کرد : اگر امروز سطح بیکاری در جامعه بالاست و از طرفی منابع آب نیز کم می باشد و چاره ای جز سرمایه گذاری برای رفع مشکلات اقتصادی وجود ندارد، بهترین گزینه تخصصی تطبیق شرایط با کم آبی بر اساس شاخص ایجاد اشتغال با توجه به میزان مصرف هر متر مکعب آب است.

برآورد نیازها بر اساس وضعیت اقلیمی و منابع آبی در دسترس

وی اظهارداشت : براساس وضعیت اقلیمی و کاهش منابع؛ شاخص زیست محیطیِ توجه به مقوله آمایش آب محور یعنی برآورد نیازها بر اساس منابع آبی در دسترس، بهترین راهکار علمی نتیجه بخش در سراسر دنیا می باشد.

رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت نیرو گفت: در استان یزد زیرساخت اخلاق سازگاری با کم آبی وجود دارد و بر این مبنا می توان به سمت مقاوم کردن آب حرکت کرده و تا حد ممکن وابستگی خود را به منابع جدید کاهش دهیم که در یزد ظرفیت تبدیل به پایلوت کشوری در این عرصه نیز وجود دارد.

فاضلی با اشاره به گذر از عصر فراوانی منابع مطرح کرد: ما مدل کوچک شده ای از جهان هستیم که باید توهم منابع و پوشیده کاری در فرآیند دولتی را کنارگذاشته و پاسخگوی میل به شفافیت، آگاهی فزاینده و ایفای نقش مردم در حل مشکلات باشیم.

مشاور وزیر نیرو افزود: ما نیازمند تحلیل اجتماعی از آنچه در حال رخ دادن است و گفت و گو با مردم درباره ی واقعیت ها هستیم و از سوی دیگر موضوع آب و انرژی در کشور بدون اقتصاد آب و انرژی و حضور مردم قابل حل نیست.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: ضروری است سیاست گذاران و تدوین گران برنامه های مختلف، زمینه را برای گفت و گوی فراگیر در دستور کار قرار دهند و پیشنهاد های درست و منطقی را فراهم کنند.

فاضلی ادامه داد: آنچه امروز مانع حرکت ما در مسیر درست می باشد، گیر افتادن در خیال های، باورهای غلط و کمبود تقسیم کار سازنده است که اصلاح آن می تواند نیروی اجتماعی شکل گرفته بر محور مسئله آب را به مقصد مناسب بر اساس عمومی سازی دانش توسعه رهنمون سازد.

فاضلی در آخر اظهار داشت : سازمان های بسته در شرح وظایف و کار باید به نهادهای سخنگو و پاسخگو تبدیل شوند و تقویت جایگاه روابط عمومی و توانمند سازی آن برای ارتباط با مردم و اطلاع رسانی نسبت به بخش های مختلف جامعه در حل بحران آب انکار ناپذیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار