در گفت‌وگو با پانا

نجفی توانا، روانشناس:‌ برگزاری کنسرت‌های خیابانی می‌تواند شادی را به جامعه برگرداند

تهران (پانا) - داود نجفی توانا، روانشناس معتقد است وقتی بخشی از جامعه به سمت ناامیدی و افسردگی می‌رود، هر اقدام کوچکی برای نشاط ‌آفرینی می‌تواند در بازگرداندن امید به شهروندان موثر باشد.

کد مطلب: ۸۴۲۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
نجفی توانا، روانشناس:‌ برگزاری کنسرت‌های خیابانی می‌تواند شادی را به جامعه برگرداند

«یک زندگی معمولی و متعارف، دارای حداقل معیارهایی است و سلامت جسم و روان ممکن نیست مگر آنکه افراد از لحاظ مادی و معنوی تامین شوند.» دکتر داود نجفی توانا، روانشناس، با بیان این مطلب، به پانا گفت:‌ هر کمبودی در زندگی اجتماعی می‌تواند بازتاب منفی در کنش‌ها و واکنش‌های مردم آن جامعه داشته باشد. مهمترین موضوع در زندگی بشر تامین نیازهای اقتصادی است. ما در بسیاری از مکاتب فکری بحث حل نیازهای مادی مردم را داریم و این موضوع از مهمترین وظایف مدیران جامعه و حاکمیت برشمرده شده است، همانطور که در اسلام هم احادیثی داریم مبنی بر این که وقتی فقر آمد کفر هم با آن خواهد آمد. اینها همگی تایید این اصل روانشناسی است که انسان پاک است و جامعه است که او را به نابهنجاری سوق می‌دهد.

او با بیان این که آسیب‌شناسی‌های میدانی نشان داده است که مشکلات اقتصادی موجب بروز نابهنجاری‌ها در انسان می‌شود، گفت: انسانی که نیازهای اقتصادی‌اش تامین نشود، از لحاظ روحی و روانی رفتار متعادلی نخواهد داشت و افسردگی، ناامیدی، غم و نوعی سردرگمی در زندگی شخصی و اجتماعی واکنش‌هایی است که بروز می‌دهد. این مسائل امروز در جامعه ما هم وجود دارد و مردمی که می‌بینند فساد اقتصادی و اداری وجود دارد و از شعارهایی که داده می‌شد عدول شده است، دچار نوعی بی‌اعتمادی می‌شود و تبعیض و فقر و فساد می‌تواند باعث طغیان روحی و روانی شود.

نجفی‌توانا اظهار کرد:‌ در چنین وضع نوعی افسردگی عمومی بر جامعه حاکم می‌شود و متاسفانه باید بگوییم امروز ما از جمله کشورهای افسرده دنیاییم و بر اساس آمار رسمی و مطالعات میدانی جامعه‌ای ناامید و غمزده داریم که در چنین جامعه‌ای شادی اجازه بروز پیدا نمی‌کند و در نتیجه، باید منتظر انواع عواقب فردی و اجتماعی باشیم؛ عواقبی که غم و ناامیدی از نتایج حداقلی آن خواهد بود و ممکن است به نتایجی مانند درگیری‌های خانوادگی، طلاق، اعتیاد، قتل، خودکشی، سرقت و اعتراضات خسارت‌آمیز منجر شود.

این روانشناس تاکید کرد: برای برون رفت از این وضع، نه در شعار بلکه در شعور و عمل، باید چاره‌ای اندیشید. ابتدا باید امید مردم را افزایش داد، اعتماد مردم را برگرداند، حداقل‌هایی برای مردم فراهم کرد. مدیران جامعه بهتر از مردم می‌دانند که علت مشکلات و هزینه‌های فراوان چیست بنابراین باید آنها را به مردم بازگو کنند و به آنها احساس امنیت روانی بدهند که در نظر مسئولان کشور مردمی فراموش‌شده نیستند. باید فضا را برای برخی مسائل اجتماعی از جمله انتقاد و شادی فراهم کرد. افرادی که از هر جهت تحت فشارهای گوناگون اقتصادی و سیاسی هستند، باید حداقل بتوانند از لحاظ روانی کمی آرامش پیدا کنند، فضاهایی برای تخلیه روحی داشته باشند و اگر این فضاها به طور جمعی برگزار شود، تاثیرگذاری بیشتری در ایجاد همدلی و وحدت خواهد داشت.

نجفی توانا افزود: در این وضع که برخی خوانندگان دلسوز کشورمان هم اظهار آمادگی کرده‌اند که این فضای همدلی و نشاط عمومی را با برگزای کنسرت خیابانی رایگان برای مردم فراهم کنند، فرصت خوبی است که مسئولان با تدبیر و چاره‌اندیشی، چنین فضاهایی را برای گسترش فضای شادی در جامعه ایجاد کنند تا به جای ناامیدی، امید به جامعه تزریق شود و تحمل وضع اقتصادی و سیاسی دشوار، کمی آسان‌تر شود. کارهایی از این دست می‌تواند تا اندازه‌ای شادی را به جامعه برگرداند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار