اردوگاه شهدای دانش‌آموز اندیمشک؛ باارزش و مغفول مانده

آب زلال شرب زیر سد، پیست قایقرانی، چهارفصل بودن، سالن مجهز همایش، خوابگاه مجهز جهت اردوهای ملی و راهیان نور تنها بخشی از امکانات و مزایای اردوگاه شهدای دانش‌آموز اندیمشک است که این روزها با بی‌توجهی مسئولان دست و پنجه نرم می‌کند.

کد مطلب: ۸۴۲۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد
اردوگاه شهدای دانش‌آموز  اندیمشک؛ باارزش و مغفول مانده

سیزده سال پیش و وقتی صحبت از واگذاری یک مکان منحصر به فرد در 18 کیلومتری شرق اندیمشک به آموزش و پرورش به میان آمد، دانش آموزان و مسئولان آموزش و پرورش را به داشتن مجهزترین و زیباترین اردوگاه دانش‌آموزی در جنوب کشور، امیدوار کرد. پیگیری‌های فرماندار وقت برای تجهیز و ساخت و ساز آن، این امید را پررنگ کرد. هرچند اردوگاه امروز به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات حال و روز مساعدی ندارد، اما هنوز هم از حیث موقعیت جغرافیایی و امکانات یکی از بهترین مناطق تفریحی در جنوب کشور است. این اردوگاه به دلیل همجواری با رودخانه دز و آب و هوای دلپذیر اردوگاهی تماشایی است.

این اردوگاه در ساحل غربی رودخانه در بنا شده است و به غیر از امکان استفاده دانش آموزان از آب زلال شرب زیر سد، ظرفیت بسیار بالایی برای احداث پیست قایقرانی در آن وجود دارد.

همچنین مجاورت با سد دز و کرخه فرصت بسیار خوبی برای برگزاری اردوهای علمی و بازدید از توربین‌های تولید برق را برای دانش آموزان فراهم آورده است.

این اردوگاه در فاصله 25 کیلومتری به فرودگاه دزفول قرار دارد و از طرف دیگر تنها 20 کیلومتر از راه آهن اندیمشک فاصله دارد و رفت وآمد را برای دانش آموزان تسهیل می کند.

یکی دیگر از امتیازات این اردوگاه فاصله کم با اردوگاه جنگی دوکوهه و یادمان های دفاع مقدس است و همین مساله کمک زیادی به برگزاری اردوهای راهیان نور می‌کند. با توجه به نزدیک بودن اردوگاه به مناطق جنگی چذابه ، کرخه، دشت عباس، شلمچه و دیگر منطق عملیاتی، دانش آموزان می‌توانند در از اردوگاه شهدای دانش آموز اندیمشک به عنوان یک استراحتگاه مجهز استفاده کنند. همچنین این اردوگاه در مسیر کاروان‌های عتبات دانش آموزی نیز قرار دارد و می‌تواند استراحتگاه خوبی برای زائرین باشد.

مسئولان آموزش و پرورش اندیمشک معتقدند این اردوگاه ظرفیت توسعه تا 25 هکتار را دارد و به دلیل آب و هوای منطقه و چهارفصل بودن آن، در همه روزها و ماه‌های سال توان برگزاری اردوهای ملی را داراست.

عملیات‌های عمرانی و ساخت وساز های گسترده‌‌ای که در پیش‌تر در اردوگاه شهدای دانش‌آموزی اندیمشک انجام شده آن را تبدیل به یکی از مجهزترین مکان‌های تفریحی- آموزشی در جنوب کشور کرده است.

سالن آمفی‌تئاتر 500 نفری، سالن چندمنظوره بزرگ 1200 متری، سالن چندمنظوره 800 متری، سالن چندمنظوره 800 متری، سالن تیراندازی 400 متری، سالن شیشه‌ایی 800 متری، زمین چمن مینی‌فوتبال، زمین سیمانی والیبال و بسکتبال، مهمانسرا با محوطه جداگانه در 3 طبقه، رستوران 500 متری، 15 آلاچیق و 15 عدد کانکس به عنوان سوییت و خیابان‌های آسفالت شده با فضایی سبز و درختکاری شده از ویژگی‌های این اردوگاه است.

با همه این امتیازها، این اردوگاه هم‌چنان بدون استفاده مانده است. بودجه تکمیل این اردوگاه چندسالی هست که به آن تعلق نگرفته و مشروط شده است به تمام شدن کار انتقال مالکیت آن به وزارت آموزش و پرورش. این اردوگاه باارزش به دلیل همین تکمیل نشدن کار انتقال مالکیت بدون بودجه و در نتیجه بدون استفاده مانده است و امکاناتش خاک می‌خورند. اردوگاهی که هم‌چنان منتظر توجه و به‌کارگیری است و پیش‌تر نوشته‌ایم که چگونه بروکراسی اداری آن را نیمه‌تمام و بدون استفاده کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار