در گفت‌و‌گو با پانا

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس: شأن رئیس‌جمهوری در مجلس باید رعایت شود چراکه شأن او شأن مردم است

تهران (پانا) - رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلسمی‌گوید که باید شأن رئیس‌جمهوری در مجلس رعایت شود چراکه شأن او شأن مردم است و در هین حال حضور رئیس‌جمهوری در مجلس برای اعتماد مردم به روحانی مفید است.

کد مطلب: ۸۴۲۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس:  شأن رئیس‌جمهوری در مجلس باید رعایت شود چراکه شأن او شأن مردم  است

حمیدرضا حاجی‌بابایی به وضوح با طیف پایداری اصولگرایان و از سوی دیگر، اصولگرایان معروف به اعتدالی دچار اختلاف است ولی آن‌ها را به اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهد، نمونه آن هم حمایتش از علی لاریجانی به رغم همه اختلاف‌ها برای جلوگیری از ریاست محمدرضا عارف بر سومین دوره پارلمان دهم بود.

او رئیس فراکسیون نمایندگان ولائی (اصولگرایان) مجلس شورای اسلامی است ولی نسبت به بسیاری از هم فراکسیونی‌های خود کمتر علیه دولت فریاد می‌زند اما این موضع این مهم مانع حمایت او از کشاندن حسن روحانی به بهارستان برای پاسخ به سوال نمایندگان نیست، سوالی که دولتی‌ها آن را غیر قانونی می دانند، اصلاح‌طلبان برای ضربه به دولت تفسیرش می‌کنند و اصولگرایان از آن برای بازخوانی درد مردم یاد می‌کنند.

حاجی‌بابایی در گفت‌و‌گو با پانا اعتراف می‌کند که سوال از روحانی همه دردها را دوا نمی‌کند ولی معتقد است شاید بخشی از سوالات پاسخ داده شود. آنچه در زیر می‌خوانید ماحصل گفت‌و‌گویی کوتاه با رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس است؛

در مجلس افرادی را داریم که از قضا هم فراکسیونی شما هستند و حرف‌های تندی می‌زنند و اتهام‌هایی را به آقای رئیس‌جمهوری وارد می‌کنند که سندی ندارد، قبول دارید؟

بله.

پس در فراکسیون صحبتی می‌کنید که این قبیل حرف‌ها ضد آقای روحانی در جلسه سوال از او مطرح نشود؟

حتما، حتما، ما این بحث را در فراکسیون خواهیم داشت و با دوستان نماینده نیز صحبت خواهیم کرد و علاوه بر این نیز همه توان خود را به کار خواهیم گرفت که شأن رئیس‌جمهوری در مجلس حفظ شود، مهم نیست چه شخصی رئیس‌جمهوری است، این همیشه اعتقاد ما بوده و امروز هم همین است.

ما معتقدیم رئیس‌جمهوری، رئیس‌جمهوری است و زمانی که به مجلس می‌آید شأن او باید رعایت شود، چون شأن او شأن مردم است. باید حتما شأن او در جلسه مجلس رعایت شود و سوالات بر اساس اصول کارشناسی مطرح شود تا رئیس‌جمهوری به آن‌ها پاسخ دهد و کسی هم نباید در جلسه سوال از رئیس‌جمهوری ابراز احساسات کند.

قبول دارید امکان عملی شدن این امر در فراکسیون شما کم است؟

نه. ما باید تمام تلاش خود را بکنیم که این مسئله عملیاتی شود. من نمی‌خواهم بگویم که دو نفر، سه نفر یا پنج نفر از این طرف (اصولگرایان) یا از آن طرف (اصلاح‌طلبان) ممکن است چیزی به رئیس‌جمهوری نگویند ولی ما مسئول آن سه یا چهار نفر نیستیم. آن سه نفر فرضی همیشه در کشور وجود داشته‌اند و دیدگاه خود را هم درباره مسائل دارند و نظر خودشان را می گویند.

این‌ها ممکن است بگویند، ممکن است مربوط به لیست امید، نمایندگان ولائی یا مستقلین باشند، این‌ها را نباید به نام فراکسیون‌ها نوشت، آن شخص است که صحبت می‌کند.

فراکسیون همیشه یک بیانی دارد که مسئولانش مطرح می‌کنند.

شما و دوستانتان در فراکسیون ولائی دائم می‌گویید که مردم ناراضی هستند و درد دارند ولی سوال اینجاست که آیا این مشکلات با سوال از رئیس‌جمهوری برطرف می‌شود؟

یادت باشد که همیشه می‌گوییم دانستن حق مردم است. اعتقاد قلبی من این است که پاسخ به سوال شما مثبت است. نمی‌گویم بیان رئیس‌جمهوری در این جا همه دردها را دوا می‌کند ولی حداقل مردم می‌گویند که ما مجلس و رئیس‌جمهوری داریم که پاسخگوست ولو اینکه ممکن است بگویند که ما حرفشان را قبول نکردیم.

حتی ممکن است بگویند که ما یک قسمتی از آن را قبول کردیم و قسمت دیگر را قبول نکردیم. فکر نمی‌کنم کسی در کشور باشد که بگوید بیان و پاسخ دادن رئیس‌جمهوری فایده ندارد، قطعا همه می‌گویند فایده دارد.

من می‌خواهم بگویم این کمک است، شما هم به عنوان خبرنگار باید این زمینه را ایجاد کنید یعنی کمک کنید که اگر سوالی در صحن مجلس مطرح شد، شأن همه، هم رئیس‌جمهوری، هم مجلس و... حفظ شود و از آن سوال اقناع بیرون بیاید حتی شده 10 یا 20 درصد.

همه معتقدند که سوال از رئیس‌جمهوری حق مجلس است ولی الان موضوع اسیر یک سری جناح‌بازی‌ها شده است مثلا اگر دولت هم طیف شما روی کار بود این‌قدر اصرار از سوی فراکسیون متبوع شما برای طرح سوال از رئیس‌جمهوری وجود داشت؟

ببینید، شما اگر تاریخ کار من را در مجلس بررسی کنید خواهید دید که من همیشه همینطور بوده‌ام. شما بروید از همه رئیس‌جمهوری‌هایی که با آن‌ها در مجلس در ارتباط بوده‌ام بپرسید، بروید شخص به شخص بپرسید، من همیشه در ارتباط با مسائل اقتصاد، مردم و مشکلات اجتماعی همینطور بوده‌ام.

من در مجلس ششم، هفتم و... همه این حرف‌ها را زده‌ام. هیچ‌وقت هم برای مسائل سیاسی این حرف‌ها را نمی‌زنم چرا که به آن اعتقاد دارم.

مثلا اگر الان بخواهند وزیری را استیضاح کنند، من می‌گویم نه، ولی در یک موضوعی ممکن است بگویم باید تحقیق و بررسی کنم، من هیچ وقت برای مسائل سیاسی میدان‌داری نکرده‌ام.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار