در گفت‌وگو با پانا:

رئیس شرکت سهامی فرش دستباف ایران: پیش از تحریم به اندازه نیاز یک سال آینده بازار آمریکا فرش دستباف ایرانی صادر شده است

یکی از شیو‌ه‌های صادرات فرش روش غیرمستقیم و از طریق بازار کشورهای پاکستان و افغانستان است

تهران (پانا) - رئیس شرکت سهامی فرش دستباف ایران با تاکید بر یافتن بازارهای جدید صادراتی با اعمال تحریم‌های مجدد فرش دستباف می‌گوید براساس برآوردها حدود یک میلیون بافنده فرش دستباف در کشور وجود دارد که معیشت آنها به بافت فرش گره خورده است و سیاستگذاری‌های کشور باید به گونه‌ای باشد که معیشت این افراد متاثر از تحریم با هر عامل بیرونی دیگری به مخاطره نیفتد.

کد مطلب: ۸۴۲۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس شرکت سهامی فرش دستباف ایران:  پیش از تحریم به اندازه نیاز یک سال آینده بازار آمریکا  فرش دستباف ایرانی صادر شده است

محمدرضا عابد در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: تحریم فرش دستباف ایران از امروز (13 مرداد) آغاز می‌شود اما تجار توانسته‌اند در دو ماه اخیر صادرات مستقیم مناسبی به بازار آمریکا داشته باشند وحجم عمده‌ای از نیاز بازار این کشور با رقم مناسب صادرات پوشش داده شده است.

وی ادامه داد: محموله‌های صادراتی به بازار آمریکا پاسخگوی نیاز تا یک سال آینده این کشور به فرش دستباف ایرانی است که رقم دقیق آن را هنوز گمرک اعلام نکرده است. تا پایان اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات فرش دستباف کشور به بازار آمریکا حدود 80 درصد افزایش داشته است.

عابد خاطرنشان کرد: با توجه به وضع بازار و اعمال مجدد تحریم‌ها تجار خریدهای خود را برای این بازار انجام داده‌اند تا بازار آمریکا با کمبود مواجه نشود، در واقع به اندازه نیاز یک سال آینده بازار آمریکا فرش دستباف ایرانی پیش از تحریم صادر است

وی ادامه داد: 100 میلیون دلار میزان تجارت فرش ایران با آمریکاست که با اعمال تحریم‌های مجدد بر روی صادرات فرش دستباف باید بازارهای جدیدی جایگزین آن شود. این امیدواری وجود دارد که تحریم فرش دستباف ایران آسیب چندانی به تولید صادراتی این صنعت نداشته باشد اما به صورت بالقوه بازار کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند بازار جایگزین باشد.

صادرات غیرمستقیم فرش دستباف هزینه تمام‌شده را افزایش می‌دهد

رئیس شرکت سهامی فرش دستباف ایران اظهار کرد: یکی از شیو‌ه‌های صادرات فرش نیز روش غیرمستقیم و از طریق بازار کشورهای پاکستان و افغانستان است که درگذشته تجربه شده است. البته این شیوه قیمت تمام‌شده فرش صادراتی را افزایش می‌دهد.

وی درباره تاثیرنوسان‌های ارزی بر روی تولید فرش دستباف اظهار کرد: برخی از مواد اولیه تولید فرش دستباف که نیاز وارداتی داشته است با افزایش قیمت همراه بوده است به طور مثال ابریشم و نخ پنبه با افزایش زیادی همراه بوده است و قیمت‌ تمام‌شده برخی از فرش‌ها را افزایش داده است.

افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت تمام‌شده فرش دستباف به دنبال نوسان‌های ارزی

عابد ادامه داد: به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه تولید فرش، قیمت تمام‌شده فرش ابریشمی با افزایش 15 درصدی و فرش کرکی و چله ابریشم با افزایش 10 درصدی همراه شده است.

وی عنوان کرد: زمینه تولید بسیاری از مواد اولیه وارداتی در کشور وجود دارد. در سال‌های گذشته کارخانجات تولید پیله ابریشم در کشور وجود داشت که به تدریج به ورشکستگی و تعطیلی رسیدند. کشورهایی مانند چین و ازبکستان ابریشم مورد نیاز تولید فرش دستباف ایران را تامین می‌کنند و این امیدواری وجود دارد که با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی درباره واردات پیله و آموزش کشاورزان واردات نخ ابریشم کاهش یابد.

رئیس شرکت سهامی فرش دستباف ایران اظهار کرد:‌ فرش دستباف با افزایش قیمت‌های ناگهانی مانند آنچه که در سایر بازارهای کالایی شاهد هستیم روبه‌رو نبوده است اما برخی از فرش‌هایی که وابستگی به واردات مواد اولیه دارند با افزایش 15 درصدی همراه شده است اما تقاضای بازار نسبت به سال قبل بهتر است و خریداران بیشتری در حال خرید کالاهای سرمایه‌ای هستند و این نشان می‌دهد که حمایت از کالای ایرانی و نگاه سرمایه‌ای به فرش همانند آنچه که در گذشته‌ها وجود داشت، هنوز هم دیده می‌شود.

اعتبار مناسب برای خرید فرش دستباف

عابد درباه وام خرید فرش دستباف نیز تصریح کرد: تسهیلات فرش دستباف به دنبال پیگیری‌های مستمر انجام شده است و در توافقی که با شرکت‌ سهامی فرش ایران و بانک قرض‌الحسنه مهر صورت گرفت، اعتباری بالغ بر 25 میلیارد تومان در اختیار این بانک قرار گرفته است تا متقاضیانی که خواستار خرید فرش دستباف باشند بتوانند تا سقف 20 میلیون تومان با بازگشت یک، یک و نیم و دو ساله با کارمزد 4 درصد از این تسهیلات استفاده کنند.

وی افزود: این تسهیلات موجب رونق فرش دستباف کشورشده است و کسانی که قدرت خرید فرش دستباف نداشته باشند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. این تسهیلات نیاز به سپرده‌گذاری ندارد و بانک پس از بررسی‌های لازم متقاضی را به شرکت سهامی فرش یا فروشگاههای طرف قرارداد معرفی و بانک به صورت مستقیم وجه خرید را به حساب شرکت واریز می‌کند.

رئیس شرکت سهامی فرش دستباف ایران عنوان کرد:‌ گسترش بازارها و خریداران جدید موجب می‌شوند تا آسیب‌پذیری این صنعت از هرگونه تحریمی کاهش یابد. با شناخت بیشتر و تبلیغات مناسب در بازارهای هدف می‌توان زمینه صادرات بیشتر فرش دستباف را فراهم کرد.

عابد با اعلام پیش‌بینی افزایش 15 درصدی صادرات فرش دستباف در سال 97 اظهار کرد: براساس برآوردها حدود یک میلیون بافنده فرش دستباف در کشور وجود دارد که معیشت آنها به بافت فرش گره خورده است و سیاستگذاری‌های کشور باید به گونه‌ای باشد که معیشت این افراد متاثر از تحریم با هر عامل بیرونی دیگری به مخاطره نیفتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار