رونق اقتصادی در سیستان و بلوچستان با انتقال آب از دریای عمان

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید موضع این سازمان برای انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان مثبت است زیرا با این رویکرد اسکان جمعیت امکانپذیر می‌شود و اقتصاد در این منطقه رونق می‌یابد.

کد مطلب: ۸۴۲۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد
رونق اقتصادی در سیستان و بلوچستان با انتقال آب از دریای عمان

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا درباره طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان گفت: در بخشی از سرزمین ما که عمدتا در شرق و جنوب شرقی کشور است، مشکلاتی داریم و اگر بخواهیم هر نوع اسکان جمعیتی داشته باشیم یا صنعتی راه‌اندازی کنیم با مشکل تأمین آب روبه‌رو هستیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان محیط زیست اعلام کرده است که در داخل شهرها صنایعی همچون فولاد و پتروشیمی نمی‌تواند حضور داشته باشد و این صنایع مجبورند بروند در جایی که آب وجود داشته باشد و اگر مجوز استفاده از آب را نداشته باشند، نمی‌توانند به فعالیتشان ادامه دهند.

وی با بیان اینکه انتقال آب دریای عمان به سیستان وبلوچستان مشکل زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند، گفت: دریای عمان عمیق‌ و ساحلی است، چرخش آب باعث نمی‌شود که شوری و آلودگی‌ها در آنجا جمع شود زیرا این شوری به اقیانوس هند برمی‌گردد. بنابراین اعلام کرده‌ایم در سواحل دریای عمان اجازه می‌دهیم وزارت نیرو بتواند آب شیرین‌کن مستقر کند.

تجریشی تأکید کرد: منتهی قرار شد به جای اینکه هر کسی برای خودش یک آب شیرین‌کن مستقر کند، همه آب شیرین‌کن‌ها باهم تجمیع شود. همچنین یک سرمایه‌گذار نیز تعهد کرده است به میزان 150 میلیون متر مکعب آب را در اختیار وزارت نیرو قرار دهد تا وزارت نیرو بتواند آب جوامع شهری نیازمند را تأمین کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اکنون به صنایعی که می‌خواهند در این منطقه مستقر شوند اعلام کرده‌ایم، نمی‌توانند آب زیرزمینی را برداشت کنند و از آب سطحی نیز نمی‌توانند استفاده کنند و فقط زمانی مجوز به آنها داده می‌شود که از منبع آب دریای عمان استفاده کنند.

وی تصریح کرد: سازمان محیط زیست هیچ منعی را برای انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان قرار نداده است و با وزارت نیرو هماهنگ هستیم که از چه نقاطی با رعایت ضوابط زیست محیطی می‌توانند آب برداشت کنند. کشورهای همجوار دریای عمان از این پهنه آبی به شکل وحشتناکی برداشت می‌کنند ما هم نباید از این موهبت غافل شویم اما باید ملاحظات زیست‌محیطی را در نظر بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار