لزوم تنطیم و اجرا طرح های توسعه با محوریت شرایط اقلیمی در استان

زاهدان(پانا)-مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در سیستان و بلوچستان همچون سایر نقاط کشور باید طرح های توسعه با محوریت شرایط اقلیمی استان تنظیم و اجرا شود و مسائلی نظیر کاهش بارندگی، افزایش دما و حتی وقوع پدیده های خاک دار در آن دیده شود.

کد مطلب: ۸۴۲۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تنطیم و اجرا طرح های توسعه با محوریت شرایط اقلیمی در استان

محسن حیدری روز پنجشنبه در دیدار با آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ریزش های اندک بارندگی سال گذشته سبب شده که هم اینک این استان به لحاظ منابع آبی با شرایط نامطلوبی مواجه باشد.

وی افزود: به طور کلی میزان نزولات جوی شهرهای سیستان و بلوچستان در سال قبل نسبت به میانگین بلند مدت بین 42 تا 80 درصد کاهش داشته است.

حیدری تصریح کرد: در سال 96 تنها 10.7 میلی متر باران در زابل گزارش شد که نسبت به شرایط طبیعی بارش 80 درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین در شهر خاش که به طور میانگین سالی 142 میلی متر باران می بارد پارسال فقط 39 میلی متر باران ثبت شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: بیشترین بارندگی که سال گذشته در بین ایستگاه های هواشناسی سیستان و بلوچستان ثبت شده مربوط به شهر ایرانشهر با 63.3 میلی متر است که این بارندگی نیز نسبت به شرایط نرمال 42 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی با اشاره به روند افزایش دما در سیستان و بلوچستان افزود: همزمان با کاهش بارندگی، میانگین دمای این استان نسبت به شرایط طبیعی افزایش یافته که این موضوع نشان می دهد که اقلیم این نقطه از ایران اسلامی در حال تغییر است.

حیدری افزود: در سال گذشته چند رکورد دمایی در سیستان و بلوچستان ثبت شد که در چند دهه اخیر بی سابقه بوده است به طور مثال برای نخستین برای در 65 سال اخیر زاهدان دمای 43.4 درجه سلسیوس را تجربه کرد.

وی ادامه داد: همچنین در شهرهای راسک و نیکشهر برای نخستین بار از زمان تاسیس ایستگاه هواشناسی دمای 51.7 و 50.8 درجه سلسیوس ثبت شد.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره بر اهمیت هواشناسی در فرآیند توسعه پایداراظهار داشت: تقابل با محیط زیست در جریان توسعه نتیجه ای جز شکست ندارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که کشور به سمت تغییر اقلیم در حرکت است مدیریت منابع نیز باید به سمت سازگاری با این شرایط پیش برود.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته 10.7 میلی متر باران در زابل گزارش شد که دومین سال کم بارش این شهر در 55 سال اخیر به شمار می رود.

وی با اشاره به آسیب های زیست محیطی ناشی از دخالت انسان بر منابع طبیعی اظهار داشت: ترمیم محیط زیست بسیار سخت و دشوار است به طوری که ممکن است قرن ها طول بکشد که منابع زیست محیطی ما به حالت اولیه برگردند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در این نشست با اشاره بر نقش و اهمیت هواشناسی در بخش های مختلف جامعه، گفت: با وجود اینکه کشور به سمت افزایش دما و کاهش بارندگی در حرکت است اما باید یک نهضت تمام عیار برای حفظ محیط زیست شکل گیرد تا مانع خسارت های بیشتر این شرایط بر طبیعت شود.

آیت الله عباسعلی سلیمانی ادامه داد: نباید مدیریت ها در مسائل زیست محیطی دچار احساس شود بلکه در این مسائل باید منطقی و عقلی رفتار کرد تا منابع طبیعی و محیط زیست برای نسل های آینده نیز حفظ شود.

خشکسالی حدود 20 ساله در سیستان و بلوچستان که امسال شدت آن محسوس تر است پیامدهای نامبارکی را در بخش های مختلف کشاورزی، آب، هوا، اشتغال، بهداشت و سایر بخش های این استان کویری به دنبال داشته است.

پدیده خشکسالی 2 دهه در سیستان و بلوچستان، خشکیدن تالاب بین المللی هامون در شمال و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.

خبرنگار دانش آموز / مبین جلال کمالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار