در گفت وگو با پانا

تحلیلگر بازار سرمایه‌: دولت تعارف را کنار بگذارد و به جای نظارت از بالا به پایین، از بالا به بالا نظارت کند

شریعتی: سفته‌بازان اقتصاد ایران را به گروگان گرفته‌اند چون کالاهایی گران شده‌اند که منشاء ارزی ندارند

تهران (پانا) - یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه کالاهایی گران شده‌اند که منشاء ارزی ندارند قیمت مرغ و دارو را در این زمینه مثال زد که یکی واردات نهاده‌های مرتبط با آن با ارز 4200 تومانی انجام شده است و دیگری جزو کلاهای مشمول تحریم نیست. امیرحسین شریعتی این وضع را نشان‌دهنده حرکت‌های سفته‌بازانه در بازار را می‌داند و معتقد است اقتصاد ایران را عده‌ای سفته‌باز و مفسد به گروگان گرفته‌اند.

کد مطلب: ۸۴۱۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد
تحلیلگر بازار سرمایه‌: دولت تعارف را کنار بگذارد و به جای نظارت از بالا به پایین، از بالا به بالا نظارت کند

شریعتی درگفت وگو با پانا اظهار کرد: روند تغییر قیمتی از 20 روز گذشته نشان می‌دهد با توجه به تاثیری که نرخ ارز بر فروش واحدهای تولیدی دارد، این افزایش، تاثیر منفی بر خرید مردم به دنبال داشته است.

وی ادامه داد:‌ غذا، درمان، خدمات تعمیر و نگهداری، هزینه‌های ارتباطی، هزینه‌های آموزشی با حدود 20 درصد افزایش همراه شده است و تقاضای خدمات ضروری حدود 70 تا 80 درصد کاهش داشته است.

شریعتی با بیان اینکه تراکنش‌های اقتصادی کوچکتر شده است، عنوان کرد:‌ فعالیت فعالان اقتصادی کوچک با افزایش نرخ ارز توجیه‌پذیری خود را از دست می‌دهد. اما خروج کسانی که سرمایه در گردش زیادی ندارند بر برخی بنگاه‌ها از جمله بانک‌ها تاثیر منفی به دنبال خواهد داشت. بانک‌ها به فعالان اقتصادی کوچک تسهیلات ارایه می‌دهند اما به تدریج فعالان اقتصادی کوچک یا ورشکست می‌شوند یا کسب‌وکار خود را تعطیل می‌کنند.

وی با اشاره به مطالبات بالای نظام بانکی اظهارکرد:‌ 90 درصد تسهیلات‌گیرندگان تمایلی برای پرداخت تسهیلات دریافتی ندارند؛ اگرچه وثیقه ملکی و چک و سفته به بانک ارایه می‌دهند اما تمایلی به بازگرداندن تسهیلات ندارند و سرمایه‌ها را تبدیل به سکه و ارز کرده‌اند.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ رشد قیمت مسکن متناسب با سایر کالاهایی که رشد قیمتی را تجربه کرده است، نیست و بانک پس از ضبط ملک‌هایی که به گروی بانک گذشته شده است با مشکل‌هایی مواجه می‌شودکه تسهیلات‌گیرندگان درگیر آن نیستند، چون سود زیادی ازمعامله یا ذخیره سکه و دلار به دست آورده‌اند.

وی اضافه کرد:‌ وضع لاینحل در اقتصاد به تبصره 22 موسوم است و وضعی است که برای حل مسئله «ب» نباید مشکل «الف» را داشته باشیم و وقتی مشکل «الف» را نداریم که مشکل «ب» را حل کرده باشیم.

رشد قیمت مسکن متناسب با سایر کالاهایی که رشد قیمتی را تجربه کرده است، نیست و بانک پس از ضبط ملک‌هایی که به گروی بانک گذشته شده است با مشکل‌هایی مواجه می‌شودکه تسهیلات‌گیرندگان درگیر آن نیستند، چون سود زیادی ازمعامله یا ذخیره سکه و دلار به دست آورده‌اند

شریعتی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه اقتصاد ایران در گروگان سفته‌بازان قرار گرفته است و کافی است که روی یک بازار تمرکز کنند تا شاهد نوسان‌های شدید در آن بازار باشیم.

کالاهایی گران شده‌اند که منشاء ارزی ندارند

وی ادامه داد:‌ با روند کنونی افزایش نرخ ارز، بیشتر، کالاهایی درحال گران‌شدن هستند که منشاء غیر ارزی دارند به طور مثال قیمت مرغ از 6 هزار و 900 تومان به نزدیک 10 هزار تومان رسیده است درصورتی که ارزی که برای واردات دانه مرغ اختصاص یافته است ارز 4 هزار و 200 تومانی است.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ دارو شامل تحریم نیست اما اکثر داروها یا از سطح بازار جمع‌ شده‌اند یا افزایش شدید قیمتی را تجربه کرده‌اند که حرکت‌های سفته‌بازانه در بازار را نشان می‌دهد و اقتصاد ایران را عده‌ای سفته‌باز و مفسد به گروگان گرفته‌اند.

وی اضافه کرد:‌ متاسفانه در پرونده ثبت سفارش و واردات غیرمجاز خودروهای خارجی پای برخی از افراد از جمله مدیران دولتی به میان می‌اید و افرادی از سازمان توسعه تجارت در این تخلف دخیل بوده‌اند.

کنترل‌ و نظارت‌ها به جای از بالا به پایین از بالا به بالا باشد

شریعتی با اشاره به رقم نقدینگی کشور که اکنون به 1500 هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد:‌ بخش‌ عمده‌ای از این نقدینگی در دست افرادی محدود است و چه کسی این امکان را دارد که به یکباره تعداد زیادی خودرو ثبت سفارش کند. برخی از کنترل‌ها به جای اینکه از بالا به پایین باشد باید از بالا به بالا باشد و دولت باید تعارف را کنار بگذارد و اگر کسانی در حال شیطنت و دست‌اندازی در بازار هستند با آنها مقابله شود.

برخی از ایرانی‌ها از بانک‌های خارجی وام گرفته و دربانک‌های ایرانی سپرده‌گذاری کرده‌اند که با نرخ جدید دلار به شدت زیان کرده‌اند به این دلیل که دلار را در بازار ایران به ریال تبدیل کرده‌اند درحالی که متعهد به بازگرداندن تسهیلات اخذ‌شده به دلار هستند

وی اضافه کرد: بازار از افزایش قیمت کالاها با منشا‌ء غیرارزی درحال زیان است و نمونه آن خوراک و داروست. دلار نوسان‌هایی رو به پایین نیز دارد و در برخی از روزها نرخ آن کاهش می‌یابد و افرادی که سرمایه خود را تبدیل به دلار کرده‌اند، زیان می‌بینند.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطر نشان کرد:‌ نوسان‌های رو به بالا و پایین هیجان‌های کاذبی ایجاد می‌کند و آنان که نمی‌توانند متناسب با افزایش نرخ دلار قدرت خرید خود را افزایش دهند با سرخوردگی و نبود اطمینان همراه هستند.

وی ادامه داد:‌ سال گذشته 10 هزار دلار 30 تا 40 میلیون تومان قیمت داشت اما حداقل 100 میلیون تومان است و حرکت‌های رو به بالای ارز در حال توقف نیست به این دلیل که مرحله اول و دوم تحریم هنوز اجرایی نشده است. اما وضع باید به گونه‌ای مدیریت شود که ظرفیت کنترل این نوسان‌ها وجود داشته باشد.

شریعتی اظهار کرد: اگر رئیس کل جدید بانک مرکزی بتواند بخشی از نقدینگی بانک‌ها را متمرکز کند و تسهیلات به واحدهای غیرتولیدی پرداخت نکند شاید بتواند بر بازار تاحدودی کنترل داشته باشد. بازار دیگر ظرفیت کشش نقدینگی جدید را ندارد به این دلیل که فعال اقتصادی نمی‌تواند هزینه‌های مالی را به قیمت کالا و خدمات اضافه کند.

وی با اشاره به تاثیر مخرب نوسان‌های نرخ ارز اظهار کرد: وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد قدرت خرید مردم متناسب با افزایش نرخ ارز افزایش نمی‌یابد بنابراین تولیدکننده‌ قادر نیست که کالای تولیدی را بفروشد.

چک‌های وصول‌نشده بازار کارخانه‌ها را به تعطیلی می‌کشاند

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ برخی نیز تنها با یک دسته‌چک وارد بازار شده‌اند و نقدینگی نداشته‌اند؛ چک‌های وصول‌نشده موجب می‌شود تا کارخانجات تعطیل شوند.

وی اضافه کرد:‌ متاسفانه قیمت موادغذایی 20 تا 25 درصد، قیمت مواد دارویی 30 تا 50 درصد افزایش داشته‌اند. قیمت هر کیلووات انرژی 850 تومان است و بخشی از درآمد را برای دولت می‌تواند ایجاد کند که به آن دلار انرژی می‌گویند اما دولت از این درآمد نیز نمی تواند استفاده کند به این دلیل که خاموشی‌ها صادرات برق را متوقف کرده است.

ضرورت کاهش 50 درصدی هزینه‌ واحدهای تولیدی برای ماندگاری در تولید

با نرخ جدید دلار حضور نیروی کار افغان در ایران ادامه نخواهد یافت و شاهد هستیم که افغان‌ها در حال خروج از ایران هستند. خروج آنها چهار میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌کند اما به نظر نمی‌رسد که نیروی کار ایرانی حاضر به انجام این کارها باشند

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ به صراحت می‌توان گفت اگر فعالان اقتصادی بخواهند که در بازار کنونی ماندگاری داشته باشند باید هزینه‌های خود را نصف کنند. البته افرادی که در مواد غذایی، دارو و درمان، اکتشاف معدن ،تولید و فروش انرژی و کارخانجاتی که با دلار 4360 تومانی از خارج تامین مواد اولیه و واسطه‌ای دارند یا کسانی که فروششان 30 درصد سال 96 باشد امکان ادامه حیات خواهند داشت.

شریعتی عنوان کرد:‌ سایر فعالیت‌هایی به غیر از پنج دسته فعالیتی که دربالا ذکر شد اگر نتوانند هزینه‌های خود را تا 50 درصد کاهش دهند به طور قطع با تعطیلی واحدهای خود مواجه خواهند شد و در وضع کنونی نه مدیریت درآمد که مدیریت هزینه مهم است.

4 میلیون فرصت شغلی با خروج افغان‌ها از ایران

وی اضافه کرد:‌ با نرخ جدید دلار حضور نیروی کار افغان در ایران ادامه نخواهد یافت و شاهد هستیم که افغان‌ها در حال خروج از ایران هستند. خروج آنها چهار میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌کند اما به نظر نمی‌رسد که نیروی کار ایرانی حاضر به انجام این کارها باشند.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ با نرخ جدید دلار خرید طلای زینتی غیرقابل توجیه شده است که به معنای خروج 80 درصد صنف فروش طلا از بازار است و مغازه‌هایی که سرقفلی آنها در بازار زرگرها به شدت بالا رفته است با سقوط قیمت مواجه خواهند شد.

زیان افرادی که از بانک‌های خارجی وام گرفته و با ریال سپرده‌گذاری کرده‌اند

شریعتی اظهار کرد:‌ برخی از ایرانی‌ها از بانک‌های خارجی وام گرفته و دربانک‌های ایرانی سپرده‌گذاری کرده‌اند که با نرخ جدید دلار به شدت زیان کرده‌اند به این دلیل که دلار را در بازار ایران به ریال تبدیل کرده‌اند درحالی که متعهد به بازگرداندن تسهیلات اخذ‌شده به دلار هستند.

وی بیان کرد:‌ سه تا چهار میلیون ایرانی به خارج از کشور رفته‌اند و در ترکیه و گرجستان ملک خریداری کرده‌اند که با نرخ جدید دلار به شدت زیان دیده‌اند.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: با روند کنونی افزایش نرخ ارز قطع ارز مسافرتی و شغل‌های وابسته به ارز مسافرتی و کسانی که چتربازی می‌کردند به شدت کوچک می‌شود و آمار سفر سالانه 8 میلیون نفر ایرانی از کشور کاهش خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار