ارومیه قهرمان جشنواره بازی های بومی و محلی آذربایجان غربی شد

ارومیه (پانا) - نخستین دوره جشنواره بازی های بومی محلی آذربایجان غربی با قهرمانی تیم ارومیه به کار خود پایان داد.

کد مطلب: ۸۴۲۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
ارومیه قهرمان جشنواره بازی های بومی و محلی آذربایجان غربی شد

ابراهیم بهجت رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلّی ارومیه در این خصوص گفت: در این جشنواره 12 تیم از شهرهای مختلف استان در رشته های هفت سنگ مهارتی، لی لی مرحله ای و تیراندازی سنتی با کمان مردان و زنان شرکت داشتند.

وی بیان کرد: این مسابقات در سه مرحله برگزار شد و پس از تیم ارومیه، تیم های سلماس و تکاب به ترتیب در رتبه های دوم و سوم جای گرفتند.


وی با اشاره به اینکه این هیات بیش از 20 رشته ورزشی و بازی بومی محلی را تحت پوشش دارد، افزود: نمایش آیین های سنتی استان، برگزاری جشنواره عکس از بازی های بومی و محلی، پخت غذاهای سنتی و نمایش آیین های سنتی به صورت نمایش عروسکی از دیگر برنامه های این جشنواره بود.


بهجت افزود: این جشنواره با همت هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه به مدت 2 روز در دهکده توریستی و ساحلی چی چست ارومیه برگزار شد.


بیش از 150 نوع بازی سنتی در ایران وجود دارد که به مرور زمان و تغییر شیوه‌های زندگی، نسل امروز با بسیاری از آنها بیگانه است.


بازی های محلی در 2 گروه در فضاهای باز و بسته انجام می شود و این امکان را برای افراد مهیا می کند که در هر مکان و شرایطی بتوانند از اوقات خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.


قالادا قالدی، کشتی آشیرما، خروس خروس، جورابین، کلاه پران، قییش قییش، لی لی یا چولنگ، قاچ توت، خوزین، مش داش یا بئش داش، تولاما، جولاتوتما، درمانچی بابا (توفارقان) و پیشک قاشدی جزو بازی های بومی و محلی آذربایجان غربی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار