مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خبر داد:

کاهش 32 درصدی مصارف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از کاهش 32 درصدی مصارف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۲۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد
کاهش 32 درصدی مصارف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

به‌گزارش وزارت نیرو، کیومرث دانشجو ضمن ارائه گزارش عملکرد این شرکت در بخش‌های مختلف به تشریح برخی اقدام‌های شرکت آب منطقه‌ای استان درجهت احیای دریاچه ارومیه پرداخت.
وی درباره توقف سد‌سازی در استان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: با توجه به مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در جهت کاهش 40 درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تاکید بر نبود سدسازی در این حوضه و توقف ساخت سدهای نیمه‌تمام تا رسیدن دریاچه به وضعیت تثبیت، ساخت سدهای سیمینه، باراندوز و نازلو در استان آذربایجان غربی متوقف شده است.
دانشجو افزود: نبود مدیریت مناسب بر روی سدها موجب توسعه بهره‌برداری از منابع آبی شده است و این در حالی است که سد یک سازه مدیریتی است که با احداث آن مدیریت منابع آبی انجام و مازاد آب ذخیره می‌شود.
وی اظهار داشت: در جهت کاهش 40 درصدی مصرف آب، با توجه به اقدام‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای و نیز جهاد کشاورزی استان در راستای اجرای سیستم‌های تحت فشار، تا کنون 32 درصد مصارف کاهش یافته است و میزان آب صرفه‌جویی شده جزو ذخایر آبی قرار گرفته است؛ همین امر موجب امکان رهاسازی آب به سوی دریاچه ارومیه و تاثیر مطلوب بر وضعیت دریاچه شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در بخش دوم سخنان خود ضمن اشاره به تصرف غیرقانونی حریم رودخانه‌ها گفت: آزاد‌سازی حریم رودخانه‌ها به صورت جدی در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفته است و در این راستا اولویت با بستر رودخانه شهرچای بوده و پاکسازی آن از پایین دست رودخانه آغاز شده است.
دانشجو همچنین در خصوص لایروبی و سردهنه‌سازی انهار و رودخانه‌ها جهت انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: متناسب با اعتبارات تخصیص یافته برای سردهنه‌سازی‌ها این امر انجام شده است و عملیات سردهنه‌سازی در رودخانه باراندوز چای به اتمام رسیده است و برنامه بعدی شرکت اجرای این امر بر روی رودخانه نازلو چای است.
وی افزود: درخصوص لایروبی فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است که می‌توان به لایروبی 60 کیلومتر از رودخانه‌های استان و بیش از 300 کیلومتر از انهارمنتهی به رودخانه‌ها اشاره نمود که این امر در جهت بهبود انتقال آب به دریاچه ارومیه فعالیت ارزشمندی بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار